Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Jumaat, 24 Disember 2010

Tahniah Calon PMR 2010



Saya tumpang gembira bila mendapat tahu 30,863 calon PMR mendapat A dalam semua subjek. Wah tahniah!, tahniah pada semua mereka ni.

Nak ucap tahniah juga pada guru-guru yang telah bertungkus lumus mencurahkan ilmu yang ada untuk melihat anak bangsa berjaya.

Tahniah juga kepada ibubapa di atas pengorbanan dari segala segi, duit ringgit, tenaga dan yang paling penting 'doa' supaya anak berjaya. Berbaloilah nampaknya semua usaha dan doa selama ini.

Kepada anak-anak yang tidak mendapat semua A pun tidak bermakna mereka kurang bijak cuma kadang-kadang masa dan keadaan juga memainkan peranannya. Apa pun semoga terus berusaha dan berjaya dalam SPM pulak.

AWARD DARI SIS TINIE




Award yang cantik di atas tu adalah pemberian Sis Tinie dari Blog Cetusan Minda. Terima kasih Sis Tinie sudi memberikan award yang cantik ni kepada saya.

Sambil tu nak ucapkan tahniah juga kepada Sis Tinie kerana dah ada 200 orang rakan blogger yang mengikuti blog Sis tinie. Blog yang cantik dan banyak petua-petua serta maklumat-maklumat yang berguna sentiasa tertera di blog Cetusan Minda. Begitu juga gambar-gambar yang dimasukkan di blog tersebut juga cantik-cantik belaka. Semoga terus berjaya dan semoga ukhwah antara kita semua berkekalan selama-lamanya.

Khamis, 23 Disember 2010

Janganlah Marah



Salah ker kalau kita merasa marah.

Marah adalah salah satu dari fitrah manusia. Dari semenjak kecil lagi fitrah ni dah ada pada setiap orang. Perasaan marah bukan tak berguna. Ada gunanya, cuma marah biarlah secara wajar. Perasaan ini sangat berguna untuk menjaga maruah diri, agama dan negara. Kalau orang dah menceroboh maruah kita, keluarga kita, kita masih juga bersabar tanpa rasa marah sikit pun, hai!! silap-silap kita dianggap pengecut dan dayus kerana kita sabar tidak kena pada tempatnya.

Sungguhpun sikap marah tu dah fitrah kita sebagai manusia tapi seboleh-bolehnya kita jangan biarkan marah menguasai diri. Selalunya seorang pemarah mudah sangat tersinggung. Kawan-kawan tersilap cakap atau bergurau pun boleh menjadikan kita marah. Apa yang dibimbangkan, takut-takut perasaan marah yang disimpan akan bertukar menjadi dendam dan akan membawa padah pada kita sendiri dan pada orang yang kita marah.

Kemarahan yang tidak dapat dikawal juga merupakan salah satu sifat tercela pada kita. Rasulullah s.a.w begitu melarang umatnya menghias diri mereka dengan sifat marah. Sabda Baginda, maksudnya "Dari Abu Hurairah bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi s.a.w "berikan wasiat kepada aku", Sahut Nabi "Janganlah engkau marah". Kemudian orang itu mengulangi beberapa kali, Sabda Baginda "Janganlah engkau marah" - HR:Bukhari.

Hadisnya ini menunjukkan betapa pentingnya mengawal kemarahan. Kita juga boleh kehilangan kawan, rumahtangga porak puranda dan yang paling ditakuti hubungi silatulrahim sesama islam akan terjejas.

Sebolehnya kita kawallah perasaan marah kita tu. Mengawal perasaan marah memerlukan kesabaran. InsyaAllah ianya boleh dikawal dengan mengikuti beberapa cara yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullah. Dari Abu Dzar al-Ghifarri, beliau berkata bahawa, maksudnya Baginda Rasulullah pernah berkata kepada kami, "Apabila marah seseorang kamu yang sedang berdiri, maka hendaklah ia duduk supaya hilang kemarahannya, kalau masih belum juga hilang, maka hendaklah ia berbaring."

Rasulullah juga ada bersabda, maksudnya, "bahawa kemarahan itu dari syaitan. Dan sesungguhnya syaitan itu dijadikan dari api. Api hanya dapat dipadamkan dengan air. Apabila marah oleh seseorang kamu, maka hendaklah ia berwuduk".

InsyaAllah dengan mengikuti apa yang diajar oleh Rasulullah, kita sama-sama mencuba mengawal perasaan marah, tapi bukan menghapuskannya kerana perasaan marah ini juga perlu ada pada kita.

Kita juga kena ingat bahawa setiap kelemahan dan kesilapan yang berlaku pada kita adalah ujian untuk kita. Allah mahu melihat bagaimana sabarnya kita. Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah hingga lupa diri.

Kita kena ingat orang lain juga seperti kita tidak suka dimarah kalau pun kita bersalah. Berbanyak-kanlah beristighfar. itulah senjata orang2 mukmin.

Rabu, 22 Disember 2010

Aduhai Harrier....



Wah cantiknya toyota harrier. Saya nak beli ker. Hajat ada, tapi......... Bak kata orang nafsu ada, kemampuan tak ada.

Sebenarnya saya bukan nak cerita pasal kereta toyota harrier. Tapi nak cerita tentang salah seorang pemilik kereta ni.

Bila fikir-fikir rasa kesian. Kesian pada orang yang membuat dan orang yang kena buat (wah macam belajar bahasa pulak).

Alkisahnya, pagi tadi saya ke Pejabat TNB untuk bayar bill eletrik bulan ni. Selalunya saya bayar secara 'online' tapi bulan ni memandangkan lambat sikit bayar, takut kena potong bekalan pulak, jadi saya bayar terus di pejabat TNB, Shah Alam.

Nasib baik disini ada kaunter bayaran 'drive through' (betul tak ejaan ni). Jadi rajinlah juga tolong bayar bill TNB sebab tak perlu turun kereta. Hemm itulah bodi makin tembam ni. Malas nak bergerak. Lagi pun alasan yang samalah. Sakit lutut.

Ok nak sambung cerita yang membabitkan toyota harrier ni. Tadi masa tiba di TNB, ada 3 buah kereta beratur dilaluan 'drive through'. Jadi saya yang ke-4. Bergerak-bergerak akhirnya, saya sudah berada di belakang kereta yang sedang membayar bill. Tiba-tiba saya dengar ada orang hon, saya tengok ke belakang, sebuah kereta toyota harrier hitam sedang menghimpit dan menghon saya supaya lebih kedepan untuk membolehkan dia mencelah 'in between' kereta saya dan kereta volvo di belakang saya.

Pemandunya seorang lelaki melayu berkaca mata hitam. Saya diam jer tak bergerak. Jahat jugak tu. Geram bila orang potong que. Lepas tu kedengaran bunyi hon-hon bertalu-talu dari belakang. Bila kereta depan bergerak keluar dari laluan, saya terus bergerak ke depan menghampiri kaunter bayaran. Ketika itu, saya jeling ke belakang, saya nampak kereta toyota harrier tu meluncur menghimpit di belakang kereta saya.

Sementara menunggu bayaran bill saya selesai, saya terbaca ditingkap kaunter tu satu notis tertulis 'orang yang potong que tidak akan dilayan'. Begitulah lebih kurang. Sebagai orang melayu dan beragama islam saya rasa malu dengan perangai pemandu harrier tu. Tak malunya 'selfish' macam tu. Tak 'gentleman' sungguh.

Bila urusan pembayaran selesai, saya bergerak dari situ. Hon-hon dari kereta yang beratur makin kuat bunyinya. Saya tak tahu apa berlaku selepas itu.............. Saya rasa kerani dikaunter bayaran tu pun tak berani nak 'tidak akan dilayan' tuan punya harrier tu, mungkin free jer kena maki.

Semoga Allah berikan kesedaran dihati hamba Allah itu..........Amin

Saya terus bergerak ke Masjid Negeri untuk mendaftar kelas Bahasa Arab Lanjutan selama setahun lagi yang tarikh tutup pendaftaran pada 24 Disember 2010. Dah penghujung tahun 2010.

Ahad, 19 Disember 2010

Mencintai Tak Bererti Kita Memiliki


Janganlah kau angkuh melaungkan
Si dia kepunyaan mu
Atau kau kepunyaan si dia
Kerana hakikatnya
Kita tidak pernah memiliki sesiapa
Walau sekeping hati seorang insan
Tidakkah kau sedar
Hukum alam menyatakan
Mencintai tidak semestinya memiliki?
Manusia pandai berpura
Berlakon di pentas dunia
Dan bertopeng menutup rahsia
Tetapi hati
Tidak pernah berdusta pada empunya
Tentang perasaan yang bergolak di dalamnya
Tidakkah kau sedar
Mungkin si dia melafazkan
Ungkapan cinta pada mu
Tetapi hati dan perasaannya
Tidak pernah berniat begitu
Dia hanya berselindung
Di sebalik sejuta alasan
Dan kau
Begitu jujur dan setia mencintainya
Sehingga terlupa
Hukum alam menyatakan
Mencintai tidak bermakna memiliki
Sesungguhnya
"Aku tidak pernah memiliki diri mu"
"Dan kau jua tidak memiliki diri ku"
Mengertilah
Kita sebenarnya kepunyaan
Yang Maha Esa
Tiada sesiapa berhak memiliki diri kita
Kecuali Dia
Dia mengasihi hamba-Nya
Dia memiliki hamba-Nya
Dan ke pangkuan Dia kita akan di kembali



Nukiran Blog Tatapan Rohani

Khamis, 16 Disember 2010

Penawar Dari Makanan

Bila masak kari atau masak asam, terbayang sayur bendi yang segar dan begitu sedap dimasukkan dalam kuah asam atau kuah kari kitakan. Begitu juga bila goreng mee atau bihun sedap kalau dimasukkan daun kucai. Bila masak sayur campur, lobak dan brocoli selalu dicampur sekali bersama sayur-sayur yang lain. Begitu juga dengan strawberi, kita menikmati rasanya yang masam manis, tapi sedikit yang tahu ianya juga berkhasiat.

Rupanya sayur-sayuran dan buah-buah ni selain mengandungi zat-zat yang baik untuk kesihatan tubuh badan ia juga boleh jadi penawar kepada sesetengah penyakit.

Maklumat ini saya temui ketika mebelek sebuah buku lama yang saya temui dalam almari buku dirumah. Barulah saya tahu rupanya sayur-sayuran yang selain sedap dimakan ni juga boleh menjadi penawar yang baik bagi sesetengah penyakit. Maha Kaya Allah menjadikan semua ciptaanNYA berguna kepada satu sama lain.


Lobak Merak - Bersihkan Sistem Penghadaman


Lobak merah sedap dimakan sebagai ulam atau dimasak. Selain sedap ia juga mempunyai banyak khasiat, contohnya ia baik untuk penglihatan kita. Ia juga baik untuk diet kita seharian bagi memastikan kesihatan kita kekal di tahap yang uptimum. Lobak merah mengandungi serat dan karotena iaitu sejenis vitamin A yang boleh membersihkan sistem penghadaman serta membuang lemak dengan cepat.


Brokoli - Memudahkan Pernafasan


Berdasarkan kajian oleh penyelidikan dari Universiti California, brocoli boleh melindungi saluran pernafasan daripada alergen dan pencemaran dengan mengaktifkan sistem antikeradangan semula jadi. Ia juga mengandungi vitamin C dalam jumlah yang lebih banyak daripada jeruk. Kandungan kalsium brokoli juga lebih besar dibandingkan segelas susu, dan brokoli juga mengandung lebih banyak serat daripada sepotong roti gandum.


Pisang - Redakan Stress


Pisang boleh meredakan stress. Bila rasa tertekan cuba makan sebiji pisang. Dengan hanya 105 kalori dan 14g gula, sebiji pisang boleh mengenyangkan kita disamping meningkatkan paras gula dalam darah. Ia juga mengadungi 30% daripada jumlah vitamin B6 yang diperlukan tubuh dalam sehari yang membantu otak merembeskan serotonin iaitu hormon yang membolehkan kita menghadapi krisis dengan tenang.


Strawberi - Ubat Luka Dan Kudis


Strawberi selain dari mempunyai rasa yang sedap ia juga boleh digunakan dalam perubatan tradisional . Buahnya yang kaya dengan vitamin C baik untuk menjaga kesihatan kulit. Daunnya boleh direbus dan diambil air rebusannya untuk digunakan bagi mencuci dan mengubati kudis ataupun luka. Daun strawberi yang telah direbus boleh ditampal kebahagian-bahagian luka atau berkudis bagi meredakan kesakitan.



Kucai - Ubati Masalah Wanita


Daun kucai mengandungi vitamin B, C, korotena dan komponen belerang yang berfungsi sebagai antiseptik untuk membunuh bakteria dalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus selain melancarkan pengaliran darah sekaligus mengelakkan berlakunya pembekuan darah. Kucai selain boleh dimakan sebagai sayur daunnya juga boleh ditumbuk lumat dan dicampur air panas lalu diminum untuk menurunkan tekanan darah tinggi, penyakit keputihan serta senggugut


Bendi - Bantu Perkembangan Otak


Bendi mengandungi 2% protin, 7% karbohidrat dan 1% serat. Selain itu bendi juga kaya dengan zat galian dan vitamin terutamanya kalsium yang sesuai untuk perkembangan otak. Dalam bidang perubatan, bendi digunakan sebagai perangsang bagi buangan air kecil serta berkesan untuk merawat gonorea, siflis dan bengkak saluran kerongkong mahupun hidung.

Rabu, 15 Disember 2010

Eh Kau Buek Apo!!



Pagi tadi, pagi-pagi lagi kami dah tercegak didepan Pejabat Penghataran Barang KTM di Kelang. Sekembalinya dari situ, Tiba di Shah Alam, kami 4 bercucu singgah di Restoran Jayati untuk sarapan pagi. Semenjak cuti sekolah ni, tiap-tiap pagi Izati dan Eresya dihantar oleh mamanya kerumah saya.

Sedang menikmati makanan tiba-tiba ada orang tepuk belakang hasben saya. Bila hasben saya dongak jer, wah gelak besar dia, terus bangun dan bersalam. Yang perempuan datang kearah saya dan menghulur salam. Mereka berempat semuanya.

Seperti biasa soalan cepu mas pun terkeluar "buat aper sekarang". Jawapan suami saya juga macam biasa "macam nilah, jalan-jalan, makan". Mereka semua gelak, saya sengeh jerlah kerana tak berapa kenal mereka tapi dah agak mesti member hasben saya. Akhirnya mereka duduk di meja bersebelahan meja saya. Sambil makan sambil bertanya khabar kawan-kawan yang lain. Begitulah biasanya. Kadang-kadang ada kisah sedih, ada kawan dah meninggal, kawan sakit tenat dan ada juga kawan ni nak kawinkan anak dan macam-macam lagi cerita sensasi mereka.

Selalunya sesi jumpa kawan lama ni akan berakhir dengan 'siapa belanja siapa'. Selalunya tengok siapa yang selesai makan dulu, selalunya orang itulah yang akan belanja. Itu yang buat suami saya tak sedap nak selalu ke sini, bukan sayang nak belanja orang tapi tak seronok dibelanja selalu.

Mereka belanja kami mungkin kerana kami dah pencen Sedangkan dia orang masih bekerja. Untuk mengelak dibelanja, selalunya kami makan segera dan bayar cepat. Pada masa yang sama belanja mereka pulak. 'Give and take' kata orang putih. Mudah-mudahan Allah murahkan rezeki mereka dan rezeki kami.

Sesi pagi ni berakhir dengan kami pulak di'belanja' oleh mereka. Makan dengan cucu-cucu mana boleh makan cepat. Macam-macam kerenah dan kehendak mereka nak kena layan. Terima kasihlah belanja kami.

Macam lyric lagu Ito ni. Seronok bunyinya bila dia jumpa kawan lama.

Khamis, 9 Disember 2010

Salah Ker Aku


'monk' hisap rokok, sumber google


Hari Ahad minggu lepas, sedang saya makan tengahari bersama hasben disalah sebuah restoran di Kompleks PKNS, saya didatangi oleh seorang Tok Sami (monk) meminta saya memberi sedikit sumbangan. Itu fahaman saya melalui 'body language'nya yang menadah mangkok tu, sedangkan bahasa yang diucap sepatah haram pun saya tak faham.

Saya tak beri pun 'derma' pada dia. Sebab saya tengok satunya dia bukan orang melayu/islam, dia pulak 'monk' melalui pakaiannya. Dia pun pakai pakaian bersih dan elok dan yang paling mustahak saya tak tahu sama ada dia meminta untuk mengisi perutnya atau mengisi tabung 'agamanya'. Jadi daripada hati berkata-kata saya buat keputusan tidak mahu 'beri' sesen pun.

Bukan saya kedekut. Saya pernah beri 'derma' kepada orang yang berpakaian begini bila dia beritahu saya dia lapar. Jadi saya beri kepada 'orang ni' atas dasar kemanusiaan kerana dia lapar, bukan untuk 'tabungnya'.

Ada juga saya terbaca tak lama dulu dalam sebuah akhbar, tapi dah lupa nama surat khabar tu, Persatuan 'monk' Malaysia ada menyebut yang ramai ahli mereka ni mengambil kesempatan untuk meminta 'derma'. Jadi betullah apa yang saya buat.

Yang nak saya ceritakan ialah, selepas melihat saya tidak respon pada si'monk' ni, orang disebelah saya, mungkin sekeluarga, emak bertudung labuh, ayah berkupiah, telah berbisik sesama mereka, yang dapat saya dengar dengan jelas, satu persatu perkataan yang dipertuturkan. Si ibu berbisik kepada anak lelakinya yang paling besar (dalam usia awal 20'an)

"beri, beri, sediakan duit, beri pada orang tu",

Dan saya nampak si anak cepat-cepat sediakan duit beberapa ringgit di atas meja menunggu si'monk' yang masih berada dekat meja saya tu datang ke meja mereka.

Mungkin si'monk' tu nampak reaksi mereka. Dia terus beredar ke meja berkenaan. Tiba jer di meja tu, si anak terus memberi duit yang telah disediakan.

Perbuatan ini menjadikan saya keliru. Tidak wajarkah tindakan saya tidak memberi apa-apa kepada si'monk' tu. Saya tidak mahu memberi kerana tidak mahu bersubahat dengan penggunaan duit yang saya 'dermakan' itu. Saya merasa tidak wajar 'menderma' pada si'monk' ni. Saya tak kedekut atau terkilan kalau 'derma' tu jatuh pada orang 'muslim'. 'Muslim' tu jujur atau tidak dengan alasan yang diberi, biar Allah yang menentukan.

Selasa, 7 Disember 2010

Salam Maal Hijrah 1423



Assalamualaikum pada semua rakan blogger yang sudi singgah di sini. Selamat Menyambut Maal Hijrah. Semoga Allah melimpah rahmatnya kepada kita semua tahun ini sebagaimana tahun-tahun yang lalu. Maaf andai ada yang tersinggung hati rakan-rakan ketika kita sama-sama memeriahkan blog-blog kita.

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah dapat saya berblog hari ini setelah agak lama tidak kembali kesini. Banyak berlaku perkara-perkara yang telah tidak memberi ruang kepada saya untuk berblog. Maaf saya pohon pada rakan-rakan blogger kerana sudah lama tidak menziarahi rumah rakan-rakan semua.

Masa berlari begitu pantas. Kini kita berada di hari pertama bulan Muharram 1432H. Bulan Muharam sebagaimana kita tahu merupakan permulaan bagi Kalendar Hijriah. Alhamdulillah syukur di atas pemberian Allah Subhanahuwataala kerana mengizinkan kita bernafas lagi di bulan yang mulia ini.

Nampaknya bertambahlah setahun lagi usia kita. Semakin dekatlah masa kita akan dijemput menemuiNYA. Syukur, Allah masih memberi kita ruang dan kesempatan untuk kita bertaubat, memperbaiki kesalahan yang kita perbuat dan menambah amal sholeh kita sebagai bekal menghadapNYA.

Sedangkan ada antara mereka yang kita kenali dan kasihi sudah tidak ada lagi di bersama kita menyambut Maal Hijrah tahun. Walaupun begitu diingatan masih terpahat wajah sahabat handai, saudara mara yang dekat dan jauh yang telah hidup bersama kami pada tahun-tahun yang lalu. Terbayang diruang mata gurau senda, senyum tangis ketika bersama mereka. Masih terdengar nasihat dan pujukan yang pernah menenangkan hati ketika sedang berduka dan ketika musibah menimpa. Mereka sudah dijemput menghadap Pencipta kita, Allah Suhanahu wa ta’ala. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka ini.

Petang semalam, Alhamdulillah saya diberikan ruang dan kesempatan oleh Allah untuk bersama umat islam yang lain mengaminkan doa akhir tahun dan awal tahun yang dibuat di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam atau yang lebih dikenali sabagai Masjid Negeri.

Selepas sholat asar telah diadakan Forum Perdana yang ahli panelnya terdiri dari orang-orang yang dikenali dalam masyarakat kita. Diforum tersebut ahli panel telah mengingatkan semula tentang peristiwa-peristiwa penting bagi umat Islam terutamanya sirah penghijrahan Rasulullah s.a.w. dan para Sahabat r.a. dari kota Makkah al-Mukarramah ke kota Madinah al-Munawwarah yang akhirnya telah membawa kepada kecemerlangan umat Islam.

Antaranya peristiwa-peristiwa penting yang terjadi dalam bulan Muharam:

Nabi Adam bertaubat kepada Allah.

Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.

Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.

Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.

Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.

Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.

Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.

Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.

Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.

Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.

Hari pertama Allah menciptakan alam.

Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.

Hari pertama Allah menurunkan hujan.

Allah menjadikan 'Arasy.

Allah menjadikan Luh Mahfuz.

Allah menjadikan alam.

Allah menjadikan Malaikat Jibril.

Nabi Isa diangkat ke langit.


Selepas sholat isyak dilancarkan program 'Maal Hijrah 1432' peringkat negeri Selangor yang dirasmikan oleh Adinda Sultan Selangor. Acara ini sebenar tidak ada dalam pengetahuan saya. Dan acara kemuncak ialah penganugerahan Tokoh Maal Hijrah Negeri Selangor yang dianugerahkan kepada Yang Mulia Dato' Dr. Harun Din.

Selamat menjalankan ibadat dalam bulan yang mulia ini seperti Sabda Rasulullah SAW;

"Sesiapa yang berpuasa sehari dalam bulan Muharram maka baginya menyamai 30 hari berpuasa. Sesiapa yang berpuasa pada 10 Muharram maka Allah anugerahkan pahala 10000 ibadah para Malaikat, dan dikurniakan pahala 10000 syuhada (mati syahid) dan dikurniakan pahala 10000 pahala Haji dan Umrah. Sesiapa yang melapangkan kesempitan keluarganya pada 10 Muharram maka Allah melapangkan kesempitannya sepanjang tahun tersebut. Seafdhal-afdhal puasa selepas puasa Ramadhan ialah puasa dalam bulan Muharram dan seafdhal-afdhal solat selepas solat fardhu ialah solat pada 1/3 malam 10 Muharram".

Rasulullah saw juga ada bersabda maksudnya “Orang yang melakukan hijrah yang sebenar ialah yang meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah”. ( Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

Selasa, 16 November 2010

Sebatan Syariah

Jom kita kongsi pengalaman dari seseorang yang menyaksikan sendiri apa yang diceritakan di bawah ini. Saya telah meminta izin dari beliau untuk saya kongsi pengalaman beliau yang dicatatkan dalam blognya dengan kawan2 blogger semua.



"Banyak kali dah,cubaan untuk hadir melihat sendiri sebatan kepada pesalah jenayah syariah khususnya kesalahan minum arak telah terhalang. Selalunya ada je halangan seperti tugas ditenpat lain , sebatan tak jadi ataupun hukuman dsebat ditukar kepada hukuman lain.Hari ini,bersama hakim yang menjatuhkan hukuman,kami menyaksikan sendiri hukuman dijalankan di Penjara Penur.

Sekitar jam 9.45 pagi, kami sampai dan terus dibawa ke bilik Pengarah Penjara (Tn Abu), sedikit perkenalan dan menulis buku lawatan, 10 minit kemudian terus di bawa ke tempat sebatan,semua pelawat dikehendaki menyerahkan apa jua(termasuk beg duit, HP, dan lain-lain ditempat simpanan selamat penjara.Setelah proses tersebut kami terus masuk(bilik khas sebatan) dan duduk serta di beri taklimat ringkas. Di sana beberapa pegawai bertugas telah bersiap sedia,seorang Dr perubatan juga ada,dan telah memeriksa kesihatan pesakit dan pesalah disahkan sihat untuk jalani hukuman,kelihatan juga tukang sebat dengan lenggangan rotan tersarung kain warna hitam

Tepat jam 10 pagi, pegawai penjara melaporkan kepada Pengarah dan mohon keizinan untuk memulakan hukuman. Pesalah telah dibawa kehadapan,ditanya butiran ringkas data-data peribadi, setelah itu pesalah dibawa ke tempat sebat(tanpa diikat), berpakaian lengkap penjara, tangan dipegang oleh pegawai bertugas(takut dia guna untuk menahan sebatan),dan pandangan kepada penyebat dihalang.Badan dibongkokkan sedikit. Pegawai penjara memulakan arahan dengan menyebut jumlah sebatan(6 kali sebatan),dan hayunan dimulakan dengan hayunan yang ringan,tanpa melepasi bahu,serta sebatan dikenakan dibelakang pesalah 6 kali berturut,adalah sikit bunyi syuut ,sebatan syariah sememangnya jauh lebih ringan dari sebatan jenayah sivil. Pesalah kemudian sekali lagi diperiksa oleh Dr, kemudian dibebaskan.Kelihatan 6 rotan begitu ringan sekali hukumannya,malah lebih ringan dari `public caning` dek Guru Besor masa bebudak dulu hehehe

Kemudianya,tukang sebat dipanggil ke meja tetamu,dan kami meneliti sendiri rotan yang digunakan,hanya sebesar rotan yang dipakai oleh Tok Guru Ngaji Quran masa kecik dulu. Lebih kecil dari kelingking hehehehe. Rotannya licin (walaupun ada ruas) dan hujungnya di ikat rapat supaya tak pecah..simple je.. Kemudian kami beredar ke Kantin untuk makan minum..Tq Pihak Penjara, Pendakwaan JAIP.

Patutlah Allah dan Rasulnya menetapkan hukuman antara 40 sebatan ke 100 kali sebat,bukan sesekali mendera tapi untuk mendidik. dan merasakan sedikit kesakitan untuk pengajaran diri pesalah.Mudahan hukuman yang tidak setimpal ini pun, mufdahan menjadi detik pengajaran untuk berubah kepada pesalah tersebut. Aku mencadangkan pada penjara supaya pakaian yang dipakai oleh pesalah semasa sebatan di nipiskan lagi heheheheh. Penjara juga telah menyediakan penyebat wanita disemua penjara di Malaysia,dan hukuman akan datang aku cadangkan dibuat didewan besar atau Penjabat Mahkamah ini..pihak Penjara bersedia melakukan dimana saja arahan mahkamah untuk menyebat pesalah.

Tempat sebatan Sivil(pesalah diikat)-kena ikatlah kalau tidak lari berganti-ganti mamat tu



Cara Sebatan Sivil





So lihatlah perbezaannya..............makanya dimana justifikasi bantahan oleh NGOS. terhadap sebatan syariah(maaf tiada gambar-) melainkan hanya berdasarkan andaian, kejahilan dan rasa benci pada syariah itu sendiri. Itulah gambaranya sekadar untuk berkongsi dan mengembangkan fakta dan kenyataan bahawa sebatan syariah bukanlah seperti yang difikirkan oleh segelintir orang kat Malaysia ni.WA

*gambar-gambar ini diambil dari www.corpun.com.

Lusa Aildiladha



Get more Aidil Adha: Click here



Assalamualaikum rakan-rakan semua. Lamanya saya tak kembali ke sini. Memandangkan Aidiladha makin hampir saya jengok rumah ni dan singgah sekejap di rumah-rumah rakan-rakan serta blogger lain untuk membaca berita dan cerita dari kawan-kawan semua.

Sekarang ni, sahabat handai kita, saudara mara kita sedang wukuf di Arafah. Oleh itu marilah kita meriahkan suasana Aidiladha dengan takbir dan syukur kepada Allah SWT yang memberikan kejayaan kepada umat Islam menunaikan ibadah haji serta mengimbas kembali detik-detik pengorbanan Nabi Ibrahim, isteri dan anaknya Nabi Ismail ketika diberi dugaan yang sangat berat dari Allah SWT lalu kita muhasabahkannya ke dalam diri kita.

Disini saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Aidiladha untuk semua rakan blogger. Semoga Aidiladha kali ini dapat meningkatkan lagi cahaya keimanan kita seterusnya mendapat keberkatan/kemulian dari Allah dunia dan akhirat. Amin.

Khamis, 4 November 2010

Tak Betul Ker!!!



Hari ni satu hari yang memenatkan. Hari yang menguji kesabaran dan kelaparan.

Tadi jam 3.30 petang baru saya tiba di rumah. Pagi tadi jam 6.45 pagi saya dah bergerak dari Shah Alam menuju PPUM untuk temujanji dengan doktor.

Tiba di sana seawal 7.30 pagi. Iaitu mendapat nombor 26. "wah boleh balik awal ni". Seronok saya. Tunggu punya tunggu, jam 11.00 pagi nombor masih tak naik. Pelik. Terfikir mungkin doktor saya belum sampai.

Pesakit yang datang kemudian dah ramai masuk jumpa doktor. Dalam dok berkira-kira dan tertanya-tanya tu terdengar nama di panggil. Tak terus menyahut, nak dengar nurse tu panggil nama ayah dulu, takut silap orang. Bila tak ada orang respon, nurse tu panggil lagi nama beserta bintinya. Oh betullah saya.

Rupanya nurse tu nak tunjuk cara-cara menjaga kaki untuk pengidap diabetes. Sambil-sambil tu saya tanya jugak kenapa dah 2 jam lebih menunggu, nombor saya belum naik. Dia kata nanti dia tolong semak. Semak punya semak rupanya folder saya belum sampai.
Sabar jerlah, ujian untuk saya.

Selesai mendengar ceramah nurse tentang penjagaan kaki, nama saya dipanggil untuk jumpa doktor.

Begitu begini, mana menunggu ubatnya, mana membeli ubat yang tak ada di farmasi PPUM,jam dah pukul 1.30 tengahari. Semenjak pagi satu makanan tak masuk dalam perut. Nasib baik tak hypo.

Sebelum balik, di bangunan letak kereta, ada 'food court'. Makanlah juga mengalas perut. Masukkan jer makanan, perut terus buat hal. Cepat-cepat saya tuju ke tandas yang berdekatan.

Ketika nak masuk tandas, ternampak seorang lelaki cina dalam lingkungan usia 40an sedang mencuci tangan di sink tandas berkenaan. Berdetak di hati "eh aku silap ker", saya dongak pada pintu tandas tu, "eh betul, tulis tandas perempuan". Saya terus tunggu di luar tak mahu masuk sebab saya fikir mungkin orang itu sedang membaiki tandas. Tapi smartnya dia berpakaian, orangnya nampak 'educated'. Tak aperlah fikir saya, saya tunggulah sehingga dia keluar dulu.

Tak berapa lama lelaki tu keluar dan bertanya pada saya "eh tak betul ker", saya faham maksudnya, saya tunjuk pada tanda di pintu sambil senyum. Dengan malu-malu dia beritahu saya "minta maaf". Saya angguk.

Selesai urusan di tandas, saya keluar. Saya nampak lelaki cina tadi. Dia mendekati saya dan berkata "puan, saya minta maaf tadi, saya rasa saya dah tengok betul2. malu saya." Saya jawab "tak aper, dah tersilap, mungkin 'skirt' perempuan dalam gambar tu kena kembangkan lagi supaya lebih jelas gambar 'perempuan". Dia angguk dan berjalan beriringan dengan saya sehingga saya tiba ditempat bayar parking kereta dan dia terus menuju ke arah Klinik Keluarga setelah memberitahu saya dia hendak beredar.

Pengajarannya, walaupun 'emergency', masih kena berhati-hati, bukan saja di jalanraya tapi di mana-mana saja.

Rabu, 3 November 2010

Bencana Letusan Gunung Merapi dan Tsunami




Gunung Merapi


YOGYAKARTA: Indonesia pada masa ini bukan saja memantau Merapi yang memuntahkan gas dan debu panas semalam tetapi juga 21 gunung berapi lain yang menunjukkan tanda-tanda semakin aktif termasuk Galunggung, Dempo, Sinabung dan Anak Krakatau.

Letusan baru itu dilaporkan ketika Indonesia turut bertungkus lumus menangani kesan tsunami dengan dua bencana itu mengorbankan hampir 500 penduduk menyebabkan tentera turut membantu.

Merapi adalah antara 129 gunung berapi aktif di Indonesia. Letusannya menyebabkan 38 kematian sejak seminggu lalu. Lebih 69,000 penduduk sudah dipindahkan daripada kaki gunung itu yang kini diselaputi debu.

Penduduk yang berada di khemah perlindungan sementara beberapa kilometer jauhnya turut lari mencari tempat lebih selamat selepas Merapi meletus lagi diikuti letupan kuat, kata Subrandrio, pegawai pemantau Merapi.

Gunung itu banyak kali meletus sejak dua abad lalu. Pada 1994, 60 orang maut manakala 1,300 terbunuh dalam letusan pada 1930 yang memusnahkan lebih 24 kampung.

Kerajaan juga meningkatkan tahap berjaga-jaga membabitkan 21 gunung berapi lain yang menunjukkan peningkatan aktiviti termasuk gegaran dan muntahan debu hitam sejak dua bulan lalu, kata pakar gunung berapi, Syamsul Rizal.

Seorang lagi pegawai, Gede Swantika berkata adalah biasa tahap berjaga-jaga ketiga tertinggi ditetapkan lima hingga 10 kerana sesebuah gunung berapi itu mungkin meletus dalam tempoh dua minggu.

Katanya, pegawai yang memantau aktiviti gunung berapi mengesan lebih banyak tempat menunjukkan aktivisi seismik lebih tinggi.

“Kita akui ini suatu yang luar biasa kerana membabitkan lebih 20 gunung berapi pada satu masa. Kami perlu terus memantau tetapi saya tidak boleh kata atau ramal mana satu akan meletus. Kami hanya dapat kesan coraknya,” katanya lagi.

BANTUAN TERSADAI DIPELABUHAN

Di PADANG, pihak berkuasa menafikan laporan bahawa bantuan tersadai di Pelabuhan menyebabkan mangsa tsunami yang terselamat terpaksa mencari tumbuhan liar selepas bencana alam yang membunuh eratus-ratus orang.

Ketika Presiden Susilo Bambang Yudhoyono berkata bahawa negaranya menerima bantuan asing untuk pembinaan semula kampung yang terjejas, ada laporan menuduh kerajaan merancang untuk menempatkan semula penduduk jauh dari kawasan pantai.

Mangsa yang terselamat dalam kejadian tsunami setinggi tiga meter di Pulau Mentawai, barat Sumatera mengadu bahawa bantuan terlalu perlahan tiba kepada mereka manakala pekerja bantuan berkata koordinasi adalah terlalu lemah.

Tsunami berikutan gempa bumi berukuran 7.7 skala Richter itu meranapkan kira-kira 10 kampung, memusnahkan sekolah, masjid dan rumah tradisional di kawasan pedalaman dan pantai yang popular di kalangan peluncur asing.

“Penangguhan disebabkan keadaan cuaca buruk. Tetapi sekarang kami sudah tiba ke kawasan terjejas dan bantuan dihantar walaupun ia gak terbatas,” katanya.












Gambar keadaan Selepas Letupan Gunung Merapi



Mbah Maridjan penjaga kunci Gunung Merapi
ditemui mati dalam bersujud mengadap kiblat



Mbah Maridjan penjaga kunci Gunung Merapi
semasa hidupnya

Jumaat, 29 Oktober 2010

Wanginya Melur di Daerah Sepi



Di awal pagi Jumaat yang mulia ini, menitis sudah air mata saya. Air mata lambang rindu pada orang yang sentiasa dalam ingatan. Di pagi ini pun hujan yang turun semenjak awal pagi masih renyai. Suasananya sejuk dan damai. Hujan, oh hujan di pagi Jumaat yang mulia ni tak dapatlah kami ke ke pusara arwah Iskandar dan Ibu. Lebih kurang sebulan dah rasanya tak menziarahi pusara mereka kerana kesihatan yang tidak berapa mengizinkan.

Bila hujan, tanah berkuburan itu akan menjadi lecak dan tanahnya yang berselut tu akan melekat di selepar. Keadaan tanahnya juga menjadi licin. Silap-silap boleh jatuh terduduk. InsyaAllah petang nilah kami ke sana. Di tanah perkuburan ini juga ibu saya bersemadi. Jadi setiap kali ke sana kedua-dua pusara orang yang saya sayang ni boleh dikunjungi sekaligus. Di sini jugalah arwah Ustaz Asri dari kumpulan Rabbani disemadikan.

Bila terkenangkan arwah Iskandar, saya selalu kalah dengan air mata. Untuk memujuk hati, saya selalu mengingatkan diri bahawa arwah seorang anak yang baik, tak pernah tinggi suara apa lagi menderhaka kepada kami ibubapanya. Arwah seorang yang murah dengan senyum, jadi doa saya semoga Allah masukkan roh arwah ke dalam golongan orang-orang yang sholihin dan shodigin, Amin.

Sebagai orang islam, saya tahu tidak baik menangisi orang yang dah tiada. Tapi sebagai hambanya yang lemah, kadangkala saya tidak kuat. Sungguhpun begitu saya sentiasa berusaha kuat untuk tabah menerima takdir dan penentuan Allah ini. Bila rindu datang, air mata mesti tumpah. Semoga Allah ampunkan saya.

Menziarahi pusara arwah merupakan terapi yang sangat mujarab pada saya di samping membaca alquran dan lain-lain ibadah. Diperkuburan ini hati saya akan tenang, walaupun disekeliling saya berceracakkan batu-batu nisan. Setiap kali saya ke pusara arwah, hati saya akan gembira dan tenang melihat bunga melur yang saya tanam di atas pusaranya putih berkembang dan mengeluarkan baunya yang harum. Ditepi pusaranya juga saya tanamkan bunga kertas dan bunga pecah periok yang berwarna merah. Pokok-pokok ini juga tidak berhenti berbunga.

Adakalanya saya tak larat nak ke pusaranya, jadi saya dan suami akan ke tanah perkuburan tu dan duduk dalam kereta di luar kawasan perkuburan sambil membaca yassin atau apa-apa yang patut. Dari tempat parking kereta tu juga, saya boleh nampak pusara arwah dan kemerahan bunga-bunga yang saya tanam. Terubat rindu saya.

Bercakap pasal bunga, terkenang saya ketika arwah masih hidup. Dia bukanlah penggemar bunga tapi dia kerap juga menemani saya ke nurseri-nurseri bunga kalau saya minta. Jadi bila saya ke nurseri bersamanya saya tidak boleh minta pendangannya mengenai bunga. Masih saya ingat ketika di sebuah nurseri, saya tanya dia "cantik tak pokok ni", nak tau dia jawab apa "macam pokok jambu jer". Abahnya selalu kata, jangan tanya Iskandar tentang bunga dia orang engineering, orang praktikal.

Berbeza dengan adiknya Dzulkarnain yang dalam jurusan perikanan, saya boleh minta pandangannya tentang pokok-pokok bunga, malah dia sendiri akan membeli barang-barang hiasan yang sesuai untuk 'garden' saya yang cenonek (tak sampai sekangkang katak) tu.

Malam tadi ketika menonton berita di TV, tersentuh hati saya bila melihat seorang ibu yang dah agak berusia ke Mekah untuk kali kedua. Dia ke Mekah kali ini untuk mengerjakan Haji Badal bagi anaknya yang dah meninggal. Itulah kasih seorang ibu.

Arwah Iskandar tidak sempat menjejakkan kakinya ke tanah suci Mekah walaupun adik-beradiknya yang lain sudah saya bawa kesana. Ketika saya menunaikan umrah yang pertama arwah masih di universiti. Jadi saya bawa mana yang boleh pegi saja. Ketika saya menunaikan Fardhu Haji, arwahlah yang saya amanahkan menjaga rumah dan adik-adik.

Sebaik keluar universiti arwah bekerja dengan sebuah syarikat penerbangan. Menjadi amalan syarikat ni akan memberikan tikit penerbangan percuma kepada kakitanganya setiap tahun untuk bercuti kemana-mana saja. Arwah tak pernah guna tikit tu, dia berhajat menyimpan tikit berkenaan sehingga 3 tahun. Dia nak gunakan tikit tu bagi mengerjakan umrah bersama saya dan abahnya.

Allah Maha Menentukan segala, masuk tahun ketiga arwah bekerja, Allah telah menjemput arwah menemuiNYA. Akhirnya kami menunaikan hajatnya dengan mengerjakan umrah dan haji untuk arwah. Semua perbelanjaan mengerjakan umrah dan haji ini saya gunakan duit arwah sendiri. Syarikat penerbangan tempat beliau bekerja ada menawarkan tikit percuma kepada kami berdua untuk menunaikan umrah, tapi memandangkan kami masih dalam keadaan tidak ketentuan pada ketika itu, kami menolak tawaran berkenaan.

Semoga semua yang kami lakukan ini diberikan pahala oleh Allah kepada arwah. Maafkan saya andai coretan saya kali ini tidak sesuai diletakkan di sini.

Khamis, 28 Oktober 2010

Sekadar Renungan

Zikir Setiap Petang Dan Pagi




Surah Al-Rum ayat 17 - 19


Nafi' bin Al-Azraq pernah bertanya kepada Ibn Abbas:

Adakah terdapat bukti tentang solat 5 waktu dalam al-Quran?" Jawab Ibn Abbas: "Ada". Lalu beliau membaca ayat ke 17 dan 18 Surah Al-Rum seraya mengatakan: "Ini merupakan sholat lima waktu dan waktunya sekali.". 'Tumsun" merujuk kepada waktu Maghrib dan Isya'. 'Tusbihun' pula merujuk kepada waktu Subuh. 'Asyiyyan' pula adalah waktu Asar. 'Hina Tuzhirun' pula bermaksud waktu Zohor."

Ayat ini (Surah Al-Rum ayat 17 - 19) amat wajar dijadikan wirid dan zikir pada waktu pagi dan petang. Sholat 5 waktu yang terkandung dalam masa 24 jam sudah terangkum di dalamnya wirid, zikir dan doa.

Jumaat, 22 Oktober 2010

Bukanlah Aku Nak Riak



"Riak ikan di air, sudah tahu jantan betinanya", betul ker!!!

Riak ni tak aper, kita takut riak yang membawa maksud "memperlihat atau menyempurnakan ibadat dengan tujuan mendapat pujian serta perhatian orang lain"

Allah ada berfirman mengenai riak ni dalam surat Al-Ma'un ayat 4-7 yang bermaksud:

"Maka celakalah bagi orang-orang bersembahyang yang sentiasa lalai daripada sembahyangnya. Mereka yang mengerjakan kebaikan, minta dilihat orang"

Rasulullah SAW sendiri takut perasaan riak menimpa umatnya kerana ia boleh berlaku dalam pelbagai keadaan, hatta ketika menunaikan solat yang sepatutnya dilakukan dengan ikhlas. Baginda bersabda maksudnya:

"Allah AzzawaJalla tidak akan menerima sesuatu amalan yang dilakukan dengan riak meskipun riak sekadar debu saja".

Rasulullah SAW menganggap riak sebagai amalan syirik kecil kerana bagi seseorang yang sudah dihinggapi sifat ini ibadahnya tidak lagi ikhlas untuk mendapat keredaan Allah, sebaliknya menempatkan insan lain sebagai tandingan bagi Allah kerana amalnya bertujuan menarik perhatian insan itu. Seperti sabda Rasulullah maksudnya:

"Sesungguhnya serendah-rendah riak itu ialah syirik"

Dosa syirik yang tidak diketahui merujuk riak kerana ia dianggap syirik tersembunyi. Pelakunya menampakkan ibadah itu dikerjakan kerana Allah, sedangkan niat tersembunyinya untuk mendapat perhatian dan pujian manusia.

Riak boleh berlaku melalui gerak geri tubuh badan kita. Contohnya seseorang yang ingin orang lain tahu yang dirinya seorang yang kuat beribadah seperti bangun sholat di waktu malam, sentiasa berpuasa serta sangat takut dengan balasan Allah S.W.T., lalu dia menampakkan dirinya letih lesu dan kusut masai. Keadaan macam ini membibitkan perasaan riak dalam hati dan Rasulullah pun ada bersabda maksudnya:

"Jika seseorang kamu berpuasa, maka hendaklah meminyakkan kepalanya, menguruskan rambutnya dan memakai celak di manatnya.".

Ini untuk menghindarkan kita dari godaan syaitan untuk menimbulkan perasaan riak dengan menunjuk-nunjuk ibadat yang kita lakukan.

Melalui pakaian juga boleh menyuburkan sifat riak dalam hati kita. Contohnya seseorang yang berpakaian seperti ulamak dan juga berpakaian mengikut sunnah nabi dengan berjubah dan berserban dibimbangi berdetak pulak di hati supaya orang kata dirinya seorang yang alim dan kuat beribadah. Begitu juga dengan memakai pakaian yang mahal-mahal takut timbul riak di hati supaya orang lain tahu yang dia orang kaya dan bangsawan.

Dalam percakapan dan perbuatan juga boleh berlaku riak. Contohnya bila sholat didepan orang, dia sujud lama-lama, bila berzikir pula dia sengaja kuatkan suara. Begitu juga bila bercakap tentang hal-hal semasa, dia sentiasa merujuk kepada cerita-cerita mengenai orang-orang soleh dan menerangkan hadis-hadis. Niatnya tiada lain supaya orang tahu yang dia seorang yang kuat beribadah dan tinggi ilmu agamanya.

Walaupun semua yang dilakukan itu adalah amal sholeh tetapi terselit di hati ingin mendapat kepujian dunia dari manusia. Sebaliknya ketika beribadah secara bersendirian kualiti amalannya tidak sehebat ketika orang lain memandangnya. Sedangkan amal seseorang yang diterima Allah harus dengan niat ikhlas semata-mata demi Allah dan dilakukan sesuai dengan tuntutan syariat (mengikuti sunnah Nabi).

Riak adalah salah satu penyakit hati. Penawar bagi semua ini ialah dengan mengetahui bahawa segala amalan yang diiringi riak tidak diterima Allah S.W.T. di akhirat kelak. Jika perasaan riak timbul juga ketika beribadah, perlu kita segera menepisnya dan jangan dibiarkan terus bermain di jiwa kerana itu bisikan syaitan yang ingin menyesatkan manusia.

Menyedari besarnya musibah dibawa sifat riak, Rasulullah SAW mengajar umatnya memohon perlindungan dari Allah dengan membaca doa:

"Ya, Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada perbuatan syirik yang kami ketahui. Kami memohon ampunan kepada-Mu daripada dosa (syirik) yang kami tidak mengetahuinya." (Hadis riwayat Ahmad)

Isnin, 18 Oktober 2010

Cameron Highland, Kami Datang Lagi




Pemandangan semasa naik ke CH


Abahnya mengalah dengan ajakan Sakinah untuk ke Cameron Highland konon untuk berehat kerana baru habis praktikal selama 3 bulan dan minggu depan akan sambung kuliah balik.

Fikir punya fikir, bagus juga kebetulan Salam pun sedang cuti semester lebih kurang 2 bulan. Jadi baguslah juga boleh cuti bersama. Saya pun booking hotel. Tapi perkara sebaliknya berlaku bila Salam ada hal tak dapat ikut sekali. Mahu tak mahu kami pun ke Cameron Highland 3 beranak saja. Kami ke sana pada hari Khamis dan kembali ke sini pada hari Sabtu.

Sebelum ke sana saya dah berjanji dengan Sakinah di CH nanti saya tak nak ke mana-mana. Maksudnya ke Rose Garden ker, Cactus Garden ker atau apa-apa garden pun sebab almaklum kaki ni nak pakai lama. Dia setuju, lagipun setiap kali ke sini asyik ker tempat tu jer perginya.




Rumah-rumah orang asli di sepanjang jalan ke CH



Mungkin budak-budak orang asli
bermain berhampiran jalan, siap buat peace lagi
bila saya ambik gambar mereka



Inilah antara 2 orang budak dalam gambar
di atas, saya suka tengok budak 2 orang ni, Seronoknya mereka


Tahun lepas ketika kami dan adik-adik seramai 7 keluarga dari Terengganu berombongan ke sini, saya masih berdaya merayap ke taman-taman ni dan juga ke Stesen MARDI untuk beli orkid dan bunga lili. Sebenarnya saya memang suka ke sini walaupun sekarang keadaannya tidaklah sesejuk dulu. Tapi kalau musim cuti sekolah, kalau boleh elak, baiklah elak dari datang ke sini sebab huu huu jem teruk.

Selain berehat di hotel, kami juga ke tempat-tempat yang tidak memerlukan kita berjalan sangat. Antaranya berkereta melihat pemandangan dan merasa nyamannya udara di sini. Kami akan berkereta hingga ke Kampong Raja.

Selain merayap di pasar malam dan gerai-gerai untuk beli barang-barang yang ada lambang CH sebagai tanda dan kenangan untuk cucu 3 orang tu yang dah kirim suruh beli macam-macam yang ada rupa/gambar strawberry, kami juga ke ladang strawberry kepunyaan orang melayu di Kampong Sedia.






petik sendiri buah strawberry yang dibeli



Kebetulan anggur pun ada ditanam di sini tapi untuk tengok jer



Salah satu orkid highland yang ditanam
di ladang ni untuk hiasan. Tak pasti orkid apa


Pada pagi Sabtu sebelum turun balik ke Shah Alam, saya beli juga sedikit sayur-sayuran dan limau madu (manis) di sana. Sakinah sebok nak beli ros. Jadi belilah juga sikit selain beli buanga ever lasting flowers (terkenang masa belajar dulu, kalau ada member ke CH bunga nilah dikirim untuk hias bilik asrama), nostalgia bunga tu.

Isnin, 11 Oktober 2010

Kurma Dan Ibu Mengandung



Di dalam Al-Quran terdapat satu kisah yang berhubung kait dengan pemakanan buah kurma semasa sedang mengandung iaitu dalam surat Maryam ayat 23 hingga ayat 26. Ia berkaitan dengan kisah Maryam yang menderita sakit semasa hendak melahirkan Nabi Isa. Allah berfirman:

"Maka rasa sakit hendak melahirkan anak memaksa dia bersandar pada pangkal pohon kurma. Dia berkata 'Aduhai alangkah baiknya jika aku mati sebelum ini dan aku menjadi sesuatu yang tidak bererti lagi dilupakan.' Maka Jibrail menyeru dari tempat yang rendah dengan berkata 'Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Tuhanmu menjadikan anak sungai di bawah mu. Dan goncanglah pangkal pohon kurma ke arah mu pasti pohon itu akan mengugurkan buah kurma yang masak kepada mu. Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu'."

Secara dasarnya buah kurma memang berkhasiat untuk ibu mengandung kerana ia kaya dengan vitamin B6, asid folik, kalium, zat besi dan magnesium. Magnesium susah untuk diperolehi dalam bentuk semula jadi sedangkan ia penting untuk ibu-ibu mengandung kerana ia berfungsi memantapkan jantung dan sistem peredaran darah. Kerana itu buah kurma bermanfaat untuk ibu-ibu mengandung.

Kajian sains menunjukkan semasa sedang dalam proses melahirkan anak, kadar gula dalam darah akan menurun dan keadaan ini mendatangkan kelesuan kepada si ibu. Pada masa itu si ibu memerlukan, antaranya karbohidrat di samping kalium (potisum) bagi mengembalikan tenaga.

Menurut laporan di laman web Pertubuhan Pemakanan dan Pertanian Bangsa-bangsa Bersatu menyatakan buah kurma memang kaya dengan karbohidrat. Karbohidratnya wujud dalam bentuk glukosa dan fruktosa yang menyerap masuk ke dalam sistem darah dengan segera.

Justeru itu, buah kurma sesuai untuk ibu-ibu mengandung sekali gus menampakkan perintah Allah supaya Maryam memakan buah kurma semasa hampir melahirkan Nabi Isa sememangnya saintifik berdasar penemuan semasa.

Ahad, 10 Oktober 2010

Hanya Kerana sebutir kurma

Email yang dihantar oleh seorang kawan


Selesai menunaikan ibadah haji, Ibrahim bin Adham berniat
ziarah ke mesjidil Aqsa.

Untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari pedagang tua di dekat Massjidil Haram.

Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim melihat sebutir kurma tergeletak didekat timbangan. Menyangka kurma itu sebahagian dari yang ia beli, Ibrahim
memungut dan memakannya.

Setelah itu ia langsung berangkat menuju Al Aqsa. 4 Bulan kemudian, Ibrahim tiba di Al Aqsa. Seperti biasa, ia suka memilih sebuah tempat beribadah pada sebuah ruangan dibawah kubah Sakhra. Ia sholat dan berdoa khusuk sekali. Tiba tiba ia mendengar
percakapan dua Malaikat tentang dirinya.

"Itu, Ibrahim bin Adham, ahli ibadah yang zuhud dan wara yang doanya selalu dikabulkan ALLAH SWT,"

kata malaikat yang satu.

"Tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak karena 4 bulan yg lalu ia memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedagang tua di dekat mesjidil haram," jawab
malaikat yang satu lagi.

Ibrahim bin Adham terkejut sekali, ia terhenyak, jadi selama 4 bulan ini ibadahnya, sholatnya, doanya dan mungkin amalan-amalan lainnya tidak diterima oleh ALLAH SWT
gara-gara memakan sebutir kurma yang bukan haknya.

"Astaghfirullahal adzhim" Ibrahim beristighfar.

Ia langsung berkemas untuk berangkat lagi ke Mekkah menemui pedagang tua penjual kurma untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah ditelannya.

Sampai saja di Mekkah ia terus menuju tempat penjual kurma itu, tetapi ia tidak menemukan pedagang tua itu melainkan seorang anak muda. "4 bulan yang lalu saya
membeli kurma disini dari seorang pedagang tua. Kemana ia sekarang ?" tanya Ibrahim.

"Sudah meninggal sebulan yang lalu, saya sekarang meneruskan pekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu.

"Innalillahi wa innailaihi roji'un, kalau begitu kepada siapa saya meminta penghalalan ?". Lantas ibrahim menceritakan peristiwa yg dialaminya, anak
muda itu mendengarkan penuh minat.

"Nah, begitulah" kata Ibrahim setelah bercerita,

"Engkau sebagai ahli waris orangtua itu, maukah engkau menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku makan tanpa izinnya?".

"Bagi saya tidak masalah. Insya ALLAH saya halalkan. Tapi tidak tahu dengan saudara-saudara saya yang jumlahnya 11 orang.

Saya tidak berani mengatas nama kan mereka karena mereka mempunyai hak waris sama dengan saya."

"Dimana alamat saudara-saudaramu biar saya temui mereka satu persatu."

Setelah menerima alamat, Ibrahim bin Adham pergi menemui saudara pemuda itu.
Biar berjauhan, akhirnya selesai juga. Semua setuju menghalakan sebutir kurma milik ayah mereka yang termakan oleh ibrahim.

4 bulan kemudian, Ibrahim bin Adham sudah berada dibawah kubah Sakhra.

Tiba tiba ia mendengar dua malaikat yang dulu terdengar lagi bercakap cakap.

"Itulah ibrahim bin Adham yang doanya tertolak gara gara makan sebutir kurma milik orang lain."

"O, tidak.., sekarang doanya sudah makbul lagi, ia telah mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu.

Diri dan jiwa Ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran sebutir kurma yang haram karena masih milik orang lain.

Sekarang ia sudah bebas."


Oleh sebab itu berhati-hatilah dgn makanan yg masuk ke tubuh kita, sudah halal-kah? lebih baik tinggalkan bila ragu-ragu... "

Pada hadis yang lain Rasulullah saw bersabda; ˜Siapa yang merampas hak orang Islam dengan sumpahnya, maka Allah mewajibkan dia masuk neraka dan mengharamkannya masuk surga.. Seorang laki-laki bertanya, walaupun sedikit ya Rasulullah? Nabi menjawab, walaupun sebatang kayu sugi."(Riwayat Muslim).

-BerPesaN-pesaN SesaMa InSaN-

Mertua vs Menantu



Sesekali bila kebetulan, saya layan juga tengok drama "Mertua vs Menantu" ni di TV3. Pelakun utamanya Era Fazira dan Aqasha.

Dari cerita yang sesekali saya tengok ni saya perhatikan banyak ditonjolkan mengenai si isteri (Nurul Ain, lakunan Era Fazira) yang membuat sesuatu tanpa berunding dulu dengan suaminya (Rosyam, lakonan Aqasha) apa lagi mendapat keizinannya. Dia selalu melakukan sesuatu yang difikirkan tidak perlu suaminya tahu. Akibatnya berakhir dengan pergaduhan suami isteri dan timbul syak wasangka dan fitnah.

Contohnya dalam episod terbaru yang menunjukkan Nurul Ain menjadi model kepada satu syarikat membuat pakaian, tanpa memberitahu suaminya. Malah ditunjukkan yang dia memang nak menyembunyikan perkara ini dari suaminya kononnya untuk 'surprise'kan suaminya bila gambar dia terpampang di papan iklan nanti. Akhirnya perkara ini diketahui juga oleh si suami dan terjadilah pergaduhan besar antara dia dan suami serta tuan punya syarikat jeans tu. Kejadian ni menjadikan si suami menyangka yang Tuan punya Syarikat jeans tu nak mengorat isterinya. Secara tak sedar telah menimbulkan fitnah.

Yang nak saya katakan ialah sikap begini tidak elok diamalkan oleh seorang isteri yang beragama islam. Isteri orang islam tidak boleh melaku sesuatu tanpa mendapat kebenaran dari suaminya. Takut ia menjadi fitnah dan salah sangka. Silap haribulan boleh merosakkan maruah suami.

Memandangkan suami adalah ketua keluarga, pelindung isteri dan anak-anak, jadi isteri hendaklah menjaga kehormatannya dan nama suami. Jika hendak keluar rumah pun mestilah mendapat izin dari suami terlebih dahulu.

Rasulullah s.a.w ada bersabda "wanita-wanita yang menunaikan lima kali sholat (fardhu), berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga maruahnya dan patuh kepada suaminya akan masuk syurga daripada pintu gerbang mana yang dia sukai"

Sebagai wanita islam kita hendaklah tahu bahawa antara segala manusia, sama ada ibubapanya, anak-anaknya, suaminyalah yang utama dan paling perlu ditaati (selagi dia tidak terkeluar dari syariat islam).

Dalam Alquran Surat An Nisa': Ayat 34, Allah berfirman "Lelaki-lelaki adalah pemimpin terhadap wanita-wanita kerana kelebihan yang mana Allah telah kurniakan ke atas sebahagian mereka terhadap yang lain dan kerana itu adalah disebabkan mereka membelanjakan harta benda mereka (untuk memelihara wanita)."

Ada juga beberapa hadis yang memberi penekanan betapa tingginya darjat suami dan betapa pula pentingnya si isteri mentaatinya. Antaranya Rasulullah ada bersabda "Wahai wanita, Lihatlah, sesungguhnya dia adalah Jannahmu atau Jahannammu"

Jadi, untuk mencetuskan kasih sayang dan ketenangan rumahtangga, faktor-faktor hubungan dengan Allah adalah wajib diambil kira. Caranya iaitu dengan beriman, beramal dengan syariat Islam serta membanyakkan ingatan (zikir) kepada Allah swt. Adalah dipercayai suami isteri yang membelakangkan Allah swt adalah pasangan yang sukar untuk memperolehi ketenangan dan kasih sayang.

Semoga dengan ketaatan kepada Allah oleh suami dan isteri boleh mengelakkan perceraian yang menjadi-jadi sekarang ini.

Sabtu, 9 Oktober 2010

Pantai Yang Terhakis



Semalam berakhirlah sudah bulan syawal untuk tahun 1431 ini. Datanglah pula bulan Dzulkaedah. Di sepanjang bulan Syawal ini selain menghadiri jamuan raya tak kurang juga jemputan kenduri doa selamat yang diadakan oleh saudara mara dan kawan-kawan yang akan berangkat ke Tanah Suci Mekah menunai Fardhu Haji.

Alhamdulillah tumpang syukur dan gembira pada yang mendapat jemputan menjadi tetamu Allah, pada yang belum tu, janganlah sedih, InsyaAllah mungkin tahun depan pula dijemput Allah untuk menjadi tetamuNYA.

Begitulah juga saya, dalam keadaan yang masih belum sihat betul, saya balik lagi ke Dungun minggu lepas untuk bertemu dan menghadiri kenduri adik ipar yang akan berangkat ke Mekah.

Seperti biasa setiap kali saya ke sana, saya akan meluangkan masa untuk berkereta di sepanjang pantai Teluk Lipat. Pantai tempat saya bermain semasa masih kanak-kanak. Betapa di Pantai ini kami akan manda mandi dan memungut ikan bila ada nelayan memukat ikan di persisiran pantai. Kalau tak silap saya dia orang panggil 'pukat tarik'.

Sekarang keadaan pantai ini dah berubah. Walaupun begitu masih ada sisa-sisa keindahan pemandangannya di Pantai itu. Namun banyak kawasannya yang telah roboh dan terhakis oleh laut.






Masih jadi tempat berehat dan memancing


Pantai ini masih dikunjungi ramai. Berdekatan pantai telah didirikan gerai-gerai makanan oleh Kerajaan Tempatan. Terdapat juga 2 buah hotel yang agak cantik didirikan. Kelihatan juga beberapa buah 'home stay' yang didirikan oleh penduduk tempatan. Kiranya tempat ni sudah menjadi sumber rezeki pada penduduk berdekatan.

Diperhujungan Pantai ini iaitu di Tanjung Sura terletaknya UiTM cawangan Terengganu.

Saya perhatikan di sepanjang Pantai dibina tembok-tembok batu sebagai benteng untuk menghalang pantai ini terus terhakis boleh ombak terutama ketika musim tengkujuh. Di musim tengku biasanya air laut akan melempah hingga ke jalanraya di sepanjang pantai. Masa nilah nelayan pun tak dapat ke laut mencari rezeki.


Guni-guni Pasir juga diletakan berdekatan laut
untuk menghalang ombak dari terus ke tebing



Hanya pokok-pokok Ru yang tinggal meneguhkan tebing


Dulu di Pantai ini banyak terdapat pokok-pokok renek dan pokok-pokok pandan (pokok pandan yang seperti pokok mengkuang). Pokok-pokok ini akan mengeluarkan bunga berwarna unggu. Cantik sangat. Sekarang semuanya dah gondol. Hanya tinggal pokok-pokok Ru yang saya tak tahu sama ada tumbuh atau di tanam. Di Pantai ini juga sekarang tidak boleh manda mandi lagi sebab pantainya curam.