Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Jumaat, 21 Mac 2014

Sujud Sahwi

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan blogger.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Salam Jumaat pada semua kawan-kawan blogger. Semoga di penghulu segala hari ini rahmat Allah sentiasa dikurniakan kepada kita. N3 kali ni saya turunkan cara-cara kita nak melakukan Sujud Sahwi apabila kita menyedari ada yang tidak sempurna ketika kita melakukan sholat.



Kita sebagai manusia yang dijadikan Allah SWT adalah sangat lemah. Kita tidak tertinggal daripada menjadi lupa dan ini termasuklah ketika kita bersolat. Apabila kita terlupa sesuatu ketika kita bersolat, kita perlulah melakukan sujud sahwi supaya ianya menutup kekurangan yang terjadi ketika solat.

Sujud sahwi adalah sujud sebanyak 2 kali yang dilakukan sesudah membaca Tasyahud akhir dan Selawat (Tahiyaat Akhir), tepatnya sebelum mengucapkan salam.

Apakah sebab-sebab yang mengharuskan sujud sahwi? Ada 3 perkara iaitu:

1) Penambahan gerakan (al-Ziyadah). Misalnya seseorang menambah jumlah rukuk, sujud, berdiri atau duduknya.

(2) Pengurangan (Naqs). Misalnya seseorang kurang dalam melaksanakan rukun atau hal yang wajib dalam solat.

(3) Ragu-ragu (Syak). Misalnya dia ragu-ragu tentang jumlah rakaat solat samada tiga atau empat.

Hadis yang berkenaan dengan Sujud sahwi di antaranya yang diriwayatkan  Abu Sa’id Al-Khudri, ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda, “Apabila salah seorang di antara kalian ragu di dalam solatnya sehingga ia tak tahu lagi apakah ia sudah melakukan solat sebanyak tiga rakaat atau empat rakaat, hendaklah dibuangnya keraguan itu dan yang ia yakini, kemudian hendaknya ia sujud sebanyak dua kali sebelum melakukan salam. Sekiranya ia telah melakukan solat 5 Rakaat, bererti solatnya telah digenapkan dengan Sujud sahwinya itu. Dan sekiranya ia solat tepat empat rakaat, dua sujud itu menghinakan bagi Syaitan.” (HR. Ahmad dan Muslim).

Diriwayatkan pula dari Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya setan itu masuk di antara anak Adam dan Nafsunya, sehingga ia tidak tahu sudah berapa rakaat ia melakukan solat. Maka bila seorang di antara kalian mengalami hal demikian, hendaklah ia sujud dua kali sebelum memberi salam.” (HR. Abu Ahmad dan Ibnu Majah).

Apakah yang harus dibaca ketika sujud sahwi?

Ada perbezaan pendapat tentang bacaan. Yang umumnya kita telah diajar untuk membaca:

سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَ يَسْهُو

Subhaana man laayanaamu walaa yashuu
(Mahasuci Tuhan yang tidak tidur dan tidak lupa)


Tetapi hadis-hadis Rasulullah SAW berkaitan dengan sujud sahwi, ternyata baginda SAW tidak pernah mengajar bacaan khusus yang perlu dibaca ketika sujud sahwi ini. Apa yang dapat kita simpulkan di sini bahawa bacaan ketika sujud sahwi adalah sama seperti yang dibacakan dalam sujud solat yang biasa

سُبْحَانَ رَبِّيَ الأَعْلَى وَبِحَمْدِهِ

Maha suci Tuhanku dan segala puji bagi-Nya.


Kita juga dibolehkan melakukan dua kali sujud itu sahaja tanpa membaca apa-apa jika dipandukan dengan hadis Nabi SAW.






5 ulasan:

Kakzakie berkata...

Assalamu'alaikum Kak Ani... kakak ada cerita dulu tempat kakak pernah sujud sahwi satu surau. Pak Imam tertinggal tahiyyat awal. Yg gelihati kami org perempuan tak sedar sebab bila dengar 'allahuakbar' kami buat rukun solat seterusnya jadi bila lepas tahiyyat akhir terdengar imam baca 'allhuakbar' lagi kami dudukla menunggu salam - kisahnya org lelaki semua tak tahiyyat awal... masa itu kakak ingat lagi kakak dgn anak-anak semua balik lepas ceramah solat isyak balik.. (kami org perempuan memang tak nampak jemaah lelaki dan imam - ada sekatan)Tunggu salam macam lama benar.. kelakar bila ingat.

Balik baru hubby kata mana ada tahiyyat awal tadi sebab walau dah diberi isyarat makmum tapi imam macam tak dengar...

Tak pernah terjadi tempat lain kakak rasa.

Kakzakie berkata...

Tapi lepas dari itulah anak-anak kakak tahu baca Subhanamalla yanamu wala yas hu...:)

~Kak Nah Backyard (^_^)~ berkata...

Assalamualaujyn Kak Ani..tima kasih berkongsi ilmu..

sal berkata...

apa khbr kak Ani...terima kasih kak krn berkongsi info dan ilmu..

sal berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.