Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Selasa, 31 Disember 2013

Selamat Tahun Baru 2014



Glitter Photos

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات  kepada kawan-kawan blogger semua. 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Tahun 2014 dah datang.  Bertambah setahun lagi usia kita.  Usia memang bertambah dan ini bermakna juga sisa-sisa hidup makin kurang.

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut tahun 2014 pada semua kawan-kawan blogger.  Semoga tahun 2014 dan tahun-tahun mendatang Allah berikan kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki dan hidup dalam aman sentiasa di samping keluarga.

Aamiin .

Isnin, 30 Disember 2013

Orkid oelogyne rochussenii

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan blogger semua. 

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

 Jarang-jarang saya singgah di sini.  Tak ada cerita menarik yang nak dikongsi.  Kali ini saya catatkan sesuatu yang membuat saya gembira.  Beberapa minggu lepas orkid oelogyne rochussenii (orkid hutan) pemberian seorang kawan dari Sarawak kira-kira 5 tahun lalu telah berbunga buat pertama kalinya.  Tak tahulah bila berbunga lagi kelak.  Sayangnya orkid hutan ni tak bertahan lama bunganya, sekadar 2, 3 hari sahaja.

5 tahun saya tunggu.  Sebenarnya rasa dah rasa berputus asa untuk dia berbunga.  Jadi saya jaga juga pokok ni seperti orkid-orkid lain dan menganggapnya tanaman hiasan daun sahaja.


Allah Maha pengasih, akhirnya berbunga juga walaupun hanya dua jurai.  Cukuplah sebagai imbuhan kepada penat lelah saya menanamnya.  Semasa saya tanam 5 tahun dulu, pokok ni masih kecik sangat.  Dia membesar dengan subur walaupun tidak berbunga.



Ini celogyne rochussenii dari google

Untuk melihat orkid celogyne rochussenii saya jadi seperti di atas tu hanyalah sekadar impian. Sesuatu yang rasa macam mustahil.  Tetapi tidak ada mustahil dalam hidup kita jika Allah mengkehendakinya.

Sekian dulu, ada masa kita bercerita lagi.  Selamat menyambut tahun baru 2014.  Semoga tahun ini Allah kurniakan kita semua kesihatan dan rezeki yang baik seperti tahun-tahun terdahulu.




Sabtu, 21 Disember 2013

Pulang Ke PangkuanNYA


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan blogger.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Pada usia yang semakin lanjut ini makin banyak ujian dan kesedihan yang menimpa dalam hidup saya.  Saya pernah dengar orang tua-tua berkata, lagi lama kita hidup, lagi banyak kesedihan dan kedukaan akan kita tempoh.  Di usia emas ini banyak sungguh hati kita diuji terutama dengan kematian dan keuzuran insan-insan yang kita sayang dan kasihi.



Kisah yang nak saya tuliskan ini memang membuat saya mengalirkan air mata.  Sangat perit dan sedih menerima hakikat yang dia telah dijemput pergi.  Saya coretkan kisah ini di sini sebagai kenangan saya kepada dia.   Pada 9 Disember 2013 iaitu kira-kira 12 hari yang lalu pada usia 56 tahun adik saya yang nombor 3 telah kembali ke rahmatullah kerana sakit dalam perut.  Kami tak pernah tahu  dia menghidapi penyakit yang serius.  Mungkin kerana dia tidak berkeluarga jadi dia tidak mahu memberitahu sesiapa takut kami susah hati.

Sebenarnya apabila mendapat tahu yang dia 'koma' saya mengharapkan 'miracle' berlaku padanya sebagaimana Allah masih memberi saya kesempatan bernafas di bumiNYA ini selepas 10 hari tak sedarkan diri.  Tapi ini tidak berlaku pada dia.  Allah lebih menyanyanginya.

Bila teringatkan bagaimana dia berjuang dengan penyakitnya bersendirian, saya akan rasa sebak sedangkan saya yang satu ketika dulu menghadapi penyakit agak serius ni sentiasa dikelilingi oleh suami, anak-anak adik beradik, ipar duai dan kawan-kawan dengan doa yang tak putus-putus agar saya sihat.  Sedangkan dia tiada siapa di sisi ketika dia sakit.  Kepergiannya kami adik beradik yang uruskan.  Alhamdulillah segala urusannya dipermudahkan Allah.

Bila dia dah tak ada lagi bersama kami, kenangan manis zaman kanak-kanak yang ditempuhi bersama terbayang dalam ingatan membuatkan saya rasa sedih.

Masih saya ingat betapa kami bertiga begitu rapat sebab adik-adik yang lain masih kecil.  Kamilah yang  main buaian yang ayah ikat di pokok rambutan.   Kerana buaian tulah juga satu peristiwa terjadi bila adik saya yang nombor 2 menghayun buaian tu tinggi dan laju menyebabkan dia yang kecil sekali ketika itu dan duduk di tengah-tengah antara kami jatuh ke tanah.    Meraung bagai nak rak.  Nasib baik rotan tak singgah di badan kami kerana jatuhkan adik.  Semua ini adik-adik yang lain tidak tahu.

Banyak dari kenangan-kenangan yang terjadi itu berlaku ketika kami tinggal di Kuala Berang, Terengganu.    Masa tu Kuala Berang masih mundur.  Bebetulan ayah saya bertukar tempat kerja ke Kuala Berang.  Kerja ayah saya memang bertukar-tukar tempat kerja dari satu kampong ke satu kampong.  Masa tu mandi di perigi nun jauh berhampiran sawah.

Sebak rasa hati bila terkenangkan betapa ayah akan dukung kami bertiga ke perigi.  Saya yang besar dikendong dibelakang, 2 orang adik lagi ayah dukung sebelah kiri dan kanan.  Sampai di perigi ayah akan letakkan kami di atas gelegar kayu.  Dia takkan letakkan kami di tanah takut kami digigit pacat yang memang banyak di rumput-rumput berhampiran perigi.

Bila musim buah mungkin ayah takut kami bertiga panjat pokok buah-buahan orang, jadi ayah pajak sepohon rambutan untuk kami iaitu pokok yang paling hampir dengan rumah sewa kami. Maklumlah kamikan anak dagang mana ada dusun atau kebun di situ.  Pesan ayah 'hanya pokok ni jer kita punya dan boleh panjat, bpleh panjat dan boleh bermain di sini'.

Banyaknya kenangan pahit manis bersama.  Semoga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya mu adik ku dan di masukkan ke dalam golongan orang-orang yang dikasihi.


Sabtu, 7 Disember 2013

Terjemahan Surah Al-Maidah ayat 103



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan blogger.

 Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Ketika saya membaca al quran selepas sholat subuh tadi bila tiba pada surah Al-Maidah ayat 103 saya begitu tertarik untuk mengetahui apa itu Saa'ibah, Wasilah dan Haam.  Lalu saya google dan saya dapati erti ketiga-tiga perkataan ini adalah seperti berikut:



Dalam ayat ini Allah swt. menegaskan bahwa Dia tidak pernah menetapkan haramnya beberapa hal yang berlaku dalam adat Jahiliah mengenai bermacam-macam haiwan yang tidak mereka makan dagingnya sebagai syariat agama. Hanya mereka sendiri saja yang menetapkan haramnya memakan daging haiwan-haiwan tersebut. Tetapi mereka mengatakan bahawa ketentuan itu adalah datang dari Allah swt. Haiwan-haiwan tersebut adalah sebagai berikut:

Bahirah,  unta betina yang telah melahirkan anak lima kali, dan anaknya yang kelima itu adalah betina. Menurut adat Jahiliah, unta betina semacam itu mereka belah telinganya, kemudian mereka lepaskan, dan tidak boleh lagi diguna sebagai kenderaan, dan tidak boleh diambil air susunya.

Saibah,   unta betina yang dibiarkan pergi ke mana saja, tidak boleh diguna untuk kendaraan atau membawa beban, dan tidak boleh diambil bulunya, dan tidak boleh pula diambil air susunya, kecuali untuk tamu.

Menurut adat jahiliah, ini dilakukan untuk menunaikan nazar. Apabila seseorang di antara orang-orang Arab Jahiliah akan melakukan sesuatu pekerjaan berat, atau perjalanan yang jauh, maka mereka bernazar, bahwa ia akan menjadikan untanya sebagai saa'ibah, apabila pekerjaannya itu berhasil dengan baik, atau perjalanannya itu berlangsung dengan selamat.

Wasilah,   kambing atau unta betina yang lahir kembar dengan saudaranya yang jantan. Menurut adat jahiliah juga, apabila seekor kambing betina melahirkan anak kembar jantan kemudian betina, maka anaknya yang jantan itu disebut "wasilah", tidak boleh disembelih, dan tidak boleh dipersembahkan kepada berhala.

Ham,   unta jantan yang telah berjasa menghamilkan unta betina sepuluh kali. Menurut adat jahiliah unta jantan semacam itu tak boleh lagi diganggu, misalnya disembelih, atau digunakan untuk maksud apa pun, tetapi harus dipelihara dengan baik. Ia tak boleh dicegah untuk meminum air atau memakan rumput di mana pun yang disukainya.

Demikianlah antara lain adat-adat Jahiliah mengenai bermacam-macam haiwan. Mereka sendirilah yang menetapkan bahawa daging haiwan itu tidak boleh dimakan. Dan mereka katakan, bahawa ketentuan itu adalah dari Allah, dan menjadi syariat agama.

Maka dalam ayat ini Allah swt. membantahnya, dan menegaskan bahwa orang-orang kafir sendirilah yang menetapkan ketentuan itu, dan dengan demikian, mereka telah mengadakan kebohongan terhadap Allah swt.

Pada akhir ayat ini, Allah swt. menerangkan, bahwa kebanyakan orang-orang kafir tidak menggunakan akal pikirannya. Sebab andaikata mereka mau menggunakan akal sihat mereka, nescaya mereka tidak akan membuat kebohongan terhadap Allah swt. dan nescaya pula mereka tidak akan mengharamkan apa-apa yang tidak diharamkan Allah swt.

Menurut riwayat dari Ibnu Jarir, Abu Hurairah telah berkata, "Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda kepada Aktam bin Jaun, "Hai Aktam, neraka telah diperlihatkan kepadaku, maka tampak olehku dalam neraka itu Amru bin Hayyi bin Qam'ah bin Khinzif sedang menarik ususnya. Maka aku tidak melihat seorang pun selain engkau yang lebih mirip dengannya." Maka Aktam berkata, "Aku merasa takut kalau-kalau kemiripanku dengannya akan mendatangkan suatu bahaya atas diriku." Rasulullah saw. menjawab, "Tidak, sebab engkau adalah mukmin, sedang dia adalah kafir; dialah orang yang mula-mula mengubah agama Nabi Ismail, dan dialah orang yang mula-mula menetapkan ketentuan tentang bahirah, saibah, wasilah dan ham."

Dan riwayat ini dapat diambil pengertian bahawa sesuatu yang diada-adakan dalam syariat agama, misalnya mengharamkan makanan yang dihalalkan Allah, atau membuat-buat syiar yang bertentangan dengan agama, atau mengadakan peribadatan yang tidak ditetapkan oleh agama sebagai jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan memperoleh rida-Nya, maka perbuatan tersebut sama dengan perbuatan Amru bin Hayyi. Cara-cara yang sah untuk menyembah Allah swt. telah ditetapkan-Nya dan telah disampaikan oleh Rasul-Nya. Maka setiap peribadatan dan penetapan hukum haruslah berdasarkan nas Al quran atau ketetapan Rasul. Seseorang tidak boleh menambah-nambah menurut kemauannya sendiri.





SOURCE

Jumaat, 6 Disember 2013

Meluruskan Niat

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan blogger. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Seperti kita maklum syaitan tidak pernah merasa letih untuk menyesatkan kita orang muslim sama ada semasa kita kuat ataupun lemah, sihat ataupun sakit.  Oleh itu eloklah kita berjaga-jaga terhadap tektik syaitan ni.

Dalam menghadapi kesulitan atau kesakitan janganlah sampai kita berburuk sangka terhadap Allah, rasa kecewa dan berputus asa.   Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, daripada Abu Hurairah r.a., daripada Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud "bahawa Allah Azzawajalla berfirman: "Aku hanya mengikut sangkaan hamba-Ku sahaja.  Kalau ia bersangka baik kepada ku, aku pun akan berbuat begitu.  Kalau ia bersangka buruk kepada-Ku, Aku pun akan berbuat begitu terhadapnya."

Maksud kepada hadis tersebut, apa-apa sahaja yang ada dalam persangkaan seseorang hamba, maka begitulah Allah lakukan terhadapnya.  Jika hamba bersangka baik terhadap Allah, maka Allah akan memberikan perkara-perkara yang baik.  Sebaliknya jika seseorang itu bersangka buruk terhadap dirinya, maka Allah akan menganggap sebagai satu doa, bahkan Allah akan mengabulkan doa-doa itu sesuai dengan permintaannya.

 Oleh itu sama-samalah kita berusaha untuk menjaga dan meluruskan niat kerana Allah sentiasa mengikut sangkaan kita.  Wallahuwa'lam



Rujukan:  Solusi 30



Selasa, 3 Disember 2013

Lama Sudah Tidak Ke Ladang, Habis Padi Dililit Kangkong


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات  pada semua rakan blogger.

Sedar tak sedar 2013 dah hampir penghujung. 2014 akan menjelang lebih kurang 28 hari saja lagi. Semoga 2014 memberi sinar yang lebih baik pada kita semua. Harapan saya semoga kesihatan saya bertambah baik dari masa ke masa.

Alhamdulillah semasa pemeriksaan susulan kesihatan saya baru-baru ini, pakar-pakar berkenaan mengesahkan yang saya dah sihat. Syukur saya kepada Allah.

Saya memohon maaf lama tidak BW blog kawan-kawan, InsyaAllah ada masa nanti berkunjung. Terima kasih pada kawan-kawan yang sudi berkunjung ke sini.

Isnin, 4 November 2013

Selamat Maal Hijrah 1435 H




بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات  Memandangkan kita sudah memasuki tahun baru islam iaitu 1 Muharram 1435 H saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat menyambut Maal Hijrah kepada semua kawan-kawan yang singgah di sini. Semoga di tahun ini rahmat Allah terus dikurniakan kepada kita semua.

Ahad, 3 November 2013

Doa Nabi Yunus


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan blogger. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Di dalam al-Quran terdapat kisah Nabi Yunus a.s. yang boleh dijadikan pengajaran dan jika di amalkan doa Nabi Yunus a.s Allah akan lepaskan Hambanya dari kesusahan atau musibah yang menimpa atau di dalam bahasa zaman sekarang saat-saat kecemasan ( emergency ) tetapi individu tersebut perlulah seorang mukminin.



"LAA ILA HA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZ DZALIMIIN"

“Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang lalim. (Surah Al-Anbiya ayat 87)

Doa ini afdalnya dibaca 11 kali ketika sujud sebaik selesai salam sholat Fardhu. Kemudian mohon Doa kepada Allah.

InsyaAllah, tawakkallah kepada Allah, Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengasihi.

Khasiat ayat ni kalau diamalkan, insyaallah segala kesulitan dapat diselesaikan dengan mudah sangat. Saya memang rajin membaca ayat ni sama ada ketika sholat atau masa-masa biasa bila saya rasa keadaan memerlukan.

Dari Pengalaman saya sendiri ketika sakit dan dimasukkan ke wad dahulu, Allah banyak makhbulkan doa saya dengan keberkatan doa Nabi Yunus ini. Sesuatu yang kita rasakan tak mungkin berlaku, tetapi ianya berlaku atas kehendak Allah.

Contohnya ketika saya dalam ICU saya tidak dibenarkan minum air, cuma kalau saya rasa terlalu dahaga jururawat atau anak saya akan basahkan kapas dan disapukan kebibir saya. Saya rasa dahaga saya tidak tertanggung lagi, lalu saya membaca doa ini sebanyak 40 kali memohon kepada Allah agar terbukalah hati doktor yang merawat saya supaya membenarkan saya minum walaupun sedikit.

Syukur Alhamdulillah, bila doktor datang nerawat saya esok paginya, saya beritahu doktor tu yang saya sangat dahaga, doktor tu membenarkan saya minum air sedikit-sedikit. Adalah lagi beberapa insiden yang berlaku berkat saya membaca ayat ini.


Sabtu, 2 November 2013

Wanginya Cempaka Harumnya Kenanga



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan yang singgah di sini. Hari ini rakan-rakan kaum india menyambut hari deepavali. Kita pulak InsyaAllah hari Selasa ini akan bermulalah tahun baru islam bila tibanya 1 Muharram.

Lama saya tak bercerita tentang bunga. Bunga orkid saya semua dah sama ada nazak atau dah mati bila saya terlantar sehingga sekarang. Mana yang terkena air hujan tu, Alhamdulillah bernyawalah lagi.

Saya begitu tertarikh kepada bunga cempaka dan bunga kenanga. Irasnya agak serupa tetapi jika diperhatikan betul-betul banyak perbezaannya. Sekarang ini ramai yang dah tak kenal mana satu cempaka mana satu kenanga. Pada saya bau bunga cempaka lebih wangi dari bunga kenanga. Bentuk bunga cempaka lebih cantik.

Bunga Cempaka Putih


Bunga Kenanga

Dulu-dulu semasa saya masih kecil dan selalu mengikut mak saya ke Pasar Payang Kuala Terengganu, saya selalu nampak mak saya akan beli bunga cempaka, bunga tanjung yang telah diselit di celah2 daun pandan yang dibelah. Wangi sangat baunya. Ikatan bunga ini diletakkan dirambut ketika menyanggulnya atau diletak dalam telekong sembahyang. Sekarang saya tak tahulah masihkah ada karangan bunga-bunga ni dijual di Pasar Payang.

Bunga-bunga ni mesti menyegarkan kalau kita buat mandi bunga. Kita ambik aromanya sudahlah dicampur dengan bunga-bunga wangi yang lain. Tak payah jampi berjampilah.


Bunga cempaka ni pun rupaya ada beberapa jenis, antaranya cempaka putih, cempaka kuning dan cempaka telur. Cempaka telur ni baunya tak kuat sangat.


Cempakar Telur

Ini pula gambar-gambar bunga kenanga yang saya ambil dari google.



Bunga-bunga ni juga banyak digunakan dalam pembuatan syampo-syampo badan dan syampo rambut.



Gambar-gambar ehsan google





Rabu, 30 Oktober 2013

Bangkit


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan yang singgah di sini. Cepatnya masa berlalu, sekarang dah hampir penghujung bulan Zulhijjah. Para Jemaah haji kita pun dah mula pulang ke tanah air. Besan saya juga dah selamat kembali semalam 29 Oktober. Alhamdulillah.

Pada 2 hari lepas, iaitu 28 Oktober, 2013, genaplah 2 bulan saya diuji dengan kesihatan oleh Allah subhanahuwataala.

Alhamdulillah dengan rahmat dan belas kesihan Allah, saya telah dikurniakan Allah kesihatan yang baik dari hari ke hari. Sekarang sekurang-kurangnya saya telah boleh mengurus diri sendiri terutama untuk ke tandas. Kaki dah boleh melangkah walaupun agak goyang.

Saya tahu saya tidak boleh berputus asa dengan ujian Allah ni. Saya kena terus berharap dengan rahmatNYA. Saya rasa saya seolah-olah diberi peluang kedua oleh Allah untuk terus menjalani kehidupan di dunia ini setelah pengsan selama 10 hari dan terlantar lebih kurang sebulan.

Saya amat bersyukur kepada Allah yang telah mengurniakan saya suami dan anak-anak yang mengasihi saya. Mereka begitu bertanggungjawab kepada saya mengikut keperluan dan keupayaan yang mereka mampu. Terima kasih pada suami dan anak-anak saya.

Bila saya kenang, hati rasa sangat terharu. Suami saya dalam keadaan yang tidak sihat, tidak pernah sehari pun dia tinggalkan saya sendirian di wad. Waima waktu malam pun bila anak-anak tak dapat menunggu saya, dia pula ambik giliran. Maklumlah saya tidak berupaya berdiri apa lagi bergerak ke sana kemari. Saya tahu dia tak sihat sangat tapi demi saya dia gagahkan dirinya.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih atas doa yang tak putus-putus dari kawan-kawan di blog saya ni dan di FB yang mendoakan kepada Allah supaya saya cepat semboh. Saya juga begitu terharu bila kawan-kawan yang hadir dialam nyata saya tidak putus-putus menziarahi saya sama ada di hospital sehinggalah ke rumah.

Terima kasih kepada adik beradik dan saudara mara serta sahabat handai yang mengadakan sholat hajat supaya saya pulih segera. Saya juga ingin merakamkan ucapan terima kasih saya kepada pihak Masjid Negeri Shah Alam, iaitu para imam dan jemaahnya kerana telah sudi mengadakan sholat hajat untuk saya. Ya Allah. hanya Allah yang dapat membalasnya.

Semoga Allah memberkati hidup insan-insan yang dikasihi ini dan hidup kawan-kawan semua serta keluarga masing-masing. Aamiin


Rabu, 16 Oktober 2013

Doa Para Nabi Ketika Ditimpa Duka



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات  pada semua rakan -rakan.  Hari ini 11 Zulhijjah dan semalam kita dan menyambut Aidul Adha. Sebagai manusia kita memang tidak lepas dari suka dan duka. Begitu juga dengan para Rasul dan Nabi. Ketika dilanda kedukaan mereka memohon kepada Allah.

Dari Ali r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Doa adalah senjata bagi orang-orang mukmin, tiang bagi agama, dan nur bagi langit dan bumi".
(HR Hakim)

Daripada Abu Darda’ r.a: Rasulullah s.a.w telah bersabda:
"Doa seorang muslim kepada saudaranya yang muslim tanpa diketahui olehnya adalah mustajab, (ketika berdoa) akan ada didekatnya satu malaikat muwakkal (pesuruh) setiap ia berdoa untuk saudaranya itu dengan sesuatu kebaikan (malaikat itu) akan berkata: Amin! Dan bagi engkau kebaikan yang sama".
(Hadis diriwayatkan oleh Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa mahu supaya doanya dikabulkan ketika dalam keadaan kesempitan atau kesusahan hendaklah dia banyak berdoa ketika dalam kesenangan".
(HR Tirmizi)

Doa Nabi Nuh.

"Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada sesuatu yang aku tidak ketahui dan jika Engkau tidak mengampunkan dosaku dan memberi rahmat kepadaku, nescaya jadilah aku dari kalangan orang yang rugi".

Doa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail ketika meninggikan binaan asas Baitullah.
"Wahai Tuhan kami, terimalah daripada kami (amal kami), sesungguhnya Engkaulah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang berserah diri kepadaMu dan jadikanlah keturunan kami umat yang berserah diri kepadaMu. Tunjukkanlah kepada kami cara ibadat kami dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima Taubat lagi Maha Mengasihani. Wahai Tuhan Kami, utuskanlah kepada mereka seorang rasul daripada kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayatMu dan mengajarkan mereka kitab hikmat (sunnah) serta sucikanlah mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana".

Doa Nabi Lut.

"Wahai Tuhanku, selamatkanlah daku dan keluarga serta pengikut-pengikutku daripada apa yang dilakukan oleh golongan yang jahat".

Doa Nabi Yusuf.

"Wahai Tuhanku, sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian daripada kekuasaan dan mengajarku sebahagian ilmu ta'bir mimpi. Wahai Tuhan pencipta langit dan bumi, Engkaulah pelindungku dunia dan akhirat. Matikanlah aku dalam Islam dan temukanlah aku dengan orang-orang yang soleh".

Doa Nabi Ayub ketika menghadapi penderitaan penyakit.

"Sesungguhnya aku ditimpa penyakit dan Engkaulah yag Maha Penyayang di antara para penyayang".

Doa Nabi Syuib.

"Kepada Allahlah kami bertawakkal. Wahai Tuhan kami, hukumkanlah antara kami dan kaum kami dengan kebenaran, kerana Engkaulah sebaik-baik Hakim".

Doa Nabi Sulaiman.
"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya aku bersyukur akan nikmatMu yang telah Engkau kurniakan kepadaku dan kedua ibu bapaku, agar aku tetap beramal soleh dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh".

Doa Nabi Yunus.

"Sesungguhnya tiada Tuhan yang dapat menolongku melainkan Engkau. Maha Suci Engkau sesungguhnya aku adalah daripada orang yang menganiaya diri sendiri".

Doa Nabi Zakaria untuk memohon zuriat.

"Wahai Tuhanku, janganlah Engkau biarkan aku sendirian dan Engkaulah sebaik-baik yang mewarisi".

Doa Nabi Musa.

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku dan mudahkanlah bagiku tugasku. Serta lepaskanlah simpulan daripada lidahku".

Doa Nabi Isa.

"Ya Allah, Tuhan Kami, turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit untuk menjadi hari raya bagi kami, iaitu orang yang pertama daripada kami dan bagi orang yang datang kemudian dan sebagai satu tanda daripadaMu. Kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik pemberi rezeki".

Doa para Nabi merupakan contoh doa yang terbaik untuk kita ikuti. Sebagai hamba Allah yang menumpang di atas muka bumi ini, janganlah kita menjadi hamba yang sombong tanpa meminta kepadaNya. Mintalah kepada Allah dengan hati yang ikhlas dan bersungguh-sungguh. Semoga apa yang kita hajati dan minta kepadaNya menjadi kenyataan, inshaa'Allah. Semoga bermanfaat dan Salam Jumaat. Wassalam =


SOURCE

Ahad, 13 Oktober 2013

Suka Duka Di Hari Raya Aidiladha




بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan yang singgah di sini. Hari ini dah 8 Zulhijjah. Semoga kawan-kawan semua dikurniakan Allah kesihatan yang baik. Didoakan semoga semua jumaah haji kita yang sedang mengerjakan haji di Mekah dikurniakan Allah kesihatan yang baik dan mendapat haji yang mabrur.

Bagi diri saya pula Alhamdulillah, masuk hari ini saya dah bolehlah berjalan-jalan dalam rumah walaupun dengan menggunakan tongkat. Dapatlah duduk-duduk diberanda rumah tengok alam sekeliling. Tidaklah lagi asyik berkurung dalam bilik saja. Esok saya ada appointment dengan doktor di PPUM, nampaknya kenalah guna kerusi roda. Walaupun kadang-kadang perasaan sedih menyelinap di hati saya sedar ini semua ujian Allah pada saya.

Panjang umur kita, kita akan menyambut hari raya Aidiladha pada hari Selasa ini. Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha kepada semua kawan-kawan. Mesti ramai di antara kawan-kawan semua yang melakukan korban. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah berikan kita dapat menjalankan ibadat korban.

Pada saya pula, raya tahun ini terserahlah pada anak-anak apa juadah yang akan mereka masak untuk dimakan di hari raya korban. Anak bongsu saya kata "tak dapatlah makan nasi dagang mama raya ni". Yang lain pulak sebut "Raya tahun ni tak dapatlah makan rendang mama". Sedih juga, tapi apa boleh buat, emaknya ini bukan sentiasa sihat. Kenalah anak-anak ambik alih. Belajar memasaknya sendiri.

Selasa, 8 Oktober 2013

Lamanya tak ku pandang

Assalamualaikum pada semua. Lama sungguh saya tak singgah di sini. Apa lagi nak buat N3 baru. Nak BW ke blog kawan2 juga tak bersempatan.

Keadaan kesihatan yg berkurangan diakhir2 ni membataskan semua aktiviti yg biasa dilakukan. Saya telah dimasukkan ke hospital selama sebulan akibat jangkitan kuman di paru2 dan juga masalah batu karang.

Saya terimalah.ketentuan Allah ini dan berharap ianya menjadi kaffarat kepada dosa2 saya.

Jumaat, 23 Ogos 2013

Kisah Lima Perkara Aneh

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan yang singgah di sini. Cepat masa berlalu, hari ni dah Jumaat yang ke 3 dalam bulan Syawal yang mulia ini. Suasana raya masih meriah, jemputan rumah terbuka masih rancak.

Dihari Jumaat yang merupakan penghulu segala hari ini, marilah kita menambah pengetahuan kita mengenai kisah nabi-nabi yang bukan Rasul yang jarang diceritakan tidak sebagaimana cerita nabi-nabi yang menjadi Rasul yang kita selalu dengar kisah mereka.

Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqh yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahwa antara Nabi-nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara. Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat.

Engkau dikehendaki berbuat, pertama; apa yang negkau lihat (hadapi) maka makanlah, kedua; engkau sembunyikan, ketiga; engkau terimalah, keempat; jangan engkau putuskan harapan, yang kelima; larilah engkau daripadanya."

Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi itu kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan pertama aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan." Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya.

Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi itu pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur 'Alhamdulillah'.

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula.

Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut. Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disadari oleh Nabi itu yang mangkuk emas itu terkeluar semula dari tempat ia ditanam.

Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku." Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya.

Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata, "Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku dari rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengambil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan kepada helang itu. Setelah mendapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan dari dalam bajunya.

Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalannya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya. Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya. Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S.W.T. bahwa, "Yang pertama engkau makan itu ialah marah. Pada mulanya nampak besar seperti bukit tetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.

Kedua; semua amal kebaikan (budi), walaupun disembunyikan, maka ia tetap akan nampak jua.

Ketiga; jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya.

Keempat; jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat.

Kelima; bau yang busuk itu ialah ghibah (menceritakan hal seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah."

Mudah-mudaha kelima-lima kisah ini dapat kita semaikan dalam diri kita, memandangkan kelima-lima perkara ini sentiasa saja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Contohnya mengata hal orang.


Kita tentu tahu mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidak pernah dikerjakannya. Lalu dia bertanya, "Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia dulu."

Maka berkata Allah S.W.T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu." Dengan ini haruslah kita sedar bahwa walaupun apa yang kita kata itu memang benar, tetapi kata-mengata itu akan merugikan diri kita sendiri. Oleh kerana itu, hendaklah kita jangan mengata hal orang walaupun ia benar.





SOURCE




Selasa, 20 Ogos 2013

Bendi Dan Diabetis



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan yang singgah di sini. Dah lebih kurang 13 hari kita beraya, jemputan rumah terbuka tak habis-habis. Sungguh menggoda kepada kita yang nak berpuasa 6 syawal ni.

Pada yang ada penyakit tu berhati-hatilah bila makan. Maklumkan godaan kuat takut-takut terlupa diri yang ada penyakit. Pada yang ada penyakit diabetes kali ini saya ingin berkongsi satu maklumat tentang cara tradisional nak mengurang bacaan gula dalam darah pengindap diabetes. Mudah-mudahan Allah berkenankan usaha kita.

Kebanyakan dari kita biasa makan kacang bendi yang nama saintifiknya ialah abelmoschus esculentus terutama bagi mereka yang gemarkan masakan gulai/kari. Kebiasaanya, bendi selalunya digunakan dalam masakan seperti kari dan asam pedas. Di goreng juga sedap.

Kabarnya kacang bendi banyak khasiatnya, antaranya ia amat baik untuk rawatan penyakit kencing manis. Caranya ialah dengan mengambil 2 biji kacang bendi. Potong kedua hujungnya. Turis bahagian tengahnya. Rendam dalam segelas air semalaman. (tutup gelas). Keesokannya, keluarkan kacang bendi tu dan terus minum airnya. Lakukan selama dua minggu. Lihat kesannya.

Di sebelah negara Barat, diyakini bahawa kacang bendi dapat membantu:

mencuci hati
menstabil kandungan gula dalam darah
membantu melincinkan bahagian dalam usus besar
membantu mengelakkan sembelit atau mengurangkan masalah sembelit
terutama di kalangan warga tua.
ia juga membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus
ada juga pendapat yang mengatakan kecang bendi adalah sejenis sayuran
yang amat baik untuk mereka yang murung, keletihan atau rasa
tidak selesa/sihat.
ia juga boleh membantu merawat ulcer dan mengurangkan kekejangan pada sendi
sifatnya yang beralkali membantu menutralkan asid dalam badan sekali gus
dapat membantu mengurangkan masalah penghadaman
juga ia dapat membantu radang paru-paru, sakit kerongkong serta kesakitan
pada dubur.

Selamat mencuba



SOURCE

Isnin, 5 Ogos 2013

Selamat Hari Raya Aidilfitri



Glitter Photos



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Memandangkan hari raya dah semakin hampir, dan bulan Ramadhan hampir meninggalkan kita, dengan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua kawan-kawan blogger.

Saya menyusun jari memohon maaf andai ada tersalah silap semasa kita berblog. Harap jangan simpan di hati.

Jumaat, 2 Ogos 2013

Sekuntum Kemboja Yang Gugur







بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


A-Fatihah untuk roh anakanda Dzul Iskandar.

Puasa dah tiba ke penghujung.  Di dalam bulan yang mulia ini tak sekalipun saya dan abahnya menziarahi pusaranya.  Jadi petang semalam 2 jam sebelum waktu berbuka, kami ke pusaranya di Tanah Perkububuran Islam Seksyen 21, Shah Alam. Dah 6 tahun dia bersemadi di situ.

Saya perhatikan tanah perkuburan ini telah dibina pagar baru yang nampak lebih kemas berbanding pagar dahulu.   Lama sungguh tak ke sini, maklumlah kesihatan tak berapa mengizinkan.

Suasana ketika saya tiba sunyi saja.  Angin bertiup lembut menimbul kasayuan dalam hati.  Tak ada seorang pun orang yang menziarahi tanah perkuburan itu ketika kami sampai.  Mungkin sebab hari dah senja, waktu berbuka dah hampir.   Kami melangkah masuk sambil memberi salam kepada penghuni tanah perkuburan ini disamping sedekahkan Al-Fatihah, dan  surah 3 Kul.

Tiba di pusaranya terbit rasa sayu  hati melihat pokok bunga yang ditanam terbiar. Pokok bunga melur dan pecah periok yang berwarna merah tu kering dan tak berbunga.  Maklumlah hanya mengharapkan hujan yang menyiraminya.  Selain saya dan abahnya yang kurang sihat ketika ini, nampaknya adik-beradiknya yang lain juga tidak berkesempatan kemari.  Tapi saya tahu mereka selalu sedekahkan bacaan yassin kepada dia.

Anak ku Dzul Iskandar, Mama dan Abah doakan semoga roh mu dirahmati dan terpelihara bersama insan dan makhluk yang dicintai dan diredhai ALLAH. Mama dan Abah akan menziarahi pusara mu lagi selagi ada kudrat kami, InsyaAllah.

Terukir senyuman manismu
Tergambar senda gurauanmu
Tuhan lebih menyayangimu
Menjemputmu pergi terlebih dahulu

Bersemadi jasadmu yang kaku
Diiringi gerimis yang sendu
Airmata tak terbendung lagi
Menangisi perpisahan ini


Lirik -sekuntum-kemboja-yang-gugur.hijjas

Khamis, 1 Ogos 2013

Lailatulqadar




بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Nampanya bulan Ramadhan dah nak meninggalkan kita. Syawal pula semakin mendekati. Memandangkan sekarang ini dah bermulanya malam-malam terakhir 10 Ramadhan mesti kita makin berusaha menambah aktiviti ibadah kita dengan harapan akan bertemu dengan Laitulqadar.

Sebagaimana kita semua maklum, 10 malam terakhir adalah malam yang ditunggu tunggu oleh sekalian umat Islam yang menunaikan puasa kerana pada 10 malam terakhir ini terdapat satu malam yang penuh dengan keberkatan iaitu malam lailatulqadar. Malam yang lebih baik dari seribu bulan. Malam para malaikat turun dengan membawa keberkatan dan kebaikan kepada umat yang beribadah. Sesiapa yang dapat kebaikan pada malam tersebut. Mereka adalah golongan yang paling beruntung.

Mengenai Lailatulqadar ini, Aisyah R.A. ada berkata, "Wahai Rasulullah, jika aku berkesempatan bertemu Malam Al-Qadar, apakah yang perlu aku katakan (doa)?"

Bersabda Nabi : Sebutlah doa


"Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, dan amat suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan."

Semoga kita ditemukan dengan malam Lailatul Qadar InsyaAllah Aamiin ya rabal alamin.


SOURCE

Rabu, 31 Julai 2013

Khamis, 25 Julai 2013

Membuka Pintu Rezeki



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Hari ni hari ke 16 kita berpuasa. Kita dan berada di pertengahan fasa kedua ramadhan sekarang. Nampaknya tak lama lagi Ramadhan akan meninggal kita semula dan seandai diberikan usia yang panjang, InsyaAllah berjumpa lagi dengan Ramadhan.

Kali ini saya ingin berkongsi tentang Surat Al Waqiah yang dikatakan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa kita tidak akan ditimpa kefakiran jika kita selalu membacanya.

Membuka Pintu Rezeki

1. Selawat ke atas Junjungan nabi 100 x selepas setiap solat
2. Baca surah Al-Waqiah sebelum tidur
3. Puasa setiap isnin dan khamis setiap minggu.

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran.”

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.)

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Barang siapa yang membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam maka dia tidak akan tertimpa kefakiran dan kemiskinan selamanya. Dan surah Al-Waqi’ah adalah surah kekayaan, maka bacalah ia dan ajarkan kepada anak-anakmu semua.”

Menurut fatwa sebahagian Ulama’ katanya: “Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru serta berkah pula.”


Src: resthour.blogspot.com/agama

Isnin, 22 Julai 2013

Sholat Sunat Fajar


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Harum wangi bunga melati
Harum lagi bunga tanjung
Masa muda menurut hati
Sudah tua badan menanggung.

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Hari ni hari ke 13 kita berpuasa. Semoga Allah berikan kita semua kesihatan yang baik untuk terus beramal di bulan yang mulia ini. Kali ini saya ingin berkongsi ilmu mengenai Sholat Sunat Fajar. Mudah-mudahan ia memberi manfaat kepada kita semua.

Solat sunat dua rakaat sebelum solat fardhu Subuh dikenali sebagai Solat Fajar atau Solat Qabliyah Subuh atau Solat Sunat Subuh.

Ia dikerjakan selepas azan Subuh dan sebelum solat fardhu Subuh.

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Solat fajar 2 rakaat lebih baik dari dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Dua rakaat solat fajar lebih aku cintai daripada dunia seluruhnya.” (HR. Muslim)

Dari Aisyah ra. bahawa beliau berkata, "Tiada solat sunat yang paling Rasulullah SAW menjaganya melebihi dua rakaat solat fajar.” (HR. Muslim)

“Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membaca ketika solat fajar, surah Al-Kafirun dan surah Al-Ikhlas.” (HR. Muslim)


Niat solat :

اُصَلِّى سُنَّةَ الفَجْرِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالىَ,

Sahaja aku solat sunat fajar dua raka`at kerana Allah Ta`ala

-- atau -- yang ini pun boleh --


اُصَلِّى سُنَّةَ الصُبْحِ رَكْعَتَيْنِ قَبْلِيَّةً ِللهِ تَعَالىَ


Sahaja aku solat sunat sebelum subuh dua raka`at kerana Allah Ta`ala


Wallahu 'alam.



SUMBER: lenggangkangkung & PANTUN

Sabtu, 20 Julai 2013

Nuzul Al Quran Bakal Tiba



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Putih bersih bunga melati,
Berseri Cantik Di Bulan Purnama,
Andai kesal rasanya hati,
usah dibiar merana lama.

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Hari ni dah hari ke 10 kita berpuasa. Cepat sungguh masa berlalu. Panjang umur lagi 19 hari berrayalah kita. Berpisahlah lagi dengan bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini.

Alangkah baiknya di bulan yang penuh keberkatan ini kita dapat bertadarus dengan kawan-kawan sama ada di masjid atau di rumah-rumah. Di dalam tadarus, kita saling tegur menegur dan baiki membaiki bagi memastikan setiap peserta mendapat faedah daripada tadarus yang diadakan.

Tahu , baca , amal , hayati dan ajar. Belajar selok belok al quran dengan susah payah insyaAllah akan berjaya membaca dengan baik. Jika sudah mengetahui sedikit sebanyak hukum mengenai al quran seperti tajwid dan sebagainya semoga kita tidak tinggal terus selepas bulan Ramadhan. Hendaklah sentiasa dilazimi bacaannya sekurang-kurangnya satu muka ataupun satu "ain" kata orang tua. Semoga dengan melazimi membaca alquran InsyaAllah kita akan dapat membacanya dengan lancar apabila kita bertadarus.

Sebagaimana kita ketahui Al quran diturunkan secara beransur-ansur kepada manusia, hikmahnya supaya manusia mudah menerima ajaran tanpa beban. Pengajarannya adalah supaya manusia tidak bergopoh-gapah di dalam membaca dan mengamalkannya. Di dalam bulan puasa, amalan tadarus adalah rutin dan terpuji.

Diriwayatkan bahawa Malaikat Jibrail membaca al quran setiap ramadhan sekali namun pada tahun terakhir sebelum wafatnya Rasulullah S.A.W dibaca al quran sebanyak 2 kali.

Selamat menyambut dan meraikan Nuzul Al Quran 17 hb Ramadhan moga2 mendapat hikmah daripadanya. Amiin


SOURCE

Isnin, 15 Julai 2013

Kesunyian Yang Menyiksakan


gambar hanya hiasan



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Bunga derdap Bunga Kiantan
Sayang mekarnya tidaklah kekal
Rejab pergi Ramadhan yang datang
Raihlah Pahala jadikan bekal

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Semoga sihatlah yer di bulan yang penuh keberkatan ini. Sama-samalah kita rebut ganjaran pahala yang ditawarkan Allah. Semoga ibadah kita diterima Allah. InsyaAllah.

Tadi ketika BW blog rakan-rakan, ramai rakan-rakan menceritakan tentang suasana di bulan puasa ini. Seronok membacanya.

Lama juga saya tak singgah di sini. Selain dari kesibukan, tak ada cerita menarik yang nak diceritakan.

Suasana berpuasa kami kali ini terasa hambar dan sunyi. Masa berbuka tidak semeriah bulan ramadhan pada tahun-tahun yang lalu. Hari-hari biasa melainkan hari minggu kami hanya berbuka puasa berdua sahaja. Di hari minggu barulah riuh rendah rumah ni bila anak-anak dan cucu-cucu datang berkumpul untuk berbuka.

Sabtu dan hari Ahad semalam, memang terasa kemeriahannyanya. Penat memasak tak terasa bila ramai yang bersedia menghabiskannya. Hari ni rumah ni sunyi kembali.

Selasa, 9 Julai 2013

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan!!!



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Glitter Photos

Mata kadang salah melihat
Mulut kadang salah berucap
Hati kadang salah menduga
Maafkan segala kekhilafan yang pasti ada

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua.

Panjang umur, InsyaAllah esok kita mula berpuasa. Sempena dengan bulan yang mulia ini saya ingin memohon ampun dan maaf di atas segala kesilapan ketika kita berblog ni. Takut ada mengguris hati sahabat handai semua.

Marilah kita sama-sama bermohon kepada Allah semoga kita diberikan kesihatan mental dan fizikal yang lebih baik untuk memudahkan kita bersama-sama meraih pahala yang Allah janjikan melalui ibadah yang kita lakukan di bulan ramadhan ini.

Khamis, 4 Julai 2013

Amalan Laqad Jaakum




بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Hari ini nak berkongsi satu amalan yang baik untuk kita semua sebagai umat Islam bagi memperkuatkan keimanan kita pada Allah SWT.

Banyak syafaat yang akan diperolehi jika kita mengamalkannya. Tapi jangan hanya kerana inginkan imbalan dari amalan tersebut! Lakukan dengan ikhlas dan moga amalan kita ini diredhai oleh Allah.

Ayat 128-129 Surah at-Taubah


Terjemahannya:

Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman. Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, kepada-Nya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai 'Arasy yang besar."

Fadhilat Ayat 128-129 Surah at-Taubah

1. Ayat ini boleh memanjangkan usia dengan izin Allah jika dibaca secara berulang-ulang kali.

2. Jika dibaca tujuh kali setiap hari maka ia boleh memudahkan urusan dunia dan akhirat.

3. Jika dibaca pada pagi, ia boleh menjauhkan ancaman untuk hari itu, begitu juga jika dibaca pada waktu petang, boleh menghindarkan ancaman pada waktu malamnya. Insya-Allah.

4. Ayat ini juga boleh menambah keteguhan iman seseorang itu kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

***Kebiasaannya ayat ini disebut sebagai ayat "lakad ja akum"..


Src: unniesya.blogspot.com

Isnin, 1 Julai 2013

Orkid Mekar Dalam Hujan Lebat



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua.

Semasa hujan turun agak lebat lebih kurang jam 11.00 pagi tadi, saya keluar ke porch nak tengok hujan, macam tak pernah tengok hujankan.

Semasa berdiri-diri tu terpandang ada beberapa pasu orkid mengeluarkan bunga yang mana saya tak perasan, mungkin semalam atau hari ni dia kembang, pasu-pasu ni agak tersorok sikit.



Cattleya putih kehijauan yang berbau wangi lembut



Cattleya merah darah ikan yang berbau wangi



Cattleya Hatyai delight yang beli di Padang Besar dah berbunga




orkid nodusa warna coklat ni lebih kurang bentuknya
dengan orkid pink gambar di atasnya


Khamis, 27 Jun 2013

ISTIDRAJ - Nikmat Yang Diberi Allah Kepada Hamba Yang Tak DiRedhai


Gambar dari SINI


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Harum wangi bunga melati
Harum lagi bunga tanjung
masa muda menurut hati
sudah tua badan menanggung.

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada kawan-kawan semua. Ramadhan sudah semakin hampir semoga Allah berikan kita kesihatan tubuh badan dan fikiran untuk membolehkan kita beribadat kepadaNYA. Saya terjumpa artikel tentang Istidraj ni semasa melayari internet.  Semoga ia bermanfaat pada kita semua terutama pada yang tak tau erti istidraj seperti saya ni.

APA ITU ISTIDRAJ?

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya.

Inilah yang dinamakan istidraj.Rasullulah s.a.w. bersabda : "Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."
(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka.  Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.

Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain.

Tapi, hidup mereka biasa sahaja.

Ada yang susah juga. Kenapa?

Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah.

Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah!

Sombongnya mereka, takburnya mereka.

Rasullulah s.a.w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong.

Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong!

Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong.

Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan.

Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya.

Mereka memandang hina kepada orang yang beramal.

"Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah.

Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah.

Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong."

Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.

Rasullulah s.a.w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul'Ibad)

Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap.

Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu.

Kelkatu, bila mendapat nikmat (sayap), dia akan cuba melawan api.

Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan.  Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak.  Orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan.  Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.

Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud?  Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.

Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun.  Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta.  Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur.

Jadi kalau kita kaya,jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.  Jadi,jika kita kaji dan fikir betul-betul,maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita.

Mengapa orang kafir kaya, dan orang yangi berbuat maksiat hidup senang /mewah.

Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya.

Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya.

Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya?

Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj.

Orang naik pangkat, istidraj.

Orang-orang besar, istidraj.

Jangan!

Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj.

Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan.  Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari.  Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah.

Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah?  Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya.  Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah.  Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah.

Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah,  niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahu a'lam.



Src: SINI

Rabu, 26 Jun 2013