Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Khamis, 14 Januari 2010

Perihal Kubur Berkata-kata



Pagi semalam saya dan suami menjejakkan kaki ke Tanah Perkuburan Seksyen 21, Shah Alam untuk menziarah kubur arwah anak saya. Dah agak sebulan lebih saya tidak ke sini semenjak saya kurang sihat ni. Alhamdulillah, pokok bunga melor yang saya tanam di atas pusaranya kembang berbunga dan mewangi. Begitu juga dengan pokok bunga pecah periok yang saya tanam berhampiran, merah berbunga.

Nampaknya Tanah Perkuburan ni naik namanya di akhbar-akhbar semenjak kes pembunuhan di Gemenceh. Hinggakan saya sendiri naik takut nak ke sana buat seketika. Nasib baik tempat kejadian itu di kawasan perkuburan yang agak lama iaitu berdekatan dengan pusara ibu saya.

Saya kata takut kerana sekarang rasa ragu tentang keselamatan di sana. Selalunya kami berdua berani ke sana walaupun tak ada orang lain ketika itu terutamanya jika ke sana bukan pada hari Jumaat atau cuti am. Saya rasa tenang dan damai setiap kali ke sana walaupun sekelilingnya berceracak pada nisan. Terasa kesejukan tiupan angin yang lembut dan menyejukkan jika ke sana di waktu pagi.

Bercerita hal kubur saya ingin berkongsi satu kisah. Mudah-mudahan kita dapat pengajaran dari cerita ini.



Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara :-

1. Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a)
2. Hasan (anak Fatima r.a)
3. Husin (anak Faimah r.a)
4. Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a

Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur, "Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu ? Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah s.a.w."

Maka berkata kubur, "Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dengan seburuk-buruknya)."

Abu Laits as-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamat dari siksa kubur hendaklah melazimkan empat perkara semuanya :-

1. Hendaklah ia menjaga solatnya
2. Hendaklah dia bersedekah
3. Hendaklah dia membaca al-Quran
4. Hendaklah dia memperbanyakkan membaca tasbih kerana dengan memperbanyakkan membaca tasbih, ia akan dapat menyinari kubur dan melapangkannya.

Adapun empat perkara yang harus dijauhi ialah :-

1. Jangan berdusta
2. Jangan mengkhianat
3. Jangan mengadu-domba (jangan suka mencucuk sana cucuk sini)
4. Jangan kencing sambil berdiri

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud, "Bersucilah kamu semua dari kencing, kerana sesungguhnya kebanyakan siksa kubur itu berpunca dari kencing."
Seseorang itu tidak dijamin akan terlepas dari segala macam siksaan dalam kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau seorang anak yang bapanya sangat dekat dengan Allah s.w.t.. Sebaliknya kubur itu tidak memandang adakah orang itu orang miskin, orang kaya, orang berkedudukan tinggi atau sebagainya, kubur akan melayan seseorang itu mengikut amal soleh yang telah dilakukan sewaktu hidupnya di dunia ini.

Jangan sekali-kali kita berfikir bahawa kita akan dapat menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh dua malaikat Mungkar dan Nakir dengan cara kita menghafal. Pada hari ini kalau kita berkata kepada saudara kita yang jahil takutlah kamu kepada Allah s.w.t. dan takutlah kamu kepada soalan yang akan dikemukakan ke atas kamu oleh malaikat Mungkar dan Nakir, maka mereka mungkin akan menjawab, "Ah mudah sahaja, aku boleh menghafal untuk menjawabnya."

Itu adalah kata-kata orang yang tidak berfikiran. Seseorang itu tidak akan dapat menjawab setiap soalan di alam kubur jikalau dia tidak mengamalkannya sebab yang akan menjawab ialah amalnya sendiri. Sekiranya dia rajin membaca al-Quran, maka al-Quran itu akan membelanya dan begitu juga seterusnya.




Ini Sebahagian Dari Tanah Perkuburan Seksyen 21, Shah Alam dimana Jenazah Ustaz Asri, Ketua Kumpulan Nasyib Rabbani juga disemadikan di sini.

4 ulasan:

Az berkata...

Kawasan perkuburan orang Islam selalunya hijau dan mendamaikan kan kak. Berbanding dengan perkuburan kaum lain..kering...panas...

Kunang-Kunang berkata...

begitulah Az, disana kita bawa perihal masing-masing kan tak ada siapa yang boleh tolong melainkan amal jariah kita.

white rose berkata...

dimana2 skrg ni kta dh rasa xselamat, sdgkan dikubur pun kta dh rasa mcm 2...

BGITULAH AZAB BAGI ORG2 YG TDK BERAMAL DIJALAN ALLAH, minta kta dijauhkan dri hati yg busuk...

Kunang-Kunang berkata...

white ros, semoga kita semua mendapat keampunan dan rahmatNYA.