Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Khamis, 27 Ogos 2009

Mata berpinar-pinar dan Pandangan Kabur



Hingga sekarang mata sebelah kanan masih kelabu dan berpinar-pinar walaupun pakai spek.

Pagi tadi aku ke PPUM kerana ada temujanji dengan Pakar mata. Memandangkan aku ada penyakit diabetes doktor kata aku mesti cek mata bimbang kalau-kalau ada cataract. Cataract boleh berlaku pada orang yang mengidap kencing manis.

Disini mata aku dititik dengan ubat titik beberapa kali sebelum bertemu dengan doktor. Katanya supaya keterek (jika ada) akan kembang jadi senanglah doktor boleh nampak.

Kesudahannya, Alhamdulillah mata aku okey jer. Cuma doktor pesan kalau tiba-tiba mata rasa kelabu, cepat-cepat berjumpa doktor. Pressure mata juga okey. Kalau pressure mata tinggi kita boleh mendapat glaucoma. Glaucoma lebih merbahaya berbanding dengan cataract. Cataract berlaku dengan perlahan, tapi Glaucoma boleh berlaku dengan cepat.

Saja nak share untuk ingatan.

Glaucoma Symptoms

Glaucoma is often called the "silent thief of sight," because most types typically cause no pain and produce no symptoms.

Cataract Symptoms and Signs

A cataract starts out small and at first has little effect on your vision. You may notice that your vision is blurred a little, like looking through a cloudy piece of glass or viewing an impressionist painting.

A cataract may make light from the sun or a lamp seem too bright or glaring. Or you may notice when you drive at night that the oncoming headlights cause more glare than before. Colors may not appear as bright as they once did.




Bersama berjalannya usia kita, Allah menarik kembali anugerahnya kepada kita satu persatu. Itulah putaran hidup yang harus kita terima.

Tiada ulasan: