Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Sabtu, 9 Julai 2011

Tumbuhan Pun Pandai Menangis

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


“dan bahawasanya Dialah yang menjadikan (orang) tertawa dan menangis” (Al-Najm 43)


Daun ini adalah salah satu tanaman yang Allah beri perangkat khusus untuk menangis!! Melalui saluran khusus, daun ini mengeluarkan bahan seperti air mata. Para ilmuwan mengkagumi perilaku tanaman ini, mengapa berlaku proses ini dan apa alasan di sebalik itu semua?



Ini merupakan salah satu tanda kebesaran Allah dalam tanaman, bukankah Allah Tuhan Yang Maha Kuasa telah berfirman:

(وأنه هو أضحك وأبكى)؟

“dan bahawasanya Dialah yang menjadikan (orang) tertawa dan menangis”(Al-Najm 43)

(وإن من شيء إلا يسبح بحمده ولكن لا تفقهون تسبيحهم)؟؟

“dan tak ada suatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka.” (Al-Isra’44)



Maha Suci Allah Yang telah menjadikan tanda kebesaran dan keesaan-Nya dalam segala sesuatu.


"Recently, American scientists proved that plant can feel with pain and it talks with other plants as it secretes a sedative material when it feel with pain also it warns other plants in case of dangers by secreting a special material!"

Kini banyak penemuan-penemuan yang menakjubkan ditemui dan ini menarik perhatian ahli-ahli sains. Walau bagaimanapun bila kita membaca Al Quran, kita akan dapati bahawa semua penemuan-penemuan ini telah dinyatakan oleh Allah s.w.t. dalam Al Quran.



Rujukan: kaheel7.com

52 ulasan:

AI berkata...

- terima kaseh kak ani...

AI berkata...

- terima kaseh kak ani...

Zaitun berkata...

Salam...terima kasih kongsi ilmu.

Shamsuddin Amin berkata...

allahu akhbar...

iza berkata...

Assalam..
Cari ilmu di sini..

missgee berkata...

Salam, kak Ani..
Singgah mencari ilmu di sini..
Ingatan sangat berguna :)

al-lavendari berkata...

subhanallah ..

semakin kita mengkaji dan memikirkan, semakin hampir kita kepadaNya.

Kunang-Kunang berkata...

Al,

Sama-sama

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Zai,

sama-sama zai.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Gee,

Singgahlah bila ada kelapangan yer.

Kunang-Kunang berkata...

Din,

Allah pencipta yang maha Agong.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Tuan Hj Al-

Betul tu, lagi banyak penemuan ditemui, oleh terserlah yang Al Quran itu bukan Nabi s.a.w. yang buat.

Norasikin berkata...

Maklumat berguna untuk difikirkan bersama

cikguden berkata...

keagungan kuasa tuhan

zulkbo berkata...

salam..
maha suci Allah yang menjadikan
langit dan bumi dan di antaranya..
semoga kita menjadi makhluk yang
sentiasa mengingati kejadian-Nya
dan tahu bersyukur..

Ummu Waheedah berkata...

Sesungguhnya jika apa yg kita lihat dapat mengingatkan kita kepada tanda2 kebesaranNya,mudah2an kita mendapat taufiq dari hidayahNya.

rafiq berkata...

salam..
nak tegur sikit. ejaan lailahaillah kat gadjet tepi tu tersalah. harap diperbetulkan. terima kasih.

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum my lovely kak Ani:)

Begitulah kebesaranNya..setiap ciptaanNya pasti ada penceritaannya...Hanya Dia Maha Mengetahui...


MOga kak Ani sihat2 di sana yaa

Cikli berkata...

maha suci Allah

ahmad humairi berkata...

Assalamualaikum,

Penyu menangis kita dah tahu,
Daun menangig kunang-kunang dah beritahu....terima kasih berkongsi.

subhanallah, walhamdulillah, walailaha illallah, wallahuakbar!

gadisBunga berkata...

menakjubkan....

saya selalu 'bercakap' dgn pokok2 saya sebab saya rasa pokok2 tu boleh faham..lepas tu suruh berbunga banyak2. hihi~ :D

Che Mid berkata...

Salam, Pernah dengar ustaz cakap jangan lilit pokok macam yang orang Cina buat tu.. sakit..tapi dalam macam tu pun, kita boleh makan tumbuhan.. hmm..

sis intan berkata...

Salam kak Anie, selain drp bunga, kereta pun pandai merengek..

werdah berkata...

Assalamu'alaikum Ani

Semoga Ani sihat dan sentiasa dalam rahmat kasih sayangNya

Sungguh benar apa yang Allah firmankan dan segala yang ada di langit dan ada di bumi memerlukanNya dan patut mensyukuriNya dan sentiasa memuji dan dan memujaNya baik ketika senang mahupun susah dan Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Dan segala apa yang difirmankan akan dapat ditemui seandainya manusia rajin mengkaji dan lebih baik jika selepas menemui apa yang dikaji mereka semakin dekat dengan Allah SWT.

aby berkata...

salam k hanim,
semua mahluk dicipta ada keistimewaan,
begitu juga dengan tumbuhan yg bernafas mcm kita dan ada akhir hayatnya ..
tk mustahil klu tumbuhan pun menangis mcm musia, cuma penyebab tangisan nya tk sama mcm kita ...

wah .. dah tukar lagu yer ..
wak nak buat tk boleh lagi la ..

ibuintan berkata...

ttumbuhan memang ciptaan unik, selalu bercakap dengan pokok2 orkid minta sentiasa berbunga semasa menyiram dan membajainya... pokok2 ni sentiasa ada saja yg keluar bunganya

memang hebat semua ciptaan Allah

hani@debumelukut berkata...

dari tak tau saya dah tau...terima kasih, info yg menarik.

Miecyber berkata...

Subhanallah....

Video Karnival Silat ,Pameran Ubat & Forum Perdana Anjuran PSGLM

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Zulkbo,

InsyaAllah, berikhtiar menjadi makhluk yang taat kepada Allah.

Kunang-Kunang berkata...

Norasikin,

Terima kasih lapangkan masa singgah di sini.

Banyak yang masih perlu kita cari tentang ciptaan Allah nikan.

Kunang-Kunang berkata...

Cikguden,

Subhnallah.

Kunang-Kunang berkata...

Ummu Waheedah

InsyaAllah. Hidayahnyalah yang sentiasa kita harapkan.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Rafiq

Terima kasih atas penelitian Rafiq paa ejaan lailahaillah tu. Tak perasan selama ni.

Terima kasih juga sudi singgah kat blot ni.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalm Sis Tinie,

Tumbuh2an juga makhluk Allah cuma kita tidak memahaminya.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Cikgu Ahmad,

Banyak lagi ciptaan Allah yang kita tidak memahaminya.

Kunang-Kunang berkata...

CikLi,

Subhanallah. Allah pencipta yang agong.

Kunang-Kunang berkata...

GB,

Betul tu, bercakaplah selalu dengar pokok, kalau dia tak nak berbunga, ugut ia, he he.

Kata orang dibelai dipujuk, degil juga ugut. Macam tu pulakkan.

Kunang-Kunang berkata...

Che Mid,

Sesetengah tumbuhan tu dapat kita makan tak salah kerana memang dia dijadikan makanan kita kan.

Kunang-Kunang berkata...

Inta,

Kereta merengek tanda nak duit tu.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Kak Werdah,

Saya Alhamdulillah semoga kak Werdah juga sihat.

Makhluk lain selain syetan semua patuh kepada perintah Allah cuma kita manusia yang ada pelbagai perangai.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Wak,

Betul wak, tumbuhan menangis mungkin kerana hebatnya ciptaan Allah.

Tulah wak, tungar deria dengar. He he

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Ibu Intan,

Betul tu. Dibelai dimanja, jagi dia baik2, InsyaAllah berbungalah dia.

Saya kadang2 mana yang degil tu saya ugut juga suruh dia berbunga. Saja usik2 dia.

Kunang-Kunang berkata...

Cikgu Hani,

Kita kongsi mana yang tahu.

Kunang-Kunang berkata...

Mie,

Begitulah Allah mencipta semuanya dengan maksud dan tujuan.

Kamsiah berkata...

ALLAH tak menjadikan sesuatu tu dgn sia2...hatta sehelai bulu roma sekalipun...

sahromnasrudin berkata...

ALLLAHU AKBAR....terima kasih atas perkongsian ini, kak....

Kakzakie berkata...

Maha kaya Allah dan Dialah yg maha mengetahui dari apa yg tidak kita ketahui

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Kam,

Betul tu, cuma kadang2 kita terlupa.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Sahrom,

Sama-sama.

Kunang-Kunang berkata...

Kakzakie,

Segalanya di bawah pengetahuannya.

sekamar rindu berkata...

salam...

sangat tersentuh jiwa saya membaca entri ini..

Diana @ bilakukatacinta berkata...

salam kak...like this entri