Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Isnin, 31 Januari 2011

Errrrr Sendawa



Perasan tak
Bila kita berurut
Orang yang mengurut tu tak berenti-renti sendawa

Kata orang dia sendawa sebab angin yang ada dalam badan kita ditransfer ke badan dia. Betul ker. Kata mereka sebenarnya dalam badan orang yang diurut tu yang banyak angin, tapi yang sendawa tukang urut. Kesian yer.

Dulu saya tak percaya sangat yang orang mengurut sendawa kerana angin dalam badan orang kena urut.

Tapi sekarang ni rasa macam nak percaya pulak. Saya perasan bila saya tolong urutkan ahli keluarga yang minta tolong urutkan badan yang lengoh atau sakit2, saya akan rasa perut saya sebu dan tiba-tiba terasa angin menolak ke atas. Saya sendawa. Dua tiga kali sendawa, baru perut rasa lega.

Bila berenti mengurut, berhentilah pulak sendawa tu. Mungkin betul pendapat orang-orang dulu angin tu ditransferkan ke badan orang lain melalui sentuhan.

Cara Mengatasi Sendawa (sendawa bukan kerana mengurut atau diurut)

Cara ini adalah dianjurkan untuk orang yang selalu sendawa dan sukar nak hentikan sendawanya.



Berdiri dan melakukan posisi ruku’ sebagaimana kita ruku’ dalam sholat. Saat kita ruku’ kita menahan nafas, semampunya. Bila sudah selesai, coba berdiri sempurna [i'tidal] dan tunggu sebentar untuk memastikan apakah sendawanya hilang apa belum. Biasanya, dalam sekali ruku’ dan menahan nafas sendawa bisa hilang, namun bila belum juga, silakan diulangi gerakan seperti itu lagi.

24 ulasan:

Abd Razak berkata...

السلام عليكم ورحمة الله

Moga kakak sihat hendaknya..

Ya, saya selalu lakukan seperti apa yang kakak syorkan tu apabila saya rasa perut saya kembong. Lepas lakukan beberapa kali mulalah sendawa dan rasa lega..

Kamsiah berkata...

masa kecik2 dulu...tgk mak berurut...tukang urut tu yg sendawa..bila dia kata angin dlm badan mak berpindah pd dia..saya ketawa tak percaya...bila dah jd mak org ni...keadaan tu berlaku...kenapa ya? betul ke berpindah pd tukang urut...munkin kepakaran si tukang urut tu..

Kunang-Kunang berkata...

Saya pindahkan ulasan Kakzakie di sini yer. Tak tahu macam mana sampai jadi 4 N3

Kakzakie berkata...
salam... teringat masa kakak tunaikan Haji 2008 kakak jadi tukang urut makcik2/kakak2 yg dalam satu bilik. Maklum kakak yg termuda jadi bila mereka nak urut kaki ke badan kakaklah tukang urutnya walau tak pandai. Sendawa memang perkara biasa bila kita urut org....

2011 Januari 31 09:37

Kunang-Kunang berkata...

Saya pindahkan ulasan DiaUmaiNiNaz di sini yer. Tak tahu macam mana sampai jadi 4 N3


DiaUmaiNiNaz berkata...
emm..memang cmtu ke...ada betul jgk tu kekadang try urut kaki sendiri tak jd plak!..salam kenal dr dinaz..

2011 Januari 31 09:2

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..

trime kasih atas penerangan ini..sy baru tahu tentang sendawa ini..sunguh berguna ilmu ini

Miecyber berkata...

Pelik juga yer senario yang Kak Nim citer tu kan...

Nasib Kak Nim sedawa jer..kalau Kak Nim terkentut..haru di buatnyer hehehehe

Tips membuat link semasa mengomen entri

Werdah berkata...

Assalamu'alaikuk Ani

Semoga sihat dalam dalam redha Allah

Ya lah Ani.. selalunya sendawa bila mengurut orang dan mengurut diri sendiri.. agaknya memang dalam badan setiap orang ada angin.. jadi bila bergerak sedikit sendawalah... Allahu a'lam

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Abd Razak,

Semoga sihat.

Saya kalau terasa angin, saya sapukan minyak angin saja, urut-urut tempat yang rasa berangin tu. Legalah juga.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam,

Akak pun dulu rasa macam tak logik juga. Tapi bila dah rasa sendiri. Baru tau

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Kakzakie,

Banyak dapat pahala menolak orang yang memerlukan kan.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Naz,

Terima kasih sudi singgah blog akak.

Begitulah seiring bertambahnya usia bertambahlah pengalaman kita.

Kunang-Kunang berkata...

Mie,

Kalau rasa nak ter**** berhentilah cepat berurut (kalau kita yang mengurut). Tapi kalau kita yang diurut memang disuruh ken*** menunjukkan perjalan urat-urat dah betul. Angin berjalan dan keluar mengikut jalan sepatutnya.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Kak Werdah,

Alhamdulillah saya okey. Semoga kak werdah begitu juga.

Kadang2 kalau ke klinik sakit-sakit perut tu, doktor kata angin. Saya kalau sakit kepala, ambik ubat tak hilang, saya sapu minyak angin, saya tarik rambut, InsyaAllah kuranglah sikit pening/sakit. Kata orang angin tak lepas.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Sahrom,

Ada orang kata, kurang sopan kalau sendawa depan orang. Tapi mungkin kita orang melayu tak kisah.

Cuba bayangkan perut sebut jer tak boleh ken*** atau sendawa, sesak nafas dibuatnya.

syahbandar87 berkata...

terima kasih kak..akan sy cuba tips ini.hehe..

kak,sy dh reply komen akak kt blog sy.
:)

a.z.r.i.n.a.03.07 berkata...

Saya pun tak percaya bila kakak saya yang dah beranak pinak ber-erk-erk selalu.

Lepas anak pertama lahir sampailah sekarang kalau perut kosong mesti saya akan ber erk-erk jugak kak..

Insan Marhaen berkata...

ibu_suri selalu ngomel kat IM kerana asyik sendawa je bilan urut dia.

aby berkata...

salam k hanim,
klu posisi rukuk tu boleh mengurangkan sendawa,
nampak nye kene buat solat sunat tasbih kerap2, sbb dalam solat tasbih rukuk nye panjang ...
tk gitu ...

al-lavendari berkata...

tip yang bagus .. saya belum pernah cuba. insyaAllah akan dicuba bila tiba masanya.

intanrh berkata...

salam kak ani, sib baik sendawa kat mulut jer hehehe...

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam Syah, Reen, Im, Aby, Intan. Maaf saya tak dapat respon sorang2. Saya di kota bharu skrg.

Al lavendri, terima kasih sudi singgah.

~~su manje~~~ berkata...

salam.....
kunang-kunag
su manje singgah cari infokat sini

Thanks sharing

mohdandmeriam berkata...

salam nim..apa khabar..makcik agak sihat..lama makcik tak singgah..rindu sangat tapi kalau singgah sini lappy makcik meragam..sebab apa tak tahu..ni ambil peluang lappy anak..moga nim sihat..

a kl citizen berkata...

saya pun selalu sendawa bila urutkan orang