Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Selasa, 17 Mei 2011

Berhati-Hati Membeli Ikat Rambut Anak-Anak.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Sekarang ni saya sedang jalan-jalan ke blog kawan-kawan. Setibanya saya di blog Lipis Lady, terkejutnya saya dengan berita yang Lipis Lady masukkan dalam N3nya kali ini berhati-hati-membeli-ikat-rambut-anak.sini.

Di sini saya pastekan juga N3 beliau untuk pengetahuan kita bersama. Maklumlah kita ni ada yang ada anak-anak yang masih kecil, ada yang ada cucu-cucu.

"Be careful about these Chinese products

Very important! Please spread the news!!


Be cautious of hair bands at open markets around the city – they are probably from China since they are purchased in bulk very very cheap !!!!

Take a good look before buying hair bands in future – specially like the following kind…..



These Hair bands were made from used condoms and threads.








BEIJING (AFP) - Used condoms are being recycled into hair bands in southern China threatening to spread sexually-transmittable diseases they were originally meant to prevent, state media reported Tuesday

In the latest example of potentially harmful Chinese-made products, rubber hair bands have been found in local markets and beauty salons in Dongguan and Guangzhou cities in southern Guangdong province, China Daily newspaper said.

'These cheap and colorful rubber bands and hair ties sell well ....... threatening the health of local people,' it said.. Despite being recycled, the hair bands could still contain bacteria and viruses, it said.

'People could be infected with (genital) warts or other diseases if they hold the rubber bands or strings in their mouths while waving their hair into plaits or buns,' the paper quoted a local dermatologist who gave only his surname, Dong, as saying. A bag of ten of the recycled bands sells for just Rs.5, much cheaper than others on the market, accounting for their popularity, the paper said.

A government official was quoted as saying recycling condoms was illegal. China 's manufacturing industry has been repeatedly tarnished this year by a string of scandals involving shoddy or dangerous goods made for both domestic and foreign markets.

In response, it launched a public relations blitz this summer aimed at playing up efforts to strengthen monitoring systems.


Check your kids hair bands and make sure they do not put them in their mouth while trying to plait or tie their hair .

See below for Chinese Slippers now being sold in Walmart in the US . Hopefully, they are not yet in India ....


REMEMBER THE PAINT ON KIDS TOYS




This is very true as I heard it in news from one of our localradios here that our govt has to be extra careful on these cheap imports from china.. These includes clothes, food, toys, slippers and even glasses because the Chinese are using some strong but cheap chemical in their manufacturing process. Cheap is becoming expensive and at the same time fatal



Sama ada berita ini betul atau tidak, tidak salah kita lebih berhati-hati

36 ulasan:

Insan Marhaen berkata...

Memang kena berhati-hati dengan barang murah dari Cina ni. Banyak sangat berita kurang enak dari produk mereka ni.

Pn Kartini berkata...

Assalamualaikum my dear Kak Ani..:)

Macam2 hal produk dari china ni kan..
Aduhaii..:(

Tq kak..utk info!

p/s: mujur juga si Aisha mmg tak suka ikat rambutnya!!:):)

iza berkata...

Assalam...
Serius jgk kes ni...
saya pun selalu jgk beli getah ikan rambut utk anak, nampak cantik kan...

Kamsiah berkata...

salam
ramai org2 kita kemaruk ke sana...borong brg murah..blk jual kat sini...untung berganda...kwn saya,sekali pergi,satu kontena beli...

a.samad jaafar berkata...

kalau anak pakai tudung, pakai getah ikat sayur pun boleh hihihihi..

Miecyber berkata...

Ishhh..ngerinya...

THE SPIRIT OF RACHEL CORRIE

Kunang-Kunang berkata...

IM,

Dia orang ni semua nak di recycle. yerlah orang tak ada halal haram.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam sis tinie,

Akak kadang-kadang kalau kebetulan terserempak dengan benda2 comel macam ni akak beli jugak. Nampak gayanya kena hati-hati dah ni.

Kunang-Kunang berkata...

Iza, lain kali beli yang kita nampak jelas getahnya kan.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Kam,

Ramai kawan2 yang kata bila ke sana mereka tak lalu nak makan walaupun dikatakan makanan halal.

Sebab ada yang cuba beri salam mereka cuma jawab 'kum-kum' saja.

Cikli berkata...

macam macam dunia
thanks

Kunang-Kunang berkata...

CikLi,

Welcome

Kunang-Kunang berkata...

a. samad,

Terima kasih sudi singgah blog teman ni.

Getah sayur tu percuma lagi kan.

Kunang-Kunang berkata...

Mie, begitulah kehidupan kita sekarang makin banyak berlaku benda yang kita tak pernah terfikirkan.

Kakzakie berkata...

Assalamualaikum Kak Ani,

Ya-Allah menakutkan betul. Kakak pula selalu beli ikat rumbut anak-anak sebab semuanya perempuan. Yg recycle condom tu makam selalu ada di pasar malam kan....

gadisBunga berkata...

salam..

menakutkan! tapi China memang dah dikenali dgn benda2 macam ni...

*terima kasih sebab sudi berkunjung ke blog saya. :)

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Kakzakie,

Memang kita kadang2 tak terfikir sampai kesitu manusia sanggup lakukan.

Lain kali nampaknya kena lebih berhati2lah ni.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Gadis Bunga,

Itulah barang dari sana murah agaknya.

Saya juga berterima kasih kerana GB sudi jengok blog saya ni,. Semoga ukhwah berpanjangan.

putrylady berkata...

anak saya 2-2 lelaki...
umminye aje yang guna getah ni...
hehehe...
beli yang jenis benang sulam tu je la...
TQ kak untuk info ni...
:D

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum...

semoga kita ambil peringatan..trime kasih kak kerana mengingatkan kami...

p@kcikLie berkata...

Terima Kasih info yg di kongsikan..kekadang kita amik mudah je kan dalam hal sebegini..

MulutPayau berkata...

Kak..terima kasih atas info ni...mmng menakutkan...sbgai pengguna, mmng kita perlu berhati2...

Mutiara Bernilai berkata...

salam.

kak, berderau darah saya baca entri akak yg ini.

aish. bahaya sungguh!

terima kasih ya kak..

kadang-kadang mutiara main beli aja..

Kunang-Kunang berkata...

Dah dua anak Lady,

Sekarang ni manusia sanggup buat apa saja demi duit tanpa mengira keselamatan orang lain,

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Sahrom,

Nampaknya memang kita kena berhati-hati sekarang ni walaupun kita rasa macam perkara kecil saja.

Kunang-Kunang berkata...

PCL,

Benda-benda begini elok kita sebarkan untuk kebaikan semua orang.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam MP,

Benda-benda seperti ini memang kita jarang fikir berat2 kemudaharatannya kan.

Kunang-Kunang berkata...

Mutiara,

Akak pun terperanjat bila membaca berita ni, tu akak minta izin LipisLady untuk pastekan kat blog akak.

anitaare berkata...

assalammualaikum kak ani,

terimakasih kerana mengingatkan kembali tentang info ni..eee geli sungguh..
info ni sejak saya bersekolah lagi..kini masih ada lagi..
mmg seharusnya disebarkan.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam ita,

Betul tu elok juga kita diingat2kan selalu sebab kadang2 kita terlupa.

aby berkata...

salam k hanim,
wlu depa tu kreatif,
tp klu tau benda buat ikat rambut tu dari kondom terpakai ..
pasti kita buang balik ..

harap k hanim sihat selalu

ummu berkata...

assalamualaikum kak Hanim
apa khabar kak? semoga sihat2 selalu.
terima aksih atas perkongsian informasi daripada akak ni.
kaki anak saya sendiri mudah melecet kalau beli selipar import dari sana.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Wak,

Semoga wak sekeluarga pun berada dalam keadaan sihat.

Tak keterlaluan kalau akak kata sehingga dah tu ni pun akak tak pernah tengok condom. Jadi kalau tak ditunjuk dalam artikel ni, kalau akak jumpakan akak tak tau benda tu di buat dari benda 'itu'.

Terima kasihlah pada info ni.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Ummu,

Betul tu ummu, kalau jenis kulit sensitif kena lebih berhati-hatilah.

Kadang2 barang dari sana tu kita tertarik bukan saja kerana harganya murah, tapi selalunya barang-barang tu cantik dan unik.

aziekz berkata...

terima aksih atas perkongsian maklumat ttg buatan china tu, lbih2 lg berkenaan dengan gtah rambut,,mmg saya tidak dapat maklumat dan tahu,,,rupenya diorg mmtarbelit secara begitu..

werdah berkata...

Assalamu'alaikum Ani

Semoga sihat dan sentiasa dalam rahmat kasih sayangNYa

Banyak terbaca tentang produk China yang begitu menakutkan..

Terima kasih ya Ani, insyaAllah kita berhati-hati membeli..