Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Khamis, 31 Disember 2009

Bercuti Di Faser's Hill

Nampaknya pekan kecil Bukit Fraser ni tak banyak berubah. Dah bertahun-tahun saya dan anak-anak tidak ke sini. Dulu semasa mereka masih di sekolah rendah dan menengah selalu bawa mereka berehat di sini paling tidak selama 2 malam. Kali terakhir kami ke mari semasa zulaikha dan iskandar masih di universiti. Dzulkarnain di sekolah menengah, Inah dan Salam di sekolah rendah.

Begitulah putaran masa. Kedatangan kami kali ini sudah berbeza. Saya dan Cik Abang dah ada 3 orang bercucu. Zulaikha dah ada anak 2 sekarang, dzukarnain dah ada seorang anak perempuan, Inah dan Salam dah di IPT. Iskandar pula telah pulang ke Rahmatullah (Alfatihah untuk anak mama)dua tahun lepas. Kami ke sini kali ini tanpa Salam kerana dia ada kelas di UIA. Kami akan bercuti di Bukit Fraser ni sehingga hari Ahad.

Kami suka kesin kalau nak rasa persekitaran yang sejuk sikit kerana ia berdekatan dengan Shah Alam. Sekarang lagi dekat bila Lebuhraya Guthrie dah ada. Saya suka bawa anak-anak ke sini kerana ia betul-betul tempat untuk beristirehat selain sesekali kami ke Genting Hihgland dan Cameron Highland. Di sini aktiviti yang menyeronokkan kanak-kanak dan remaja tidak banyak cuma boleh bersampan dan naik kuda. Bila mereka dah besar mereka dah tak berapa mahu ke sini lagi. Boring kata mereka. Itulah sebabnya kami tidak kemari.

Memandangkan Cik Abang saya adalah bekas orang TM, kami menginap di Banglo TM memandangkan diskaun yang agak bagus untuk staf dan bekas staf TM. Kami menyewa 3 bilik kerana 2 orang anak saya yang dah berkeluarga ikut sekali.

Inilah banglo tempat kami menginap. Dibawah gambar tu ialah sebahagian daripada ruang tamu yang luas di bilik VIP yang kami sewa tu.

Cuaca di atas Bukit ini agak sejuk juga memandangkan sekarang musim hujan. Kalau datang bukan bulan Disember, cuacanya tidaklah sejuk sangat.

Pemandangan dari beranda sebelah belakang banglo kami.

Suasana persekitaran.

Memandangkana tidak ada aktiviti lain yang boleh kami buat selain berehat, tidur dan makan, kami bawa yang kecik-kecik ini ke padang permainan kanak-kanak. Seronok nampaknya mereka ni maklumlah tak pernah bermain dalam cuaca yang agak sejuk.

Di Banglo kami tu tidak disediakan makanan Kami kenalah cari makan di kawasan persekitaran. Di sini tidak banyak tempat makan, yang ada untuk umum hanyalah sebuah restoran/cafe di Puncak Inn dan ada beberapa gerai sementara ditempatkan tidak jauh dari Taman Bunga. Di Gerai ni harganya boleh tahan juga, tidak mahal sangat walaupun agak mahal dari di tempat kita di bawah ni. Kebanyakan waktu makan, kami makan di dua tempat ini. Cuma pada hari Ahad, kami bersarapan di Shahzan Hotel.

Ooii lapar betul, bertimbun pinggan nampak. Ni semasa sarapan di Shahzan Hotel.

Kami ada juga ke Air Terjun. Saya dan suami tunggu di luar kawasan air terjun saja, tak larat nak ke tempat air terjun tu. Takut tak larat nak berjalan balik nanti. Anak-anak saja yang pergi. Sempat juga snap gambar-gambar ni

si kembang pagi

Bunga pisang hutan, cantik, pertama kali tengok.

Rumput tepi alur anak sungai.

Seperti biasa saya ke nurseri. Anak-anak dan Cik abang dah faham. Mereka menurut saja. Bestnya tengok pokok-pokok bunga yang dijual di situ, antaranya

Ros

Kekwa.

Kekwa

African's daisy

Kami turun ke bawah pada jam 10.00 pagi, pada hari Ahad iaitu selepas sarapan. Dalam perjalanan balik sempat juga snap gambar empangan air Kuala Kubu ni, cantik sungguh ciptaan Allah.

Di samping seronok bercuti, jauh disitu hati saya terasa sayu dan sedih. Banyak kenangan indah kami di sini. Setiap jalan dan persekitaran yang disusuri mengingatkan saya pada Iskandar. Saya tidak ke tempat sampan dan horse riding sebab disitulah selalunya kami akan memhabiskan masa-masa kami ketika di Faser's Hill.

Saya tidak memberitahu sesiapa perasaan sedih ini. Saya tak mahu anak-anak sedih bila tahu saya sedih. Saya berinstirafar banyak-banyak tiap kali rasa sebak datang dan air mata nak tergenang. Apa nak buat saya manusia biasa. Sekuat mana di lawan perasaan sedih, sekali sekala saya kalah juga.

5 ulasan:

- jinggo - berkata...

saya buat praktikal dulu kat hutan disini - memang lama juga berkampung di sana..
saya nak tanya sesuatu..
boleh call saya - 0176634254

fzi berkata...

Salam kak ani....
Dekat ngan umah saya tu...kalu tau awal2 kak ani nak ke sana, dah tentu saya jemput singgah umah...boley kenal2 ngan kak ani satu family... :))

Kunang-Kunang berkata...

Saudara Jinggo,

Saya akan balik kampong esok. Isnin atau selasa balik sini. Nanti saya call.

W'salam Fzi, semasa melalui Rawang teringat juga yang Fzi tinggal di area berdekatan.

Tanpa Nama berkata...

how's things kerdipanrohani.blogspot.com blogger found your site via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your website http://explode-your-site-traffic.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my site. Hope this helps :) They offer best services to increase website traffic at this website http://explode-your-site-traffic.com
To your success your friend