Halaman

Khamis, 27 Mei 2010

Jalan-Jalan Makan Angin

Sawah Padi Sepanjang Lebuhraya Kedah menuju Perlis

Petang Sabtu 15 Mei baru-baru ni lebih kurang pukul 4.30 petang kami bergerak dari rumah menuju utara. Satu percutian yang tak dirancang memandangkan Sakinah dan Salam dua-dua sedang cuti semester. Susah nak cari masa yang orang berdua ni bercuti panjang bersama. Jadi kali ini kami ambik kesempatan untuk pegi bercuti. Walaupun tak dirancang, sebelum berlepas saya dah booking hotel di Langkawi sebab hajatnya kalau tak ada aral dari Kuala Perlis nak ke Pulau Langkawi. Nak rasa naik Feri pulak.

Tiba di Alor Star lebih kurang pukul 10.00 malam. Bermalam di Hotel Regency. Tak larat lagi nak terus ke Kuala Perlis, lagi pun malam-malam mana ada feri ke Pulau Langkawi.

Hari Ahad keesokannya, selepas sarapan pagi di hotel berkenaan dan selepas kemaskan barang-barang yang dah dikeluarkan pada malamnya, lebih kurang jam 10.00 pagi kami berlepas ke Kuala Perlis. Kami tak nak ke Langkawi melalui Kuala Kedah sebab perjalanan ferinya memakan masa lebih kurang 2 jam sedangkan melalui Kuala Perlis memakan masa hanya lebih kurang antara 45 minit hingga 1 jam.

Di Kuala Perlis selepas selesaikan urusan parking kereta, kami bergerak ke Pulau Langkawi lebih kurang jam 11.30 pagi. Ferinya selesa dan besar.

Suasana dalam Feri ke Langkawi

Tiba di Langkawi lebih kurang jam 12.30 tenghari. Di Jeti kami sewa kereta. Dari situ terus ke hotel yang telah ditempah.

Bergambar di depan Hotel

Memandangkan kebanyakan tempat yang menarik di Langkawi ni dah pernah kami kunjungi sebelum ni, jadi tak adalah excited sangat. Kami banyak berkereta menyusuri Pulau Langkawi hingga ke kampong-kampong melihat perkampongan di Langkawi yang taklah segah nama Langkawi.

Cuma kali ini apa yang saya perhatikan ialah jalanraya dah dibesarkan seolah-olah lebuhraya yang membuatkan kadang-kadang saya terlupa yang ketika itu saya berada di sebuah Pulau.

Beberapa gambar yang diambil ketika di Langkawi.

Tugu Lang Yang Gah

Pemandangan di sekitar kawasan Tugu Lang besar

Tasik Dayang Bunting satu lagenda di Langkawi, gambar diambil dari Hotel

Pada hari pertama di Langkawi, tempat yang mula-mula dituju ialah supermarket yang jual pelbagai aneka coklat di Pekan Kuah. Kata orang kalau ke Langkawi tak sahlah kalau tak beli coklat.

Pada hari kedua kami ke Makam Mahsuri. Wah Dah cantik Makam ni berbanding dengan keadaannya semasa kami ke sana beberapa tahun dulu. Dulu masuk percuma sekarang dah dikenakan tikit RM5.00 seorang.

Bangunan Makam Mahsuri

Di dalam bangunan Makam Mahsuri ini juga ada Muzium kisah Mahsuri disamping kedai cenderamata. Di dalam Muzium dan persekitaran tidak dibenarkan mengambil gambar.

Pemandangan sawah padi yang begitu mempesonakan seolah-olah lukisan di sekitar kawasan Makam Mahsuri

Pada 18 Mei, jam 4.00 petang selepas selesai urusan penyerahan balik kereta, kami belayar balik ke Kuala Perlis. Tiba di Kuala Perlis lebih kurang jam 5.30 petang. Semasa balik Feri yang kami naiki tidaklah seselesa semasa pemergian tempoh hari, Ferinya sangat luas. Saya rasa seolah-olah dalam kapalterbang.

Pemandangan yang cantik ketika melepasi bandar Alor Star di Lebuhraya Utara Selatan.

Dalam perjalanan balik memandang tiba di Taiping dah hampir jam 11.00 malam kami bermalam semalaman di Bukit Jana Golf Resort, Taiping. Keesokannya baru berlepas balik ke Shah Alam.

Pemberian Award dari Ummu Masyitah

Terima kasih Ummu sudi memberikan award ini kepada Kak ani. Award Mata Mesra. Yerlah Mata salah satu pancaindera yang penting kepada kita.

65 ulasan:

Abd Razak berkata...

Salam Kak..

Selamat bercuti dan moga selamat dalam perjalanan

iBu...gUru berkata...

salam kak ani
amboi kak ani cuti2 malaysia ke langkawi.......... saya pun nak tunggu anak cuti......buat short sem , kna tunggu la. pergi berdua ja rasa rasa tak lengkap plak

penjejak maya berkata...

salam,

perjalanan yang indah..

endiem berkata...

selalu bercuti.. bes dapat tengok tempat orang dan banyak pengalaman.

Qaseh Mas berkata...

salam kak ani.
hu hu lamanya tak gi Langkawi.
erm cuti sekolah nanti ada keluarga saya yang nak balik kesana.tapi saya tak dapat ikut.cantik kan sawah padi...TQ ya kak sudi terima award tu.
p/s,saya,Ummu ni, masuk guna akaun satu lagi,

Waalaikumussalam Abd. Razak,

Alhamdulillah kami dah tiba di rumah dengan selamatnya.

Waalaikumussalam Ibu Guru.

Samalah dengan kak ani. Nak atur cuti yang semua orang boleh ikut agak susah sikit.

Kali ni kebetulan budak beruda tu cuti lebih kurang sama tu yang dapat pegi lama sikit tu.

Waalaikumussalam endium,

Memang sesekali bercuti dapat melapangkan fikiran.

Waalaikumussalam Ummu,

Kak ani memang suka kalau berjalan-jalan tempat yang ada kecantikan alam semula jadi ni.

Lapang fikiran. Mungkin sebeb di KL atau Shah Alam ni hidup kita selalu terkejar-kejar, jadi sesekali dapat keluar dari sini, seronoknya.

Werdah berkata...

Salam Ani.

MasyaAllah n alhamdulillah dapat merasai nikmat keindahan alam yang Allah ciptakan untuk kita. Seronok, umpang gembira, Ahad lepas 23 Mei kakpun balik ke kampong,dalam kereta melihat keindahan awan dilangit dan pokok-pokok di tepi lebuhraya.

Di kampomg dapat lihat keindahan sawah padi.

piewahid berkata...

salam kak,
sy pun dh lama xberblog & ziarah akak atas beberapa sbb. moga akak sekuarga sihat walafiat & sentiasa dlm redha Allah.

seronok juga kalau dh lama tak ke langkawi. sy dh lama xpegi. teringin naik kereta kabel :)

mohdandmeriam berkata...

salam hanim..seronoknya hanim bercuti sekeluarga..sampai ke langkawi..kakyam n suami suka sangat ke kedah..dapat lihat sawah padi yg luas terbentang..selalu kesana masa anak kedua diuum..

Waalaikumussalam penjejak maya,

Berjalan-jalan menikmati ciptaan Allah.

aby berkata...

salam k hanim ...
rase lucu plak perjalanan wak yg lps ke utare .. ke langkawi juge ..
bile merentasi kawasan padi ni ..
anak wak yg umo 8 thn tu kate .." pape nape padang golf nye rumputnye tinggi2 " yg menarik nye plak, dia ingat patung orang2 tu ade lah pemain golf nye ... tergelak besar kite di buat nye .. jd nye kite terpaksala cerite sedikit sebanyak psl padi n beras ni ...

bebalik pd langkawi ni ..
klu dah pernah masuk ke langkawi ..
berjalan2 kt pulau tu tk la trill sangat sbb tk banyak perubahan ..
tp klu kite ambik package Island Hoping, perjalanan naik bot menyusuri pulau, termasuk la mandi di tasek dayang Bunting atau package Mangrove Tour, perjalanan menyusuri hutan paya bakau ... memang menarik sbb satu pengalaman baru ....

Waalaikumussalam Kak Werdah,

Seronok yer bila kita balik kampong. Tempat kita membesar yang banyak kenangan.

Di kampong saya di dungun tidak ada sawah, maksud saya dipekan tempat saya tinggal, di pendalaman adalah sawa itu sekarang tak pasti. Kampong saya dipersisiran pantai. Jadi tiap kali balik kampong mesti ke pantai melihat ombak dan pokok-pokok ru.

Waalaikumussalam Pie,

Akak pun ada terbaca masalah blog pie tu dan keadaan kesihatan keluarga abang pie. Semoga pie tabah dengan semua ujian ni.

Semasa di Langkawi hari tu budak-budak berdua tu tak nak naik kereta kabel tu. Akak dan abang memang tak layak naik kereta kabel tu sebab dua-dua darah dah naik, tidak dibenarkan.

Menurut kata kawan-kawan yang pernah naik, ia lebih tinggi dari kereta kabel genting highland.

Waalaikumussalam Kak Yam,

Semoga kak yam sekeluarga sihat sentiasa.

Semasa anak-anak belajar memang jenuhlah yer kita mengunjungi mereka tak kiralah di mana mereka belajar. Saya pernah juga sekali ke UUM semasa masih bekerja di UM. Ada satu seminar di situ.

Kak Yam, saya ni jenis suka berjalan, saya pernah ke Kota Bharu dari Gua Musang dan balik ikut Grik. Cantik sungguh pemandangan di sepanjang jalan tu.

Waalaikumussalam Kak Yam,

Semoga kak yam sekeluarga sihat sentiasa.

Waalaikumussalam Wak,

Nampaknya anak-anak kita ni, kita kena dedahkan lebih lagi kepada suasana kampong kan. Apa nak buat, celik mata jer itu pemandangan yang mereka tau.

Wak, tentang perkara-perkara yang wak katakan tu, akak telah mengalaminya sebelum ini. Menyusuri dari satu pulau ke satu pulau pun akak dah ikut iaitu semasa UUM buat seminar di Hotel Porter Mallai (sori kalau ejaan tak betul). Bila habis seminar kami di bawa mengunjungi pulau2 ni dan tempat yang menarik termasuk ke kereta kabel.

Wak, sebenar satu ketika dulu, kak hanim dah ke Pulau Dayang Bunting dan menjengok Tasek Dayang Bunting yang nun jauh ke bawah. Masa tu Langkawi belum semaju sekarang.

Ketika itu untuk ke telaga 7 juga kami masih perlu menggunakan bot untuk kesana, tapi sekarang dah boleh pegi ke sana dengan kereta. Kak ani dah juga merasa melihat ikan yang berenang dengan cantiknya didasar laut bila berbot ke pulau-pulau berkenaan. Memang cantik sungguh ciptaan Allah ni.

Tapi wak, itu semua dah tak boleh kak ani buat lagi memandangkan usia dan kaki kak ani sebagaimana wak tau keadaannya. Jadi bila kami kemana-mana pun terpaksa mengambilkira keadaan kaki kak ani. Sebenarnya hari tu, akak ajak abang ambik flight sebab takut naik feri, bimbang kaki tak kuat, tapi budak2 bedua tu dan abang sendiri kata boleh dan akan tolong mamanya ni.

Alhamdulillah ada suami dan anak-anak yang faham.

aby berkata...

faham k hanim ..
bile kaki kurang kuat memang susah utk bergerak jauh jauh .. sbb tu mase wak aksiden aritu .. wak syukur yg patah tu tangan .. so .. pergerakan masih mcm biase jer ..

psl t dayang bunting tu .. klu nak menympaikan ke situ pun memang kene berjalan jauh ..sbb ia nye kt dalam pulau tu ... tu yg klu rombongan kite ade mat salleh .. depa tk segan silu bukak depan kite n terus mandi .. sbb cume org kumpulan rombongan jer ...

nampak nye klu k hanim naik kabel car .. k hanim tk dapat turun ke jambatan gantung tuh ..
sbb nak menyampaikan ke jambatan gantung tu pun kene menapak anak tangga yg jauh juge ...

Tanpa Nama berkata...

This is my first time go to see at here and i am in fact pleassant to read all at single
place.

my site ... Converse

Tanpa Nama berkata...

An impressive share! I have just forwarded this onto
a friend who had been conducting a little homework on this.
And he actually ordered me dinner simply because I discovered it for
him... lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!
! But yeah, thanks for spending the time to talk
about this issue here on your blog.

Here is my blog ... cheap nfl jerseys

Tanpa Nama berkata...

Attractive element of content. I just stumbled upon your site and
in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your
weblog posts. Any way I will be subscribing to your feeds or
even I fulfillment you access constantly rapidly.

Also visit my webpage ... Kris Letang Authentic Jersey

Tanpa Nama berkata...

I blog often and I genuinely thank you for your content.
The article has really peaked my interest. I'm going to take a note of your site and keep checking for new information about once a week. I opted in for your RSS feed as well.

Here is my weblog - Michael Kors Handbags

Tanpa Nama berkata...

I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on
your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
Either way keep up the excellent quality writing, it's rare to see a nice blog like this one today.

Also visit my web-site ... Mario Lemieux Jersey

Tanpa Nama berkata...

You have made some decent points there. I checked on the internet to
find out more about the issue and found most individuals will go along
with your views on this website.

Feel free to surf to my site: Converse Pas Cher

Tanpa Nama berkata...

Hi, I do believe this is an excellent website. I stumbledupon it ;) I will revisit once again since I saved as a favorite it.
Money and freedom is the best way to change, may you
be rich and continue to guide others.

Feel free to surf to my homepage http://www.wheelhousebikes.com/cheapjerseys.cfm

Tanpa Nama berkata...

Hello, just wanted to tell you, I loved this blog post. It was funny.
Keep on posting!

My web-site; Wholesale Jerseys

Tanpa Nama berkata...

Hi! This post couldn't be written any better! Reading this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thanks for sharing!

Also visit my web blog ... Gucci Sito Ufficiale Scarpe

I'm not sure exactly why but this site is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end? I'll check
back later on and see if the problem still exists.

Feel free to surf to my weblog: Evgeni Malkin Black Jersey

Tanpa Nama berkata...

What's up, I desire to subscribe for this website to take most up-to-date updates, thus where can i do it please help out.

My blog post ... Cheap NFL Jerseys

Wow, this paragraph is nice, my sister is analyzing such things, therefore I am going to
convey her.

my page: Wholesale NFL Jerseys

Tanpa Nama berkata...

My spouse and I stumbled over here different
web page and thought I should check things out. I like what
I see so i am just following you. Look forward to exploring your web page for a second time.

Feel free to surf to my webpage Read Full Article

Tanpa Nama berkata...

I do believe all the concepts you have offered on your post.

They're really convincing and can definitely work. Nonetheless, the posts are very brief for newbies. May just you please lengthen them a bit from subsequent time? Thanks for the post.

my blog post Abercrombie France

Tanpa Nama berkata...

Hi to every body, it's my first pay a quick visit of this weblog; this blog consists of remarkable and really excellent material for readers.

Feel free to visit my blog :: Louis Vuitton Handbags

Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back to your weblog?
My blog site is in the very same area of interest as yours and my visitors would truly benefit from a lot of the information
you provide here. Please let me know if this alright with you.
Thanks!

Look at my page - Michael Kors Handbags

Tanpa Nama berkata...

I really like looking through an article that will make people think.
Also, many thanks for allowing for me to comment!

my webpage Oakley Holbrook

Tanpa Nama berkata...

It's a shame you don't have a donate button!
I'd most certainly donate to this fantastic blog! I suppose for now i'll
settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
I look forward to brand new updates and
will talk about this site with my Facebook group. Talk soon!

my webpage :: Gafas Oakley

Tanpa Nama berkata...

There is certainly a lot to find out about this subject.

I love all the points you made.

Here is my weblog More hints

Hello there I am so thrilled I found your webpage,
I really found you by error, while I was browsing on Yahoo for something
else, Regardless I am here now and would just like to say cheers for
a remarkable post and a all round thrilling blog
(I also love the theme/design), I don't have time to read through it all at the moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the great job.

my homepage - Louis Vuitton Handbags Outlet

Tanpa Nama berkata...

Have you ever thought about writing an e-book or
guest authoring on other sites? I have a blog centered on the same ideas you discuss and would really like to
have you share some stories/information. I know my subscribers would appreciate your work.
If you are even remotely interested, feel free to shoot
me an e-mail.

my page :: Cheap Louis Vuitton Bags

Tanpa Nama berkata...

I constantly spent my half an hour to read this web site's posts all the time along with a cup of coffee.

My website; Solde Air Max

Aw, this was a really nice post. Spending some time and actual effort to produce a great article… but what can
I say… I procrastinate a whole lot and don't seem to get nearly anything done.

Here is my website :: www.tedxyse.com

Tanpa Nama berkata...

Ahaa, its nice dialogue about this piece of writing here
at this web site, I have read all that, so at this time me
also commenting here.

Feel free to visit my web site Louis Vuitton Bags

Tanpa Nama berkata...

Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I
could locate a captcha plugin for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm
having trouble finding one? Thanks a lot!

Also visit my web blog ... www.tedxyse.com

Tanpa Nama berkata...

Hi, I do believe this is a great site. I stumbledupon it ;) I'm going to return once again since I book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

Look at my website - Abercrombie & Fitch

Hi to every one, for the reason that I am actually keen of reading this weblog's post to be updated regularly. It contains good material.

Feel free to surf to my homepage ... Chaussure De Foot Pas Cher

Tanpa Nama berkata...

I go to see each day some web sites and blogs to read articles or
reviews, however this blog offers feature based articles.

My site :: NFL Jerseys Cheap

Tanpa Nama berkata...

What a material of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge
concerning unpredicted feelings.

Feel free to visit my webpage :: Louis Vuitton Bags

Tanpa Nama berkata...

What's up i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this paragraph i thought i could also make comment due to this brilliant piece of writing.

my web page :: www.Tedxyse.Com

Hi, the whole thing is going perfectly here and ofcourse
every one is sharing facts, that's truly excellent, keep up writing.

Have a look at my blog: Sac A Main Louis Vuitton

Tanpa Nama berkata...

Greetings, I think your web site may be having web
browser compatibility problems. Whenever I look at your blog in Safari, it looks fine but
when opening in Internet Explorer, it's got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Apart from that, excellent blog!

my blog Christian Louboutin Heels

Tanpa Nama berkata...

I delight in, cause I discovered exactly what I was taking a look for.
You've ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

my web page: Tory Burch Shoes

Tanpa Nama berkata...

Hello my family member! I want to say that this post is amazing,
great written and include approximately all important infos.
I would like to look more posts like this .

Here is my homepage - wspf.org

Tanpa Nama berkata...

It's amazing to visit this site and reading the views of all colleagues regarding this article, while I am also eager of getting knowledge.

Here is my homepage: Click Here

I am really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any browser compatibility issues?

A small number of my blog readers have complained about
my website not working correctly in Explorer but looks great in Chrome.
Do you have any ideas to help fix this issue?

Here is my site :: Learn More Here

Tanpa Nama berkata...

Hello there! This article couldn't be written much better! Looking at this article reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I will forward this post to him. Fairly certain he will have a good read. I appreciate you for sharing!

Here is my website; Sac Louis Vuitton Pas Cher

Heya exceptional blog! Does running a blog like this take a great deal of work?
I've absolutely no knowledge of programming but I had been hoping to start my own blog in the near future. Anyways, should you have any ideas or tips for new blog owners please share. I know this is off subject however I just wanted to ask. Appreciate it!

my weblog; Louis Vuitton Purses

Tanpa Nama berkata...

hello there and thank you for your information –
I have certainly picked up something new from right here.
I did however expertise several technical points using this website, since I experienced to
reload the site lots of times previous to I could get it to load correctly.
I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords. Well I'm adding this RSS to my
email and can look out for a lot more of your respective exciting content.
Make sure you update this again very soon.

Stop by my homepage: Nike Air Jordan - smu-fr.org -

Tanpa Nama berkata...

obviously like your website however you need to take a look
at the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling
issues and I find it very troublesome to tell the reality nevertheless I'll surely come again again.

Also visit my homepage Chaussures De Foot Pas Cher

Tanpa Nama berkata...

This is my first time visit at here and i am really happy to
read all at alone place.

Have a look at my weblog Nike Free Run Sko ()

Tanpa Nama berkata...

Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed!

Extremely useful info particularly the last part :) I care for such
info much. I was seeking this certain info for a long time.
Thank you and good luck.

Feel free to surf to my site - Boutique Air Max

Tanpa Nama berkata...

Very good article! We will be linking to this particularly great post on our
website. Keep up the great writing.

Feel free to surf to my web-site :: Nike Blazers

Tanpa Nama berkata...

Great post. I was checking continuously this weblog and I'm inspired! Extremely helpful info specially the closing part :) I take care of such info a lot. I used to be looking for this particular info for a long time. Thanks and good luck.

My site ... Michael Kors Outlet

I am not sure where you're getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this info for my mission.