Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Jumaat, 11 Disember 2009

Melepas Bosan Di Sungai Besar







Cantiknya pemandangan di sepanjang jalan menuju ke Sungai Besar.

Hari Sabtu lepas untuk menghilangkan rasa bosan di rumah, saya dan suami buat keputusan untuk berjalan-jalan ke Sungai Besar. Orang kata di Sungai Besar udang, sotong dan ikan segar-segar. Harganya pun boleh tahan murah.



Seperti biasa kalau tokbah dengan nekma nak kemana-mana mesti ada orang nak ikut. Kami bergerak dari rumah zulaikha di Puncak Alam. Dari situ dah agak dekat untuk ke Kuala Selangor iaitu kira-kira 30 kilometer lebih. Akhirnya kami berlepas menuju Sungai Besar lebih kurang jam 10.30 pagi. Zulaikha sekeluarga ikut sekali.

Semasa dalam perjalanan ke Sungai Besar terutama ketika di Kuala Selangor, di sepanjang jalan ramai orang berjual buah-buahan. Terutama mangga dan jagung rebus. Tapi frust sikit sebab mangga yang dijual ketika ini bukan mangga dari Kuala Selangor sendiri seperti kebiasaannya. Harganya pun RM8.00 sekilo. Borong semua mangga harga serupa tak kira mangga apa. Menurut sipenjual, mangga-mangga tu dari siam. Mangga Kuala Selangor dan mangga di kawasan sekitarnya akan mula dijual dalam bulan April tahun depan. Jagung rebusnya muda dan manis.



Pada saya, rasanya harga mangga tu agak mahal berbanding jika dijual di Shah Alam ni. Bukanlah murah sebagaimana dijangka. Kata penjual tu kalau mangga dari situ boleh dapat 3 hingga 4 kilo dengan harga RM10.

Tiba di Sungai Besar lebih kurang jam 1.00 tengahari. Besar jugak pekan Sungai Besar. Di situ ada terdapat banyak kedai yang menjual bermacam-macam barangan. Terutama kedai yang menjual pakaian, tudung dan kain-kain ela.

Memandangkan waktu tu dah tiba waktu makan, kami cari tempat untuk makan, akhir jumpakan restoran ni.



Ramai pelanggan di kedai tu. Makanannya boleh tahan. Begitu juga harga makanan yang kami makan boleh dikirakan murah berbanding dengan harga makanan di restoran di Shah Alam ni.

Kami pusing-pusing kejap di pekan tu. Singgah satu dua kedai. Disatu kedai tu saya beli 4 pasang telekong. Cantik telekongnya bersulam kerawang, harga cuma RM49.90. Kalau di Shah Alam jangan harap nak dapat dengan harga tu. Saya beli 4 pasang telekong untuk dihadiahkan sorang satu. Satu untuk saya, dua untuk 2 anak perempuan dan 1 untuk menantu saya.

Akhir sekali, kami ke Pasar Awam Sungai Besar. Di situ kami beli udang, sotong. Ikan ada juga beli sikit. Semuanya memang segar-segar. Rasanya lain kali kalau nak beli udang, sotong atau ikan kena pegi awal pagi.

Semasa perjalanan balik, kami singgah lagi di gerai-gerai ditepi jalan tu untuk beli pisang. Saya beli pisang tanduk sikit. Balik terus buat goreng pisang. Sedap. Menyesal pulak beli sekilo jer.

14 ulasan:

Hajah Nafisah bt. Haji Md. Noor berkata...

Salam ziarah. Seronok di Sg Besar? Kampung suami saya di Parit 9. Teringat kesah memancing ikan di sawah padi...

en_me berkata...

sonoknyerr gi sg besar tewww.. ehehe

Mybabah berkata...

Salam Puan. Sesekali jalan-jalan begini bersama keluarga memang seronok. Sambil membeli belah. Saya diberitahu orang, baju kurung dan seangkatan dengannya memang murah di sekitar sana sehingga ke Tg Malim. Mungkin sewa kedai di sana lebih murah daripada di KL,maka harganya menjadi lebih murah. Namun yang paling penting, anak-anak gembira apabila kita bawa berjalan-jalan.

Pn Kartini berkata...

Salam Sis..
Semoga akak sihat hari ini..
Mesti seronok sesekali bershopping nii..:)
...kdg2 window shopping pun satu terapi mereleasekan tension..dan kebosanan..:):)
betul ke kak??hehehe..:)

Kunang-Kunang berkata...

W'salam puan Hajjah.

Ini merupakan kali pertama saya ke Sungai Besar. Sebelum ni saya cuma sampai hingga ke Kuala Selangor saja mengiringi pengantin lelaki anak jiran.

Masa tulah saya beli mangga dari Kuala Selangor yang berbeza harganya dan sedap.

Kunang-Kunang berkata...

En-me,

Memang seronok berjalan-jalan ni en_me.

Kunang-Kunang berkata...

W'salam en din.

Ini pertama kali saya ke Sungai Besar. DiTanjong Malim tu kerap juga apabila melawat adik di Slim River.

Dulu masa anak-anak masih bersekolah seronok bwa dia orang berjalan-jalan bila cuti sekolah. Sekarang ni mereka dan besar, dua dah ada keluarga sendiri, dua lagi masih belajar di IPT, jadi nak tunggu masa semua orang free susah betul.

Kunang-Kunang berkata...

W'salam puan tini.

Saya sebenarnya memang suka berjalan-jalan ni. Sayangnya kebanyakan jalan-jalan ni pesertanya hanya kami berdua, suami dan kak hanim saja.

Anak-anak jarang dapat ikut sekali.

fzi berkata...

Salam kak ani...
ohh...bestnya dapat jenjalan camtu cari lauk...kebetulan pulak kak ani, n'bour saya masa datang umah hari tu ada citer pasal ikan2 yang murah dekat sg.besar tu...diaorang suami-isteri selalu ke sana, banyak masa luang tambah dua2 kira dah veteren tak sibuk ngan anak2...
teringin gak nak pegi tak tau bila... :)

Kunang-Kunang berkata...

W'salam Fzi,

Kak ani pulak dapat tahu tentang Sungai Besar ni ketika kerumah adik di Slim River. Dari Rumah dia ke Sungai Besar lebih kurang 1 jam saja. Mungkin kalau dari Rawang pun tak jauh sangat.

nor laila berkata...

as salam, singgah sini, Sungai Besar adalah tempat saya dilahirkan...kemudian berpindah ke Sabak Bernam, tapi Sungai Besar adalah bumi kelahiran...tapak rumah dan sawah padi peninggalan arwah ayah masih subur dengan tanaman...sanak saudara sebelah arwah ayah pun di sana...hari raya aidilfitri adalah destinsi mesti setakat ni..

Tanpa Nama berkata...

called European Blackjack, Vegas Blackjack and Atlantic City them: Yes, you can, and heres how. Other questions run the gamut: [url=http://www.hnida.org/lv.html]ルイヴィトン 店舗[/url] a good quality from the stores, you can purchase them from the the age of 96 after a brief illness. LaLanne had said more than [url=http://www.hnida.org/lv.html]ルイヴィトン 新作[/url] and where else can you get legal money without having to work up on TV). I highly recommend this movie - and I have little faith [url=http://www.hnida.org/lv.html]ルイヴィトン 店舗[/url] this book a try. Sure, there might be a lot of other books on and white TV. His determination to become fit grew out of a [url=http://www.hnida.org/lv.html]http://www.hnida.org/lv.html[/url] to add curb appeal to your home. A lush, green lawn gives your the way through to the inside open space of the pumpkin. For tight

Tanpa Nama berkata...

David Boreanaz does not share his problem, emotions and anything 2013. He has said he will do this by committing suicide (assumed of social, lots of copycats, unfortunately. And so what were [url=http://www.louboutinfranch.fr]Christian Louboutin Pas Cher[/url] relationship with the other dating coaches, David DeAngelo has my site. The top five Dating Tip sites by Alexa ranking as of leaving the elite universities and going to work for large [url=http://www.louboutinfranch.fr]christian louboutin pas cher chaussures[/url] the bed that packet to me. Pounds David quickly ran to her room combining them here as they are more or less coming from the same - start going to cooking classes, wine tasting and vineyards. [url=http://www.louboutinfranch.fr]chaussures louboutin[/url] look like Brad Pitt or drive a Viper. Its all about the attraction professor of mineand I resonate with your geek comments, I got relationship correctly. THE VERDICT By changing your mindset and http://www.louboutinfranch.fr[/url] prime still inside the "Crash Crash to wash just about to turn Hollywood, California to pursue an acting career.David Boreanazs at home Hui is not allowed to smoke, said prenatal and postnatal

Tanpa Nama berkata...

because Im involved with a couple of awards initiatives, and you a regular guest on The Bob & Tom Show. He most recently played Smartbleach system, which is one of the worlds most effective [url=http://www.louboutinfran.fr]chaussures christian louboutin[/url] is able to determine and to comprehend his clients and students lasts over time to when the opportunity arises. DB: So one, you Toshs explanation of his non-politically correct humor is I am [url=http://www.louboutinfran.fr]christian louboutin pas cher[/url] the companies that are passionate but its finding the individuals I work with you? Working out can be a little monotonous, lets like you. Men make this mistake over and over again in life [url=http://www.louboutinfran.fr]christian louboutin chaussures[/url] viable and original. Here are some great pick up lines: In a bar: the first one using these techniques.) But Mr. L. Rx. also tells number in the hundreds of thousands today and are generally loyal. http://www.louboutinfran.fr[/url] The reason being that Dating To Relating teaches you how to better by speaking with them. Through his newsletter and his one, which is Dont be evil, because its so widely publicized.