Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Ahad, 30 Disember 2012

Gelisah............


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ





 Maksudnya : “Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu dari lemah kemahuan dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia. (HR: Abu Dawud) 


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan blogger semua.. Semoga di akhir-akhir tahun 2012 ni kita semua diberikan Allah kesihatan, keberkatan untuk meneruskan hidup mendatang.  Esok hari terakhir kita berada di tahun 2012.  Bertambah lagi usia kita.  Yang senja dah nak maghriblah pulak jadinya. Yang remaja mungkin dah merangkak ke alam dewasa dan begitulah seterusnya.

Jangan risau tengok tajuk N3 saya kali ni.  Biasalah kita manusia tak boleh lari dari perasaan risau. Begitulah juga saya. Cuma bagaimana cara kita menerima risau tu saja berbeza, Sebagai orang islam tentu kita ada cara-cara bagaimana nak mengendalikan kerisauan yang melanda kita.  Banyak bersabar dan ingatlah Allah sentiasa akan menolong kita. Antaranya amalkan doa di atas semoga Allah ringankan apa saja penangunggan kita yang mengelisahkan hati.

Mari kita cuba fahami apa itu kerisauan atau kegelisahan.

Gelisah ialah hati yang tidak tenteram, merasa khuatir, resah, tidak tenang. Kata Saidin Ali karramallahu wajhah: "cemas atau risau adalah lebih sukar dari kesabaran."

Suatu ketika seorang sahabat karib Rasulullah SAW iaitu Ibnu Masu'd didatangi seorang lelaki yang kelihatan dirundung duka nestapa.  Lelaki itu berkata kepada Ibnu Masu'd, "Saudara, berikanlah pada ku nasihat yang dapat aku jadikan penawar untuk jiwaku yang gelisah ini. Akhir-akhir ini jiwa ku tidak begitu tenteram, jiwa ku sentiasa gelisah, fikiran ku juga selalu kusut."

Ibnu Masu'd berkata, "Sekiranya itulah penyakit yang menimpa mu, hendaklah kamu bawa hati mu mengunjungi 3 tempat ini:

Pertama - tempat orang membaca al-Quran sama ada kamu membacanya atau kamu sekadar mendengar orang lain membaca ayat al-Quran

Kedua - Majlis ilmu, yang dapat mengingatkan kamu kepada Allah

Ketiga - carilah tempat dan waktu yang sesuai supaya kamu dapat beribadah kepada Allah dengan khusyuk dan tulus ikhlas."


src: Tazkirah


Khamis, 27 Disember 2012

Sebuah N3 Tanda Simpati



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Khabarnya banjir di Kuantan dah reda sikit tapi di Terengganu sedang marak. Kesian. Sama-samalah kita doa supaya musibah ini cepat berlalu.

Jom kita tengok salah satu insiden yang mencemaskan ketika banjir di Terengganu iaitu di daerah Penarik. Di sini saya tepekkan turutan gambar seorang pemuda Khairi Said yang sedang menunggang motosikal tiba-tiba ditarik arus deras ketika melalui Jalan Permaisuri untuk ke tempat kerja. Menurut sumber ini adalah di kawasan sawah terbiar dah bertukar menjadi lautan air.




Sayangnya usaha dia untuk menyelamatkan motorsikalnya gagal. Tak aperlah, harta benda boleh cari, janji nyawa sendiri selamat. Semoga Allah permudahkan mereka yang terlibat dan tabah dengan ujian Allah ni.

Daun Pandan, Kadok dan Limau Purut



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Ini sebahagian daripada pokok pandan yang saya tanam ditepi pagar rumah saya. Pokok ni dah melarat membiak. Semasa mencantas pokok bunga kertas tempoh hari saya cantas sekali pokok pandan yang subur di bawahnya, yang tinggal sikit2 nilah. Tak aperlah, InsyaAllah nanti dia membiak lagi terutama di musim hujan ni.


Syukur saya dengan tanah yang tak seberapa boleh jugaklah saya semai pokok-pokok yang saya selalu guna ni. Setiap kali saya terpandang orang membeli daun pandan sepokok yang entah berapa harganya, saya selalu rasa kesian, kalau duduk dekat rumah saya, datanglah ambik, saya beri percuma saja.




Begitu juga dengan daun limau purut ni. Kadang-kadang saya kesian tengok orang yang bermuka kecewa bila nak beli daun limau purut menjelang raya tapi daun limaunya dah habis. Ringan jer mulut saya nak beritahu yang dirumah saya ada pokok limau purut, ambiklah, saya selalu mencantasnya dan buang.



Inilah pokok limau purut saya. Ketinggiannya, tinggilah dari saya sikit. Ada berbuah, tapi bila buah dah sebesar ibu jari kaki jer, ia gugur. Tak sempat membesar, mungkin kerana saya tak pernah letak baja. Pokok ni saya tanam dalam kawasan rumah saya.



Ini pulak pokok kadok. Pokok ni sekarang membiak di sepanjang pagar rumah saya. Dulu saya tanam sebatang jer dalam pasu bunga. Tapi memandangkan tabiatnya yang suka menjalar tak dapatlah saya nak kawal.




Bentuk daun kadok sangat serupa dengan daun sirih. Bezanya daun kadok ni berbau wangi bila kita mengoyakkan sikit daunnya dan hidup baunya.

Saya tanam pokok kadok ni kerana setiap kali saya nak memasak bubur lambuk di bulan Ramadhan susahnya saya nak dapat daun kadok. Rasanya tak pernah pulak saya lihat dijual di pasar. Jadi saya tanamlah sendiri. Pucuk kadok ni kalau dicelur dan makan dicicah dengan sambal belacan, sedap.

Saya pernah tanam pokok kunyit, tapi selepas tak berapa lama biasanya pokok tu mati. InsyaAllah saya akan cuba lagi, Pokok tu mati agaknya kerana kerap sangat ambik daunnya. Merajuklah tu agaknya.

Selasa, 25 Disember 2012

Kait Rambutan di Slim River



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Nampaknya sekarang musim buah menjadi sungguh di tempat kita nikan. Di mana-mana saja kita nampak orang menjual durian, rambutan, manggis, langsat dan lain-lain yang sewaktu dengannya.


Hari Selasa lepas saya ke rumah adik di Kampong Seri Kledang di Slim River. Dah lama dia dok telefon suruh saya datang ke rumahnya sebab katanya durian sedang luruh dan rambutan sedang masak.

Tapi saya ni susah sikit nak berjalan jauh sekarang ni sebab teman hidup saya ni kurang sihat sikit nak memandu jauh. Tapi hari Selasa tu, barulah kami dapat ke sana. Lama jugak saya tidak ke sana. Selain kerana buah-buahan, datang ni pun lebih kepada nak jumpa adik saya suami isteri dan anak-anaknya.

Apa nak buat, kebetulan durian dah tak ada sangat. Dan rambutan pun dah tinggal yang tinggi-tinggi. Anak saudara saya Hakim yang berusia 14 tahun tulah dok mengaitnya. Nak panjat kerengga banyak, akhirnya dapat lebih kurang sebaldi ni. Cukuplah Kim.

Alhamdulillah dapat rasa buah ramburan segar dari pokok.




Akhirnya dah kenyang makan rambutan di bawah pokok, saya kumpul-kumpul baki rambutan yang dikait oleh Hakim, ini rambutan yang dibawa balik ke Shah Alam. Satu baldi besar jugalah.


Sekarang ni saya tak berapa boleh makan durian atau rambutan atau apa saya buah-buahan seperti langsat, duku dan yang sewaktu dengannya kerana bila saya makan buah-buah tu di siang hari, dimalam hari saya akan diserang krem kaki yang teruk dan sangat sakit rasanya bergilir-gilir dari kaki kiri ke kaki kanan dan begitulah sebaliknya sehingga menjelang subuh. Jadi sekarang ni kalau saya makan pun saya makan sekadarnya saja tak ikut selera lagi.

Jadi dengan tak ramai orang di rumah sekarang ni rambutan satu baldi tu berhari-hari jugalah nak menghabiskannya. Tunggu anak-anak balik.



Kawan blogger yang ke 300


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan yang singgah. Semoga berada dalam suasana riang dan sihat selalu.

Alhamdulillah, nampaknya saya dah ada 300 orang kawan blogger yang sudi singgah di blog saya yang tidak sepertinya ini. Terima kasihlah kawan-kawan semua.

Sayangnya kawan blogger yang ke 300 iaitu Norazhani Azhar, tidak dapat saya mengunjung balas ke blognya kerana saya tidak mempuai URL beliau. Yang saya dapat cuma ini


Jadi pada Norzhani Azhar, kalau sudi dan ada kelapangan singgahlah yer. Terima kasih sudi singgah di sini.

Isnin, 24 Disember 2012

Semoga Orang Kuantan Tabah


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan yang singgah. Sekarang setiap kali mendengar berita di TV mesti ada berita mengenai banjir diberitahu. Banyak dah tempat yang banjir seperti beberapa tempat di Kelantan, Terengganu dan yang juga Pahang terutamanya Kuantan.


Kesian orang Kuantan, semoga tabahlah dengan dugaan Allah ni. Menurut apa yang diceritakan di Facebook, selepas hujan tidak henti-henti selama 13 jam, bandar Kuantan kini dilanda banjir.

Banjir kilat di Kuantan yang bermula kira-kira jam 11 pagi tadi menyebabkan banyak kenderaan terperangkap dan jalan raya sesak teruk. Banyak jalan-jalan ditutup termasuklah juga Teriminal Bas Makmur. Bas-bas terpaksa menunda perjalanan.

Khabarnya sehingga jam 1.00 petang hujan masih belum berhenti. Belum serek kata orang Terengganu. Adik saya ada di Kuantan, semoga dia sekeluarga amnya dan semua orang Kuantan khasnya dilindungi Allah dari perkara-perkara yang tidak diingini.





Beberapa gambar menunjukkan banjir di kuantan - sumber facebook

Isnin, 17 Disember 2012

Alhamdulillah Dan Terima Kasih Atas Doa Kalian



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Terima kasih kepada kawan-kawan semua atas doa yang dipanjatkan kepada cucu saya Muhammad Al Falah. Alhamdulillah dan syukur kerana sekarang Falah dah ada di rumahnya di Puncak Alam. Semalam Falah dah keluar dari PPUM. Keadaan dia beransur pulih.




Kedua-dua gambar semasa di Wad Pediatrik, PPUM


Sabtu, 15 Disember 2012

Sebuah Wasiat



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Sekadar menjadikannya panduan dan amalan kita bersama. Semoga dengan itu kita diberikan ganjaran pahala kepada kita. Hendaknya kita lakukan semua itu hanya kerana Allah.

Jumaat, 14 Disember 2012

Semoga Allah Sembohkan Falah Yer.......



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan yang singgah. Semoga diri dan keluarga kawan-kawan semua berada dalam kesihatan yang baik.

Bagi saya pulak nampaknya sekarang ni lepas seorang, seorang cucu-cucu lelaki saya masuk hospital. Mudah-mudahan Allah pulihkan kesihatan mereka seperti sediakala.


Terbaring di Wad Pediatrik PPUM

Beberapa minggu lepas cucu saya Ahmad Nabil masuk hospital kerana jangkitan kuman di paru-paru. Sekarang Alhamdulillah dia dah beransur sihat selepas 5 hari berada di wad.

Sekarang ni cucu saya Muhammad Al Falah sedang dirawat di Wad Pediatrik PPUM. Dia dimasukkan ke wad berkenaan pada pagi Rabu baru-baru ni. Dia kena Bronchitis. Untuk meredakan sakitnya, dia kena buat Neb dan sedut kahak setiap hari.

Saya perhatikan Falah kerap diserang selsema dan lelah (asma), mungkinka ini kerana dia dilahirkan tidak cukup bulan. Mungkin anti-bodynya tak kuat. Sungguhpun begitu Alhamdulillah pembesarannya okey sebagaimana sepatutnya iaitu membesar mengikut usia. Dia juga aktif dan sentiasa senyum. Terhibur hati melihatnya. Rindu kalau tak tengok beberapa hari.

Sehari sebelum dia dimasukkan ke Wad, saya menjaganya sebab maknya dah habis cuti tahunan terpaksa juga pergi kerja. Ni menjaga Falah di hospital nampaknya cuti tanpa gajilah maknya. Tak aperlah, anak. Duit boleh cari, anak tak ada galang gantinya.



Falah sebelum sakit



Rabu, 12 Disember 2012

Rabu Yang Kelu Ke16 - Jangan Menanam Kalau Tak Ada Kudrat Nak Maintain....Bina Semak Tepi Rumah


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ






Hasil cantasan


Indahnya Wanita Solehah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan yang singgah.



indah matanya
membuat sejuk hati setiap yang melihat
lembut ucapannya
membuat perkataannya santun di dengar

perempuan sholeha selalu melihat apa yang halal untuk di lihat

perempuan sholeha adalah seorang perempuan
yang sedari kecil sudah berbakti pada orang tua
perempuan sholeha adalah seorang perempuan
dimana dia berbeza dengan yang lain,,,
kerena dia bisa menjaga harkat dan martabat nya
sebagai seorang perempuan

wanita sholeha di ibaratkan seperti perhiasan yang ada di dunia
wanita yang paling indah,,,,
wanita yang cerdas,,,,
wanita yang punya akhlak baik,,,

selalu ia mendekatkan diri kepada allah swt
selalu menjaga kehormatannya

jika ia di pandang suaminya ,,,, ia dapat menyenangkan hatinya,,,,
bisa menjaga amanah suaminya,,,, ia pun mempunyai kesabaran yang tinggi,,,,
ikhals menerima apa yang diberikan,,,,, dan selalu tersenyum dan membuat tersenyum suaminya,,,,

tak kala suami merasa lelah ,,,, ia seakan membuat rasa itu hilang,,,
maka perempuan sholeha adalah seorang bidadari dunia yang di nantikan,
di sebut-sebut namanya di surga yang kekal,,,

Selasa, 11 Disember 2012

Mengidam

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Semoga sentiasa di dalam keberkatan Allah.


Setiap kali saya melihat atau makan roti canai berbentuk bulat ni saya sering terkenang satu peristiwa lama. Kisah ni dah lama berlaku iaitu ketika saya mengandungkan anak ketiga saya iaitu Dzulkarnain. Kiranya dah 28 tahun dululah.

Masa tu saya tinggal di Selayang Baru. Tak tau pasal apa, saya teringin sangat nak makan roti canai bulat ni, iaitu roti asal-asal dulu kita kenal sebelum kita kenal roti canai petak.

Jadi satu hari ketika di sebuah restoran mamak, saya beritahu suami saya minta dia beritahu mamak restoran tu untuk buatkan saya roti canai bulat. Suami saya keberatan, dia kata pelik tak pernah orang buat. Jadi saya sendiri yang beritahu mamak tu. Dah siap tak makan di restoran tu, tapi dibungkus untuk makan di rumah.

Tak taulah apa sebabnya, hari tu Cik abang merungut, katanya minta yang pelik-pelik. Tak tau kenapa, angin saya pun masa tu tak berapa baik. Ketika Cik abang saya masih membebel, saya ambil bungkusan roti canai tu dan saya buang melalui tingkap kereta. Suami saya terdiam. Masa tu air mata saya berjurai. Dan mulai saat tu sehingga saya bersalin, saya tak pernah sebut lagi pasal roti canai. Apa lagi memakannya.

Nak jadikan cerita, bila Ain dah pandai menyebut makanan yang dia nak makan, dia suka sangat makan roti canai. Mana-mana restoran yang kami makan, dia akan minta roti canai, Waima ketika makan di KFC pun dia minta roti canai. Hingga budak KFC tu beritahu "dek kat sini tak ada roti canai".

Itulah tabiat orang mengandungkan. Minta sesuatu yang boleh dimakan tak apalah. Jangan minta yang tidak-tidak.

Mengidam dikatakan berlaku kerana perubahan hormon pada awal waktu mengandung, menjadikan selera ibu menurun. Jadi pada ketika ini, ibu akan teringin untuk makan apa yang terlintas dibenaknya. Mengidam juga dikatakan ada kaitan dengan nafsu. Jadi rasanya ibu yang mengandung perlulah banyak bersabar. Anggaplah ini merupakan ujian Allah s.w.t, Begitu juga pihak suami.

Ada orang kata tabiat terlalu mengikut hati ini akan memberi kesan kepada anak-anak apabila dilahirkan kelak. Ibu yang sabar dan tabah akan melahirkan zuriat yang tingi jatidirinya. Manakala sikap ibu yang terlalu "memanjakan" diri dikhuatiri kelak anaknya menjadi "spoil". Wallahuwa'lam.

Rabu, 5 Disember 2012

Berjurai-jurai lebatnya

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Semoga sentiasa di dalam keberkatan Allah.

Sekarang ni boleh dikatakan tiap-tiap hari kalau tak petang, pagi selalunya hujan dan kadang-kadang diikuti kilat dan guruh. Nampaknya banyak daerah dan kampong terutama di sebelah selatan semanjung mengalami banjir. Semoga mereka yang terlibat ni bersabar dan dikuatkan semangat oleh Allah.

Begitulah hujan. Bagi saya pula kebelakangan ini saya perhatikan orkid-orkid saya banyak yang berbunga. Mungkin kerana sebahagian dari pokok-pokok ni menjadi subur di musim hujan terutama orkid hutan.

Antara yang mengembirakan saya bila beberapa pasu orkid cymbidium finlay yang saya tanam dalam dua tiga pasu berbunga agak lebat. Daunnya pun hijau dan subur. Paling saya teruja dan seronok kerana antara yang berbunga tu ialah yang dibawah ni. Berjurai-jurai bunganya melebihi dari kebiasaan. Selalunya spike yang keluar maksimum pun 2 sahaja. Sehingga sekarang bunga-bunga ni masih segar.


Yang ini juga berbunga

close up bunga cymbidium finlay

Ada lagi orkid lain yang dah mula mengeluarkan spike. Mudah-mudahan spike-spike ni tahan tak busuk atau gugur bila ditimpa hujan.


Selasa, 27 November 2012

Kaulah Racun Kaulah Penawar



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Semoga sentiasa di dalam keberkatan Allah.

Lalat. Yang terbayang dimata kita berbagai jenis penyakit yang boleh dibawa oleh lalat. Rupanya disamping racun yang dibawa oleh lalat, dibadan lalat juga ada penawarnya. Kita mungkin dah lama tahu tapi kita masih ragu-ragu. Bukan ragu dengan hadis nabi tapi selera yang hilang nak minum atau makan bila melihat lalat dah masuk dalam minuman atau makanan kita.

Nabi Bersabda, "Apabila seekor lalat masuk ke dalam minuman kamu, maka celupkanlah ia, kemudian angkat dan buanglah lalatnya sebab pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap lainnya ada obatnya (HR. Bukhari, Ibn Majah, dan Ahmad)

Dalam riwayat lain: "Sungguh pada salah satu sayap lalat ada racun dan pada sayap lainnya obat, maka apabila ia mengenai makananmu maka perhatikanlah lalat itu ketika hinggap di makananmu, sebab ia mendahulukan racunnya dan mengakhirkan obatnya" (HR. Ahmad, Ibn Majah)

Inilah diantara mu'jizat kenabian Rasulullah dari aspek perubaan yang harus ditulis dengan tinta emas oleh sejarah perubatan iaitu alat pembuat sakit dan alat pembuat ubat pada kedua sayap lalat sudah Baginda ungapkan 14 abad dulu. Dan penyebutan lalat pada hadits itu adalah bahwa air tetap suci dan bersih jika dihinggapi lalat yang membawa bakteria penyebab sakit kemudian kita celupkan lalat tersebut agar sayap pembawa ubat (penawarnya) pun tercelup ke dalam air.

Dan percubaan ilmiah moden pun sudah dilakukan untuk mengungkapkan rahsia di balik hadis ini. Bahawasannya ada kekhususan pada salah salah satu sayapnya yang sekaligus menjadi penawar atau ubat terhadap bakteria yang berada pada sayap lainnya. Oleh karena itu, apabila seekor lalat dicelupkan ke dalam air keseluruhan badannya, maka bakteria yang ada padanya akan mati.

Secara ilmiah didapati bahwa lalat mengeluarkan sejenis enzim yang sangat kecil yang dinamakan Bakter Yofaj, iaitu tempat tumbuhnya bakteria. Iaitu tempat tumbuhnya bakteria pembunuh dan bakteria penyembuh yang ukurannya sekitar 20:25 mili mikron. Maka jika seekor lalat terkena makanan atau minuman, maka harus dicelupkan keseluruhan badan lalat tersebut agar keluar zat penawar bakteri tersebut.

Maka pengetahuan ini sudah dikemukakan oleh Nabi kita Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam dengan gambaran yang menakjubkan bagi siapapun yang menolak hadits tentang lalat tersebut.

Maaflah memandangkan artikel ni dalam bahasa Indonesia, saya dah gantikan sedikit sebanyak dengan perkataan dalam bahasa Malaysia.


Rujukan:Di Sini



Ahad, 25 November 2012

Nabil Masuk Hospital



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Semoga sentiasa di dalam keberkatan Allah.

Ini adalah lanjutan kepada N3 saya yang menceritakan tentang cucu saya Nabil yang tak sihat. Dah dua tiga kali di bawa ke klinik, diberi ubat demam oleh doktor, tapi demamnya masih juga kejap baik, kejap datang balik.

Malam tadi dia nampak makin letih dan tak nak menyusu. Akhirnya mama dan abahnya bawa dia ke PPUM. Hasil dari ujian darah dan x-ray yang diambil darinya menunjukkan dia terkena jangkitan kuman di paru-paru. Sekarang ni Nabil di masukkan ke PPUM.

Harapan saya semoga Nabil cepat semboh.

Selasa, 20 November 2012

Kesian Nabil - Demam

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan.

Kesian dengan Nabil merengek jer sejak semalam. Dia demam dan selsema beberapa hari ni. Nabil yang saya ceritakan ni cucu lelaki saya yang pertama tu. Bukan Nabil Raja Lawak.

Usia Nabil dah menjangkau usia setahun satu bulan. Dah boleh bertatih tapi belum boleh bercakap. Tapi orang bercakap dengan dia, dia faham!!!



Kalau anak-anak tak sihat, kita pun susah hati. Semoga Nabil segera semboh.

Isnin, 19 November 2012

Berbudi Pada Tanah


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Selamat berpuasa di bulan Muharam ni pada kawan-kawan yang berpuasa. Semoga kasih Allah sentiasa bersama kita.

Minggu lepas langsung tak masuk blog. Bukan sebab apa tapi sebab saya balik ke Dungun atas urusan keluarga. Selama berada di Dungun tak sehari yang rehat. Asyik ke sana kemari menguruskan perkara yang perlu diurus tu.

Dah rezeki kata orang, semasa nak balik ke sini, adik ipar berikan 3 biji mangga yang beratnya hampir 1 kilo gram untuk sebiji. Buahnya manis. Sayangnya dalam 3 biji adalah juga yang dah dirosakkan oleh perosak buah. Mungkin kerana buah ni tak dibalut sebab pokok ni dah tinggi kerana dah berusia.



Semoga Allah murahkan rezeki adik ipar saya dan pokok buah mangga ni terus berbuah dengan lebatnya. Beruntungnya orang berbudi pada tanah.


Jumaat, 9 November 2012

Kangkong Celur Saingnya Ikan Bakar

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Cuaca sejak akhir-akhir ni sejuk dan nyaman. Semoga hujan yang turun hampir setiap hari memberi rahmat pada semua insan.

Hujan-hujan ni perut sentiasa rasa laparkan. Begitulah juga saya dan suami. Memandangkan di siang hari hanya kami berdua di rumah yang nak makan tengahari jadi bila rajin saja saya masak. Kebetulan semalam kurang rajin sikit jadi kami ke restoran ikan bakar di TTDI Jaya di Shah Alam untuk makan tengahari.

Menu tengahari saya semalam simple saja. Lauk utama sayur-sayur, ikan bakar dan sambal tumis udang. Sambal tumis udang pedas melanguk. Sebenarnya saya nak makan ikan pari bakar dan celur pucuk betik, sayangnya semalam tak ada pulak celur pucuk betik dan pari bakar. Ikan lain tu adalah seperti keli, talapia, cengcaru, ayam bakar dan lain-lain ikan termasuk siakap.



Sesudah makan ketika nak keluar dari restoran tu saya terpandang, alamak ikan pari bakar dah ada. Tak aperlah bukan rezeki saya semalam. Lain kali masih ada lagi.





Khamis, 8 November 2012

Jiwa Nan Lara

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Sejuk udara sekarang. Maklumlah tiap-tiap hari kita menerima hujan. Musim monsun dah nak bermula. Semoga mangsa-mangsa banjir di seluruh negara bersabar dengan ujian Allah ini.

Pagi rasa nak berpantun, saja suka-suka. Tak ada makna apa-apa.

Perahu kolek mudik ke hulu
Sarat bermuat kayu belati
Bila teringat kisah nak lalu
Terasa pedih di dalam hati

Kolek berlabuh di hujung muara
Belati dipunggah ke atas batu
Jangan diikut hati nan lara
Luka kan sembuh seiring waktu




Rabu, 7 November 2012

10 Muharam - Banyak Peristiwa


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Gambaran Laut terbelah peristiwa Nabi Musa dan Firaun

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan.

Diam tak diam kita dah masuk tahun baru hijrah 1434. Semoga di tahun baru ini Allah terus memberi kita keberkatan dalam hidup dan memberikan kita kesihatan yang baik untuk kita terus beribadat kepadaNYA.

Bila tiba mula muharam saya selalu terkenang bubur asyura. Selalunya bubur ni kita masak beramai-ramai. Dah banyak tahun saya tak merasa bubur asyura ni. Kami di Terengganu lain sikit bentuk buburnya.

Tidak lama lagi kita kuga akan menyambut 10 muharram yang mana banyak berlaku peristiwa besar yang mengubah sejarah manusia.

Kita semua tahukan ada peristiwa besar yang berlaku pada hari 10 Muharram. Di sini saya turunkan untuk tatapan kita semua. Ianya sekadar mengulangtayang apa yang dah diketahui saja:

Allah jadikan 7 petala langit dan 7 petala bumi.

Allah jadikan bulan,bintang,matahari dan cakrawala.

Allah jadikan Arasy, Loh Mahfuz,Kalam dan Malaikat.

Allah mencipta Nabi Adam Alaihissallam.

Allah menjadikan Siti Hawa.

Allah menjadikan Syurga.

Dimasukkan Nabi Adam ke dalam Syurga.

Taubat Nabi Adam diterima Allah.

Nabi Noh diselamatkan oleh Allah keluar dari bahtera setelah bumi tenggelam selama enam bulan.

Nabi Ibrahim dilahirkan dan 10 Muharram juga Baginda diselamatkan Allah daripada pembakaran Raja Zamrud.

Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.

Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

Pengelihatan Nabi Yaakob yang buta dipulihkan oleh Allah.

Nabi Ayub dipulihkan oleh Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.

Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan setelah berada didalamnya selama empat puluh hari dan empat puluh malam.

Laut merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa bersama pengikutnya daripada tentera Firaun. Firaun dan pengikutnya tenggelam kedalam lautan tersebut.

Nabi Sulaiman dikurniakan Allah Kerajaan yang besar.

Hari pertama Allah mencipta alam dan menurunkan hujan.

Inilah antara peristiwa besar pada 10 muharram yang telah berlaku, begitu juga dalam beberapa hadis riwayat Nu'aim bin Hammad menyatakan bahawa pembaihan Imam Mahdi juga berlaku dalam 10 Muharram!

KELEBIHAN BERPUASA 10 MUHARRAM DAN PERISTIWA-PERISTIWA YANG TERJADI PADA HARI TERSEBUT


Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda: "Barangsiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka Allah S.W.T akan memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat dan sesiapa yang berpuasa pada hari Aasyura (10 Muharram) maka akan diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid, dan barang siapa yang mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat. Dan sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Aasyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh ummat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka".

Lalu para sahabat bertanya Rasulullah S.A.W: "Ya Rasulullah S.A.W, adakah Allah telah melebihkan hari Aasyura daripada hari-hari lain?". Maka berkata Rasulullah S.A.W: "Ya, memang benar, Allah Taala menjadikan langit dan bumi pada hari Aasyura, menjadikan laut pada hari Aasyura, menjadikan bukit-bukit pada hari Aasyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pada hari Aasyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pada hari Aasyura, dan Allah S.W.T menyelamatkan Nabi Ibrahim dari api juga pada hari Aasyura, Allah S.W.T menenggelamkan Fir'aun pada hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub a.s pada hari Aasyura, Allah S.W.T menerima taubat Nabi Adam pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengampunkan dosa Nabi Daud pada hari Aasyura, Allah S.W.T mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Aasyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pada hari Aasyura!".

Ahad, 4 November 2012

Murtabak Roti Canai

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Semoga hari ni memberi kebahagian pada kita semua.

Breakfast apa hari ni. Kalau ikutkan orang-orang tahu bab pemakanan dan keperluan tubuh badan kita ni katanya walaupun kita nak diet kita jangan lupa ambik breakfast.

Baru-baru ni kawan-kawan di FB seronok bercerita mengenai Murtabak Singapore yang dijual di Bangi. Bila membacanya teringat yang saya juga sering bersarapan dengan murtabak singapore ni di sebuah restoran melayu orang Johor yang menjual antara makanannya ialah murtabak singapore dan roti canai. Kata orang roti canai goyang. Rasanya restoran ni dikunjungi ramai kerana roti canainya yang ala-ala zaman 70an punya roti canai. Susah nak dapat roti canai macam ni sekarang. Selalu kalau kita tak tahu kita ingat ini roti boom. Sebenarnya tak.

Kalau hari minggu dan cuti am, penuhlah restoran ni terutamanya oleh pelanggan melayu. Kalau nak bungkus pulak beratur panjang.



Inilah rupa murtabak singapore yang dijual di restoran tu, selain dilawan dengan kuah kari diberikan juga source cili yang dicampur dengan hirisan timun. Saya suka cicah murtabak ni dengan source yang rasa masam manis tu. Tak muak sangat.



Di atas tulah dinamakan roti canai goyang. Lawannya dengan kuah dal atau kari. Dulu-dulu memang roti canai beginilah rupanya. Sekarang roti canai petak.

Khamis, 1 November 2012

Zikir Semasa Bekerja


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Zikir adalah amalan yang paling mudah dan ringan, tidak memerlukan wuduk atau menutup aurat. Ia tidak dibatasi oleh waktu dan tempat. Di mana dan bila-bila sahaja dan dalam keadaan apapun ibadat ini boleh dilakukan. Walaupun mudah tetapi ramai yang gagal melakukannya disebabkan tidak dilatih berbuat demikian. Punca atau sebab selalu terlupa berzikir adalah kerana lalai dan kerana tidak dibiasakan amalan berzikir.

Nabi Allah Idris AS patut dicontohi. Baginda adalah seorang tukang jahit yang mencari nafkah dengan hasil usaha tangannya sendiri. Pada suatu hari Allah SWT berfirman yang maksudnya: “Wahai Idris, tahukah kamu mengapa Aku mengangkat darjatmu hingga ke tempat yang sangat tinggi? Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Dan kami mengangkatnya ke kedudukan yang tertinggi.” (Surah Maryam; Ayat 57). Nabi Idris menjawab: “Saya tidak tahu wahai Tuhanku.” Allah berfirman: “Setiap hari amalanmu terangkat ke sisi-Ku seperti setengah amalan penduduk dunia ini kerana kamu banyak berzikir.” Allah berfirman yang maksudnya: “Kepada-Nyalah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang soleh.” (Surah Fatir: Ayat 10)

Demikianlah amalan Nabi Idris AS kerana setiap kali baginda menusukkan jarumnya, pasti kalimah zikrullah diucapkan.



Sumber: Tazkirah

Rabu, 31 Oktober 2012

Singgah Dan Lihatlah Yer

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan. Pagi ni tak dah berapa kali line internet putus. Tapi dek rindu nak berblog saya gagahkan juga. Singgah blog kawan-kawan mana yang terkejar, yang tak sempat singgah tu, InsyaAllah bila ada line, akak singgah nanti.

Lama akak tak cerita pasal orkid di rumah ni. Penyebabnya ialah kerana tuan punya diri tak berapa ambik kisah sangat dengan pasu-pasu orkid yang bergantungan kerana sebok buat semosa yang ditempah. Alhamdulillah nampaknya tempahan walaupun tak banyak adalah sentiasa. Jadi ini diutamakan dari pokok-pokok orkid kesayangan tu. Siram tetap juga siram.

Hari Ahad lepas, mata dah tak tahan tengok pokok-pokok yang bergantungan tu tak diberi makan, jadi pagi tu saya pun membajalah pokok-pokok tu. Masuk jer ke dalam taman senonek tu terpandang, rupanya ada orkid yang berbunga, nama entah dah lupa. Tapi tak aperlah kita nikmati jerlah kecantikan ciptaan Allah ni.





Alhamdulillah walaupun tak dijaga dan dibelai dengan baik, kehendak Allah menjadi juga. Bunga yang diatas tu saya tak ingat bila menanamnya.