Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Selasa, 8 September 2009

Kampong Kledang

Minggu lepas tiba-tiba teringat pada adik perempuan ku dan keluarganya yang dah agak lama tak bertemu. Dia ni susah sikit nak datang kerumah sebab tak ada kenderaan sendiri dan hidup di pendalaman dalam sebuah kampong di Slim River. Kalau ada hal mustahak sangat atau ada yang sakit demam kata orang barulah dia dan keluarga datang ke rumah.

Jadi selalunya bila rindu pada mereka pihak akulah yang akan ke sana. Rumahnya nun jauh berdekatan dengan sebuah Ladang Kelapa Sawit. Selepas Pekan Slim River kami terpaksa merentasi sebuah ladang kelapa sawit yang sangat luas barulah kami tiba ke rumahnya. Di sebuah Kampong bernama Kampong Kledang. Tak taulah berapa ramai penduduknya tapi ada sebuah sekolah rendah.

Ketika melalui kawasan Ladang ni seronok tengok jajaran pokok2 kelapa sawit di sepanjang perjalanan.







Para pekerjanya tak pernah pulak nampak.

Dari kejauhan kelihatan deretan rumah pekerja ladang. Cantik jugak nampaknya.





Terdapat juga kawasan-kawasan yang sedang di usahakan untuk ditanam semula. Mungkin kerana pokok-pokok tu dah tua.



Selepas duduk beberapa jam di rumah adik, selepas sholat zohor kami kembali ke Shah Alam. Sempat juga ambik gambar anak saudara buat kenangan. Dah besar budak-budak ini.



Sebagaimana perjalanan pergi ke Kledang tadi, begitu juga semasa balik, kami kena merentasi kawasan ladang kelapa sawit tu semula. Sebaik saja keluar dari kawasan ladang tersebut, kami diucapkan 'goodbye' oleh kawan-kawan rimba ni.





Bye bye nyet.

3 ulasan:

Kak hanim berkata...

Ini nak cuba sama ada ulasan ini perlu approval dari tuan punya blog ker tidak.

en_me berkata...

anak sedara dah besar remaja.. jap lagikk dapat cucu larr teww.. ehehe

Kunang-Kunang berkata...

He he betullah tu En_me