Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Khamis, 4 Mac 2010

Cikgu, Esoklah Pulak Kami Dah Penat



Tiba-tiba.........

"Cikgu Dahlah tu, kami dah penat, esoklah pulak"

Alkisah, perkataan ini diucapkan oleh murid-murid di sebuah sekolah menengah nun jauh di Tanah Rancangan Felda.

Terkejut guru itu. Semangatnya sedang berkobar-kobar ingin supaya anak bangsanya berjaya.

Apa kita rasa bila dengar suara macam tu.

Pada saya yang bukan cikgu, saya rasa geram dan kecewa.

12 ulasan:

INTAN RH berkata...

salam kak,

sbb tu sy tak minat jd cikgu, bmbg kena dera perasaan dgn murid2 ..hehe

:D

Kunang-Kunang berkata...

Tapi sedih yer intan, mak ayah susah payah membanting tulang dengan harapan anak-anak boleh mengubah masa depan yang lebih baik.

Anak-anak ni memang tak kesiankan ibubapa dia orang.

Cikgu pun siksa dibuatnya.

a kl citizen berkata...

kak

tengok keadaan..
kekadang memang mereka betul2 penat,
kena buat pelajaran cara lain

kekadang memang dasar pemalas
guna kaedah lain lah pulak

pB berkata...

salam

kalau pB ....

pB akan jawab

"no problem, tapi balik umah sila buat kerja rumah dari mukasurat 1 hingga 15".

"saper tak siap , cikgu akan suruh berdiri tengah padang"

BOLEH KER ????

IKRAB family berkata...

:).
kak inilah luahan anak2 kita,anak bangsa kita.
kena kaji juga..mcm a klcitizen tulis tu, ada betulnya.
tp mungkin situasi tertentu silibus perlu dihabiskan juga sedangkan ada peljr yg dlm keadaan yg tidak mampu lagi untuk meneruskannya,letih,tak minat dlln.
p.c.

white rose berkata...

salam kak ani...

sy penah alami situasi ini...mula2 mmg sy sukar menerima...sy guna psikologi...

mcm2 cara sy buat, antaranya merajuk xnk masuk kelas dorang selama seminggu...lepas dri itu, bdk2 ni xpernah lagi wat mcm 2 dah...
hehehehe...

Kunang-Kunang berkata...

Tapi dari cerita yg disampaikan budak2 ni masuk dlm kategori yg cikgu tulis dlm 2nd para

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam PB. Susah juga kalau cikgu jer yg bersemangat sebelah pihak lagi tak minat.

Kunang-Kunang berkata...

Akak rasa kes pelajar sekolah berbeza dgn pelajar kolej/universiti. Pelajar kolej dah ada arah tuju tapi pelajar sekolah sesetengahnya masih tak nampak jalan dia nak kemana. Mungkin perlu lebih banyak didedahkan dgn bimbingan motivasi utk memberi mereka lebih faham.

Kunang-Kunang berkata...

Waalaikumussalam white rose. white bernasib baik boleh menyedarkan mereka dgn merajuk. He he.

Susah jadi cikgukan.

piewahid berkata...

stuju dgn pendapat a kl citizen.
tapi kalau mrajuk xmasuk kelas tu dah abaikan t/jwb pulak kut sbb?
1. ada yg nk blajar tapi jadi mangsa.
2. kalu ada pe² hal dlm kelas, letih la menjwb..

Kunang-Kunang berkata...

Jadinya cikgu kena banyak ilmu saikologi utk diapply pada murid2 sebab murid sekarang tak murid zaman dulu.