Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Selasa, 27 November 2012

Kaulah Racun Kaulah Penawar



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Semoga sentiasa di dalam keberkatan Allah.

Lalat. Yang terbayang dimata kita berbagai jenis penyakit yang boleh dibawa oleh lalat. Rupanya disamping racun yang dibawa oleh lalat, dibadan lalat juga ada penawarnya. Kita mungkin dah lama tahu tapi kita masih ragu-ragu. Bukan ragu dengan hadis nabi tapi selera yang hilang nak minum atau makan bila melihat lalat dah masuk dalam minuman atau makanan kita.

Nabi Bersabda, "Apabila seekor lalat masuk ke dalam minuman kamu, maka celupkanlah ia, kemudian angkat dan buanglah lalatnya sebab pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap lainnya ada obatnya (HR. Bukhari, Ibn Majah, dan Ahmad)

Dalam riwayat lain: "Sungguh pada salah satu sayap lalat ada racun dan pada sayap lainnya obat, maka apabila ia mengenai makananmu maka perhatikanlah lalat itu ketika hinggap di makananmu, sebab ia mendahulukan racunnya dan mengakhirkan obatnya" (HR. Ahmad, Ibn Majah)

Inilah diantara mu'jizat kenabian Rasulullah dari aspek perubaan yang harus ditulis dengan tinta emas oleh sejarah perubatan iaitu alat pembuat sakit dan alat pembuat ubat pada kedua sayap lalat sudah Baginda ungapkan 14 abad dulu. Dan penyebutan lalat pada hadits itu adalah bahwa air tetap suci dan bersih jika dihinggapi lalat yang membawa bakteria penyebab sakit kemudian kita celupkan lalat tersebut agar sayap pembawa ubat (penawarnya) pun tercelup ke dalam air.

Dan percubaan ilmiah moden pun sudah dilakukan untuk mengungkapkan rahsia di balik hadis ini. Bahawasannya ada kekhususan pada salah salah satu sayapnya yang sekaligus menjadi penawar atau ubat terhadap bakteria yang berada pada sayap lainnya. Oleh karena itu, apabila seekor lalat dicelupkan ke dalam air keseluruhan badannya, maka bakteria yang ada padanya akan mati.

Secara ilmiah didapati bahwa lalat mengeluarkan sejenis enzim yang sangat kecil yang dinamakan Bakter Yofaj, iaitu tempat tumbuhnya bakteria. Iaitu tempat tumbuhnya bakteria pembunuh dan bakteria penyembuh yang ukurannya sekitar 20:25 mili mikron. Maka jika seekor lalat terkena makanan atau minuman, maka harus dicelupkan keseluruhan badan lalat tersebut agar keluar zat penawar bakteri tersebut.

Maka pengetahuan ini sudah dikemukakan oleh Nabi kita Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam dengan gambaran yang menakjubkan bagi siapapun yang menolak hadits tentang lalat tersebut.

Maaflah memandangkan artikel ni dalam bahasa Indonesia, saya dah gantikan sedikit sebanyak dengan perkataan dalam bahasa Malaysia.


Rujukan:Di Sini



13 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Assalamualaikum Kak Ani...

Masalahnya walaupun telah diberi panduan melalui AL-Quran, kita masih rasa geli untuk terus minum minuman yang dimasuki lalat. ;-)

Apa khabar Nabil? Semoga telah sembuh sepenuhnya.

Kunang-Kunang berkata...

waalaikumussalam Nur,
Boleh ker saya panggil Nur saja

Betul tu, sebab ada juga orang kata ianya melibatkan sejenis lalat di negara arab saja tidak kepada semua lalat. Walaahuwa'lam.

Nabil Alhamdulillah demamnya dah turun tapi sel darah putihnya masih tinggi dan kuman diparu-paru kirinya masih ada. Tak taulah berapa lama dia diwad.

Terima kasih concern pasal Nabil/

sal berkata...

saya pun baru tahu rupanya lalat itu bawa penawar..tq kakAni..

Kunang-Kunang berkata...

Sal,

Pernah dengar orang kata kalau lalat jatuh dalam air, celup terus baru kumannya tak berkesan.

Tapi tak pernah mencubanya.

Marina Monroe @Nanie berkata...

Subhanallah..

Kunang-Kunang berkata...

MM,

Kebesaran dan kekuasaan Allah dijadikan racun dijadikan juga penawarnya. Cuma kita jer yg kurang arif.

anitaare berkata...

Ya Allah kak Ani,

terimakasih sgt atas info ini..selalu npk lalat halaukan aje atau pun buang sikit makanan yg telah dihingapi lalat tu..tak tau pulak lalat ada penawarnya..sikitnya ilmu..tq kak

MulutPayau berkata...

terima kasih kak atas perkongsian ni..

Nida berkata...

Salam Kak Anie..

Betapa hebatnya ciptaan Ilahi.. dijadikannya racun dan penawar pada seekor makhluk.. Subhanallah

fuad ansari berkata...

Jika sign(petunjuk) sudah membicarakan..
Dan science(sains) sudah membuktikan..
Kalau kita tetap mahu jauh dari kebenaran..
Maka sukar untuk diperkatakan..

Amie berkata...

Assalamualaikum KK,
terima kasih atas perkongsian info, pernah terbaca tapi dah lupa...

MaMa Rey berkata...

terima kasih kerana perkongsian lnl

MaMa Rey berkata...

terima kasih kerana perkongsian lnl