Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Rabu, 7 Disember 2011

Rabu Yang Kelu - 10 - Tengkujuh Datang Lagi

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ




45 ulasan:

nyanyisunyi berkata...

Assalamualaikum Kak..
kuat betul nampak ombak tu...bahaya ke laut musim-musim begini kan..

Fara berkata...

Air laut hening yg jika musim panas, hijau membiru....tiba2 bertukar ganas berkeladak!

kakcik berkata...

Semoga kita semua diselamatkan olehNya dari 'amukan alam'...

ajumohit berkata...

Akak mcmana sihat dah? Ujan2 mcm ni laut mmg bergelora

Zaitun berkata...

Kalau boleh elakkan mandi manda kat pantai.

Kak ani dah sihat?

Qhaifa Nur berkata...

takut tengok keadaan laut, anginnya pula kuat habis lentok2 pokok2 dibuatnya...

JunAina berkata...

tengok gambar tu teringat aina musim tengkujuh di terengganu. ombaknya kuat dan nampak hitam, memang menakutkan...

Kunang-Kunang berkata...

Nyanyisunyi,

Begitulah setiap tahun di pantai timor bila musim monsoon.

Masa ni nelayan pun tak berani kelaut. Semoga tahun ni tak teruk tengkujuhnya.

Kunang-Kunang berkata...

Fara,

Macam tulah musim bertukar ganti.

Masa tenang damai hati kita melihatnya. Bila bergelora macam ni kita rasa takut.

Kunang-Kunang berkata...

Aju,

Alhamdulillah, sedang berubat lagi ni. Alhamdulillah banyak dah kurangnya.

Kunang-Kunang berkata...

Zai,

Pantai ni memang tidak dibenarkan mandi manda walaupun bukan musim bergelora sebab lautnya berteluk, maksudnya curam. Kita nampak jer macam landai sebenarnya dia ni jenis curam ke dalam.

Kunang-Kunang berkata...

Ghaifa Nur,

Memang masa kak ani ambik gambar ni, angin bertiup kencang dan laut macam dalam gambar tulah.

Akak ke pantai ni kerana hasben kak ani nak makan ikan dan sotong goreng celup tepung, orang terengganukan suka meratah.

Kunang-Kunang berkata...

Jun,

Ini laut di Terengganulah. Tapi ianya di Dungun tempat lahir kak ani.

Kunang-Kunang berkata...

Kakcik,

Pantai si sini berpasir. Sekarang ni dah hakis sehingga laut dah tak jauh dari jalan raya di pantai ni.

Rasanya lama-lama jalan ni akan hilang kalau kerajaan terengganu tidak mengambil tindakan apa-apa.

Acik Erna berkata...

Assalamualaikum kak ani..
harap tidak berlaku perkara2 yang tidak diingin.walaupun tengkujuh datang lagi

[PCL] berkata...

bahaya kepada bot-bot kecil...ye kak, didoakan moga akak sentisa sihat selalu.

Cikli berkata...

laut ganas tetap cantik. subhanallah.

S..U..D..@..I..S berkata...

mudah mudahan cepat berlalu...

che mid berkata...

Salam KK, hujung minggu ni adik-adik nak ke Langkawi.. serba salah juga nak lepaskan anak-anak ikut sekali musim tengkujuh ni, nak dihalang kesian pulak..

Syimama berkata...

Takutnya tengok ombak tu, kelihatan cantik tapi bahaya.

Kak Ani dr Dungun, teringat kawan lama dr dungung...maimon, entah dimana berada sekarang.

Anaa berkata...

kuat betul angin tu kak ani.. nenogk ler ombak tu... huissh..

iza berkata...

Assalam...
musim tengkujuh, ikan mesti mahal..
Apa khabar kak?

Aishah Jahirah(cik aisha) berkata...

boleh nmpk air laut bergelora....angin kuat, musim tengkujuh hujan je, banjir...tak ke mana lah kalau xde urusan penting...:)

werdah berkata...

Assalamu'alaikum Ani

Begitulah keadaan alam yang sentiasa mengikut perintahNya. Semoga kita terselamat daripada apa-apa bencana.

Temuk berkata...

As-salam
Gelora laut, gelora hati, dua2 kita takuti. Semoga, pun kedua2nya mendatangi kita, bahaya dan bahananya dapat kita hindari. Semoga, dengan izin-Nya, telah pulih dan sihat.

MulutPayau berkata...

Takut bila tgk laut bergelora...

Akak dah sihat ke????

sal berkata...

Assalamuaalaikum sis..
dah sihat..moga dah baik yee

tengkujuh..
memberi kesedaran kepada kita..betapa kerdilnya diri ini..
lebih2 lagi apb melihat foto alam semulajadi..

Pn Kartini berkata...

assalamualaikum Kak Ani:)

Moga akak diberikan kesembuhan sepenuhnya dan dilindungiNya selalu:):)

Alhamdulillah...sang mentari mula menyinari sang bumi di sini..:)

Amie berkata...

Assalam,
setiap apa yang berlaku ada maksud yang tersirat di sebaliknya, fenomena alam memang cukup memberi pengertian yang sangat bermakna buat hamba-Nya yang sentiasa berfikir.
Senyum selalu....

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Acik Erna.

Memang musim2 hujan gini, nelayan memang jarang kelaut rasanya, mereka kena sentiasa mendengar pengumuman tentang keadaan laut ini.

Kunang-Kunang berkata...

PCL,

Terima kasih atas doa PCL pada kak ani, semoga PCL sekeluarga juga dikurniakan Allah kesihatan yang baik.

Kunang-Kunang berkata...

CikLi,

Allah Maha Pencipta, segala yang dijadikan ada kelebihannyakan.

Kunang-Kunang berkata...

Sud@is,

Betul tu, semoga tahun ini musim tengkujuh tidak menjadikan suasana yang buruk pada kita semua.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Che Mid,

Sama-samalah kita doakan semoga mereka berada dalam suasana yang baik pergi dan balik.

Kunang-Kunang berkata...

Syimama,

Kalau nama maimon tu selalunya orang Terengganulah kan.

Kalau nak ke Terengganu datanglah dalam bulan April ke atas rasanya taklah hujan, Kebiasaannyalah tu.

Kunang-Kunang berkata...

Anaa,

Memang ombak yang mengganas macam tu buat kita ngeri.

Kunang-Kunang berkata...

za,

Zaman dulu-dulu bukan saja ikan mahal tapi tak ada ikan laut.

Tetapi keadaan dah berubah masa balik ke Dungun baru-baru ni mengikut adik-adik ipar akak, ikan taklah mahal sangat dan banyak di pasar. Mungkin ikan dari negara lain.

Kunang-Kunang berkata...

Aishah,

Terima kasih singgah.

Bagi kami orang pantai timor ni bila dah musim hujan, apa urusan pun kami teruskan juga. Nak tunggu hujan teduh tak tau bila.

Kadang2 hujan berlarutan tanpa henti berhari-hari, kejap lebat kejap renyai, jadi masa renyai tu pegilah kejap mana-mana yang mustahak.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Kak Werdah,

Betul tu kak semoga negara kita terhindar dari bencana-bencana alam seperti terjadi pada negara lain.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Cikgu Temuk,

Betul tu, semua badai dan gelora kita mohon dijauhkan dari kita.

Alhamdulillah sudah ada kurangnya, mudah2an Allah berikan saya kesihatan yang baik.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Cikgu Temuk,

Betul tu, semua badai dan gelora kita mohon dijauhkan dari kita.

Alhamdulillah sudah ada kurangnya, mudah2an Allah berikan saya kesihatan yang baik.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Sal,

Betul tu, kita insan yang kerdil dan lemah. Semoga Allah sentiasa melindungi kita semua dari perkara-perkara yang tidak diingini.

Kunang-Kunang berkata...

MP,

Alhamdulillah, dah berkurangan tapi macam berjaga2 juga terutama tentang makan minum, banyak kena berpantang.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Sis Tinie,

Alhamdulillah dah berkurangan sakitnya. Cuma kena berhati2 tentang makan dan minum. Masih mengambil ubat-ubatan.

Semoga Sis Tinie sekeluarga berada dalam keadaan sihat.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Amie,

Semoga dengan doa kita selalu, tempat kita dijauhi dari perkara-perkara yang tidak diingini berlaku.