Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Rabu, 28 Disember 2011

Hancur Hati Ku - Oh Pantai Teluk Lipat

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Dalam N3 saya tengkujuh-datang-lagi saya tampalkan gambar mengenai gelombang besar di Dungun terutamanya Pantai Teluk Lipat.

Sayangnya kepulangan saya kali ini menjadikan hati saya hancur luluh saya bila melihat apa yang berlaku kepada Pantai Teluk Lipat yang menjadi tempat wajib untuk saya lawati bila saya balik ke kampong Dungun. Inilah keadaan pantai yang cantik itu sekarang.











Seperti biasa ketika balik ke Dungun sempena perkahwinan anak saudara saya pada 24 hingga 26 Disember baru ini saya ke Pantai Teluk Lipat. Terperanjat dan sedih melihat keadaan ni. Pada malam 25 Disember tu, saya ke pantai tu dan saya melihat dengan mata kepala sendiri bagaimana ganasnya ombak mengempas pantai Teluk Lipat sehingga air lautnya mencecah dan melambong tinggi ke jalan raya.

Sayangnya dalam keadaan demikian, saya tak ada ambik apa-apa gambar.

Gambar ihsan dari http://eriyza.blogspot.com

Jumaat, 23 Disember 2011

Sekeping tosai Secawan Milo Kosong

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Alhamdulillah sekeping tosai dan secawan milo kosong dah sepurna masuk perut saya kira-kira jam 7.30 pagi. Walaupun tekak tak berapa boleh telan, saya telan juga. Sekarang ni makanan yang tak berlemak dan berminyak nilah saja yang dibenarkan masuk ke perut. Tak aperlah, apa nak buat, dah lama makan sedap (pujuk hatilah tu!!).

Tiap-tiap pagi macam nilah, sebelum sarapan kena ambik vitamin dulu (vitamin doktor yang cadang), selepas setengah jam ambik vitamin, kena pulak ambik ubat darah tinggi dan diabetes. 2 jam kemudian kena ambik pulak ubat al jabbar untuk hati pulak. Itulah rutin ubat waktu pagi. Petang lain pulak caranya.

Kisahnya, hari ni jam 7 pagi lebih sikit saya dah tercongok dalam Restoran Ali corner yang sentiasa penuh ni dengan Tokbah. Tadi sebelum tosai tiba saya dah beratur panjang untuk membeli nasi lemak Pak Ayub yang terkenal tu bagi 3 cucu-cucu di rumah.

Pagi ni pagi betul saya keluar dari rumah. Tujuannya nak ke salah satu bank untuk urusan ATM. Frustnya, dua buah bank yang sama nama tu saya tuju, kedua-dua tempat tu mesin ATMnya rosak. Bukan saya saja yang hampa tapi ramai lagi.

Akhirnya inilah tersadai di Restoran Ali Corner ni.

Khamis, 22 Disember 2011

Jauhkan Perasaan Ujub Dalam Kehidupan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Ujub ialah PERASAAN kagum atas diri sendiri. Merasa diri HEBAT. Bangga diri. Terpesona dengan kehebatan diri.

Perasaan ujub boleh datang pada bila-bila masa.

Orang yang rajin ibadah merasa kagum dengan ibadahnya.
Orang yang berilmu, kagum dengan ilmunya.
Orang yang cantik, kagum dengan kecantikannya.
Orang yang dermawan, kagum dengan kebaikannya.
Orang yang berdakwah, kagum dengan dakwahnya.

Sufyan at-Tsauri mengatakan ujub adalah perasaaan kagum pada dirimu sendiri sehingga kamu merasa bahawa kamu lebih mulia dan lebih tinggi darjat.

Muthrif rahimahullah telah berkata, “Kalau aku tidur tanpa tahajud dan bangun dalam keadaan menyesal, adalah lebih baik dari aku bertahajud tetapi berasa kagum dengan amalan tahajud tadi.”

Seorang sahabat Nabi Abu Ubaidah al-Jarrah yang menjadi imam. Setelah selesai beliau berkata, “Syaitan sentiasa menghasut aku supaya merasa aku ini lebih hebat dari orang di belakangku. Aku tidak mahu jadi imam sampai bila-bila.”

Ingatlah, semua kelebihan adalah anugerah dari Allah, oleh itu kagumlah hanya kepada Allah, bukan diri sendiri.

Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri."(Surah An-Nisaa', sebahagian ayat 36)

Nabi saw. bersabda, "Apabila seorang lelaki sedang berjalan dengan memakai baju yang kemas dan rambut yang disikat menyebabkan dia rasa kagum dengan pakaian dan dandanan rambutnya (perasan lawa). Lalu Allah tengelamkan dia ke dalam muka bumi dan dia terus ditenggelamkan sampai hari kiamat.” (HR Bukhari dan Muslim)

Nabi saw. bersabda, "Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri).”. (HR Al-Bazzar dan Al-Baihaqi)

Imam Nawawi rahimahullah berkata,”ketahuilah bahwa keikhlasan niat terkadang dihalangi oleh penyakit ujub. Sesiapa ujub dengan amalnya sendiri maka akan terhapus amalnya". (Syarh Arba’in)



Ujub ini adalah penyakit yang melanda semua manusia. Kita terdedah dengan ujub pada setiap ketika. Semoga Allah bersihkan hati kita untuk menidakkan sifat ujub ini. Takutnya jika amalan kita yang sedikit ini habis ditelan oleh ujub.




Link pilihan :

lenggangkangkung - Ujub

Rabu, 21 Disember 2011

Peminta Yang Melampau

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Saya tertarik bila membaca N3 kakzakie mengenai seketika-di-lampu-isyarat. Pada pandangan saya tu merbahaya diri sendiri. Maklumlah malang tak berbau. Tapi yang termusykil dihati betulkan orang tu nak mengiklankan tentang sekolah tadika islam.

Bila baca kisah yang diceritakan oleh kakzakie saya teringat 2 peristiwa yang terkena saya sendiri.

Peristiwa pertama saya terkena ketika berhenti kerana lampu isyarat di salah satu simpang empat yang sangat sibok di Klang. Saya melihat seorang wanita (bukan orang kita, tapi mungkin orang dari sebelah nepal sana) menghampiri satu kereta ke satu kereta. Di tangannya ada memegang beberapa benda (orang ni orang islam rasanya) yang saya nampak seperti key chain bertulis kalimah alquran.

Dia juga datang mengetuk cermin tingkap kereta saya. Tapi minta maaflah saya tak nak turunkan tingkap kereta, bukan saya tidak hendak bersedekah tapi cara begitu saya tak berkenan kerana cara itu merbahayakan kita dan juga merbahayakan dirinya. Apa kata kalau kita tak perasan dia ada di depan kereta ketika lampu dah hijau dan kita terus tekan pedal minyak!!!!.

Peristiwa kedua saya kena ialah ketika berhenti di lampu isyarat yang amat sebok di leburaya persekutuan, iaitu persimpangan 'fly over' di batu tiga menuju Bukit Jelutung. Di Lampu isyarat ni tak tahulah berapa persimpangan jalannya. Saya perhatian setiap kali lampu isyarat mana-mana simpang tu merah dia akan menyeberang ke arah tu, begitulah dua tiga kali dia menyeberang di sana sini disimpang yang sibok tu. Dia akan mengetuk setiap kereta yang sedang berhenti kerana lampu isyarat merah.

Orang naik motor lagi kesian. Bila motor tu dinaiki berdua, dia akan meminta dari penunggang dan pembonceng. Menadah2 tangan sehingga kedua2 orang tu memberi.

Memandangkan lampu isyarat lambat nak hijau, jadi lamalah juga saya perhatikan. Tak sempat tiba ke kereta saya, tiba-tiba ada sebuah kereta peronda polis lalu dan berhenti, orang tu terus lesap. Harap-harap perbuatan ini dibendung supaya budaya ni tidak meresap di negara kita.

Sekarang diperhatikan banyak sangat orang-orang meminta derma, peminta sedekah dan penjual tisu. Kita akan jumpa di mana-mana saja. Waima sedang makan di restoran pun mereka ni datang dengan urusan mereka..

Khamis, 15 Disember 2011

Sakit Hati

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Terima kasih saya ucapkan kepada kawan-kawan yang singgah di blog saya dan mendoakan agar kesihatan saya pulih. Saya doakan Allah taala meberi balasan yang baik kepada kawan-kawan semua.

Pagi tadi saya jumpa doktor untuk mengetahui keputusan ujian darah saya. Alhamdulillah, ada perubahan. Tapi doktor masih mahu berjumpa saya lagi dalam masa 2 bulan.

Sekarang baru jelas tentang keadaan sebenar penyakit saya. Semasa saya mengalami sakit selama 3 hari di rumah dan 5 hari di hospital tu rupanya hati saya bengkak. Bacaan enzim di hati semua tak normal. Yang paling ketara bacaan GGT (Gamma-glutamyl Transferase) saya meningkat hingga 1000 lebih di mana sepatutnya bagi orang yang normal setakat 55.

Masa tu perut mengeras disamping rasa seperti dijolok dengan benda keras ke dada menyebabkan rasa sesak nafas. Muntah dan buang air besar tak berhenti-henti diiringi dengan demam yang berlarutan dan sakit kepala selama hampir seminggu. Kedua-dua kaki membengkak dan sendi-sendi semua sakit menyebab susah nak bergerak. Pinggang juga sakit. Daibetes dan darah tinggi tumpang meriahkan sekali suasana, semua meninggi. Masa tu doktor jangka saya terkena denggi sebab bacaan darah putih pun menurun. Mata pun dah kuning.

Alhamdulillah, selepas beberapa hari di hospital bacaan darah putih saya kembali normal begitu juga enzim-enzim di hati. Jadi saya bukan terkena denggi. Sayangnya bacaan GGT saya turun setakat 800 sahaja sehingga saya keluar hospital. Saya dibekal dengan antibiotik oleh doktor.

Bila balik rumah saya hubungi syarikat Al Jabar untuk mencuba tonik hati keluaran mereka yang dikatakan sangat berkesan sekiranya ada masalah hati. Menurut pihak Al Jabar bila saya ceritakan masalah saya, saya mengidap hati berlemak.

Sehinga semalam saya dah ambik tonik hati Al Jabar selama 10 hari di samping antibiotik yang doktor bekalkan selama seminggu. Nampaknya ada perubahan positif. Bacaan GGT saya menurun ke 232. Masih tidak memuaskan tapi positiflah. Jadi InsyaAllah saya akan teruskan lagi mengambil tonik hati Al Jabar ni. Doktor pun dah tak bekalkan apa-apa ubat lagi pada saya. Saya dinasihatkan supaya kawal diabetes saya. Gula diproses oleh hati jadi jika diabetes saya tinggi hati akan bengkak balik.

Semenjak berusia ni penyakit senang singgah. Tak boleh silap langsung. Kena jaga kesihatan.

Rabu, 14 Disember 2011

Ambik Darah Lagi

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Tadi jam 8.30 pagi saya dah tiba di Pusat Perubatan SALAM. Hari ni saya kena ambik darah dan besok jumpa doktor lagi.

Mudah-mudahan keputusan darah yang diambil esok tidak membawa apa-apa masalah kepada saya. Itulah doa saya setiap masa.

Selasa, 13 Disember 2011

Jari-jari Halus

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Semenjak cuti sekolah ni, jarang saya dapat berblog. Selain dari baru nak pulih dari kesihatan yang kurang memuaskan, kehadiran cucu-cucu yang sedang bercuti sekolah termasuk yang sekolah tadika di rumah menjadikan saya lagi tidak berpeluang berblog.

Kerusi didepan pc sentiasa penuh dengan orang-orang kecil ni. Kadang-kadang 1 kerusi dua orang penghuninya. Jari-jari halus mereka ligat menekan key board. Main Game. Sekejap game tarzan, kejap game barbie dan tak ketinggalan angry bird. Kakak yang besar pulak guna lappy mak teh nahnya dalam bilik.

Keinginan nak berblog terpaksa dibatalkan. Bila budak-budak kecik ni tidor, nekma dah penat dan nak rehat. Kadang-kadang saja dapat buat BW ke blog kawan-kawan sekejap untuk melepas rindu nak tau cerita kawan-kawan. Dalam kesebokan melayan mereka, keinginan nak buat N3 baru tetap ada tetapi tak ada idea.

Beginilah hidup orang macam saya ni agaknya. Bila cucu-cucu tak datang, rumah rasa sunyi. Dah ada di rumah tak berdaya pulak nak melayan mereka. Kesian jugak dengan mereka ni, cuti sekolah pun mak ayah asyik kerja. Nasib baik Sakinah sedang cuti seminggu sebelum final exam dia, jadi dialah yang banyak melayan kerenah mereka.

Minggu depan tanpa Sakinah di rumah, terpulanglah kepada mereka melayan diri sendiri ataupun mereka balik ke nursery.

Ahad, 11 Disember 2011

Gerhana Bulan - Tiba-tiba Hati Jadi Sayu!!

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ





Gambar proses permulaan gerhana bulan. Waktu ini
lebih kurang pukul 9 malam lebih dan sebelum jam 10 malam.


Malam tadi ketika menyusuri jalan disepanjang Padang Merdeka Shah Alam sempatlah juga saya mengambil gambar bulan yang sedang dilindungi dari matahari. Sayangnya saya tidak membawa kamera cuma dapat mengambil gambar dengan h/set saja.

Dari sini kami dapat mendengar dengan jelas bacaan Imam dari Masjid Negeri yang sedang mengimami sholat gerhana bulan. Sayang, keadaan kesihatan yang masih belum sempurna betul, tidak mengizinkan saya menyertai mereka di Masjid berkenaan mengerja sholat sunat gerhana bulan.

Saya ada menerima sms dari Masjid Negeri memaklumkan bahawa malam ini ada Program Gerhana Bulan Penuh anjuran Jabatan Mufti Selangor dengan kerjasama Masjid Negeri serta Persatuan Ahli Falak Selangor.

Dari Padang Merdeka kami bergerak menuju ke Masjid Negeri apabila mendengar sholat sunat berkenaan telah selesai. Kami parking kereta di kawasan parking masjid berkenaan kerana dari situ kami dapat mendengar khutbahnya dengan jelas.

Meremang bulu roma saya bila mendengar imam membaca ayat 7 hingga 12 dari Surah Al-Qiamah.


7. Maka (jawabnya: hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut)


8. Dan bulan hilang cahayanya


9. Dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama


10. (Maka) pada hari itu, berkatalah manusia (yang ingkarkan hari kiamat): "Ke manakah hendak melarikan diri?"


11. Tak usahlah bertanya demikian! Tidak ada lagi tempat perlindungan!


12. Pada hari itu, kepada Tuhanmu lah sahaja terserahnya ketetapan segala perkara.


Pada saat itu keadaan bulan dan matahari betul-betul seperti dinyatakan dalam ayat di atas. Tiba-tiba hati rasa takut. Terfikir dihati saya, apa akan jadi seandainya Allah meneruskan keadaan ini sehingga esok. Bermakna tidak ada siang lagi di hari ini.

Gerhana penuh berlaku lebih kurang jam 10.31 - 10.33 malam. Pihak masjid ada menjemput orang ramai datang ke perkarangan masjid berdekatan dengan air panjut untuk melihat gerhana bulan dengan jelas dengan menggunakan horoskop. Maaf kalau silap saya menyebut peralatannya yang disediakan oleh pihak Persatuan Ahli Falak Selangor.

Lebih kurang jam 11.00 malam kami beredar dari perkarangan masjid memandangkan orang lain pun dah mula beredar.



Pemandangan di sepanjang jalan Padang Merdeka,
semuanya sedang memerhatikan kejadian Gerhana bulan malam tadi

Rabu, 7 Disember 2011

Rabu Yang Kelu - 10 - Tengkujuh Datang Lagi

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Ahad, 4 Disember 2011

Seandainya DiJemput Pulang

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Alhamdulillah, saya harap saya boleh menaip sesuatu saat ini. Dah lama saya tidak berblog, tapi sebenarnya saya menyusuri blog kawan-kawan melalui galaxy phone tapi saya tak dapat nak respon apa-apa cuma sesekali bila larat.

Nampaknya hari ini badan ni rasa okey sikit. Sekembali saya dari Dungun pada hari Jumaat 2 minggu lepas, sebaik tiba dirumah saya terus sakit. Sakit diperut yang tidak terhingga sehingga membawa ke muntah-muntah dan lain-lain. Keesokannya saya demam berlarutan sehingga 3 hari. Saya tak berjumpa doktor cuma ambik ubat demam yang sentiasa ada dalam simpanan.

Petang hari ke 3 saya dah tak boleh bangun berdiri. Sendi-sendi semua sakit, makan minum keluar semula. Akhir ke hospital juga saya. Mulai hari itu tersadailah saya di Salam Medical selama 5 hari. Doktor masih tercari-cari sebab sebenar walaupun samar-samar doktor ada memberitahu saya.

Memikirkan kemungkinan yang doktor cakap membuatkan saya rasa amat sedih. Lemah sungguh saya. Tak tahan rupanya saya dengan ujian yang sedikit baru Allah berikan. Tika ini, air mata senang sangat keluar. Dengan anak-anak pun saya cepat tersentuh hati. Saya rasa anak-anak seolah-olah tidak mengerti keadaan saya. Memang zahirnya saya nampak okey, mama dah boleh bangun, dah boleh makan, tapi nun jauh di sanubari saya, banyak perkara yang saya fikirkan kemungkinan-kemungkinan seandainya apa yang doktor jangkakan menjadi kenyataan.

Hanya pada Allahlah saya mengharap dan memohon, semoga saya tidak diuji dengan sesuatu yang berat dan seandainya saya terpaksa menerimanya jua, kuatkanlah ketabahan dihati saya.

Saya sentiasa berdoa seandianya saya dijemput pergi, biarlah saya pergi dalam keadaan yang tidak menyusahkan sesiapa. Itulah doa saya setiap ketika. Saya tahu saat itu akan datang juga satu masa nanti. Saya kena terima hakikat ini, setiap perkara akan ada jangkahayatnya.

Jumaat, 2 Disember 2011

Ku Minta Lagi

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




Di sini lagi
Terdampar sepi
Penuh ngilu dan ngeri
Sedih Sabar bergilir ganti

pohon dan harap
bertali temali
Moga kau rahmati
Perjalanan musafir ini

Terlalu banyak yang kau beri
Namun
Aku meminta lagi
Kasih sayang
Belas Ehsan mu
Berterusan
Tanpa henti