Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Ahad, 21 April 2013

Tengok Orkid Nak!!!!



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Sekadar terapi mati dan hati













24 ulasan:

~Kak Nah Backyard (^_^)~ berkata...

cantik2 semuanya =)

insan marhaen berkata...

teringat arwah abah IM yang sejuk tangannya menanam anggerik..

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

cik nah

berkat usha sabar. Terima kasih.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Im,

tak mewarisi hobi arwah ayah ker

Saadet Yamak berkata...

MaşaAllah, subhanallah! :)

Aju Mohit berkata...

subhanallah cantiknya, terapi minda yang baik

JunAina berkata...

Bila pokok dah berbunga hatipun berbunga2lah ye kak. Mak Aina pun suka orkid, selalunya kalau balik kampung Aina akan bawak dia ke Padang Besar kat sana banyak spesis2 baru termasuk orkid hutan. Harganya tidaklah semahal di nursery biasa.

BUNDA a.k.a KN berkata...

suke tengok bunga orkid..tapi tangan tak menjadi nk tanam...

yan's cottage berkata...

cantiknya...maklong...yan suka sangat bunga orkid nie....

anajingga berkata...

Cantik dan mendamaikan bila kita lihat keindahan ciptaanNya...salam ukhwah di alam cyber dari anajingga.

sal berkata...

Tengo bunga2 dan berinteraksi dengan pokok hati jadi tenang..

kata saintis bercakap dengan pokok dan binatang peliharaan mengurangkan stress...

Acik Erna berkata...

assalam akak ani..orkid kak ani memang cantik2 dan sentiasa berbunga je kan..

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Aju,

Buat masa ni inilah yang berbunga di rumah, tak semuanya berbunga, yang itu layu yang itu berbunga. Alhamdulillah

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

BUNDA,

Cubalah, mana tahu kita tak cuba tak tau. Tapi tanam orkid ni memang nak sabar sungguh tunggu dia berbunga

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Jun,

Akak pun selalu dengar member orkid yang duduk di sebelah utara beli orkid di padang besar. Cabtik2.

Kak Ani pernah ke Padang Besar niat nak carilah orkid, tapi memandangkan kaki ni kurang kuat untuk bejalan, batalkan saja niat.

Mesti orkid2 yang cantik mak Jun tanamkan. Orkid hutan, susah sikit nak bela dia. kak ani ada juga sepasu dua.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Yabm

Terima kasih sukakan bunga Maklong ni. Terima kasih singgah yer

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Anajingga,

Terima kasih singgah rumah maklong yang tak seberapa ni.

Melihat bunga memang mendamaikan.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Sal,

Betul tu, memandangkan ada banyaklah juga orkid2 ditanam jadi walaupun tak semua berbunga, adalah jugak satu dua yang berbunga.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Waalaikumussalam Acik Erna,

Sebenarnya orkid2 ni, bergilir2 berbunga, jadi yang mana kak ani letakkan dalam blog tu, yang inilah pada masa ini yang berbunga. yang lain beristerehat tak bila nak berbunga semula.

Zaitun berkata...

Semuanya cantiklah kak ani. Saya pun ingat nak menambah koleksi sebab ada beberapa pokok dah mati.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Zai,

minggu lepas kak ani ada semai 4 pasu orkid vanda yg dah agak tinggi dan renjong jer. Kak ani juga cuba2 alih anak2 pokok dari induk yg sedia ada jerlah dulu. Rumah kak ani dah tak ada tempat. Pondok orkid kecik. Habis pagar jadi tempat gantung orkid.

Seronokkan kalau orkid kita berbunga. Pokok kak ani dah banyak sdg istirehat. Kak ani sdg buat pemulihan jugak tu. Itu yg beli mose dan baja hari tu.

Ati Masrif berkata...

assalamualaikum kak ani,

mak mentua ati pun suka bunga orkid

ustaz amin pun ada berkata
warna warni tu ubat utk hati...wallahualam

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Waalaikumussalam Ati,

Ati tak minat sama ker. Bila berbunga seronok, bila lama dia istirehat frust menunggu.

Tanpa Nama berkata...

Tengok bunga orkid rase rendah diri..betapa besar kejadian Allah..walaupun pokok hutan namun keindahannya amat mengagumkan