Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Jumaat, 14 Ogos 2009

Aduhai MBSA, sampainya hati

Pagi tadikan, aku bawalah hasben aku jumpa doktor. Ada appointment ulangan untuk gout dia tu. Tiba di kawasan Salam Medical Hospital (SALAM)tu yang terletak berhampiran dengan Hotel The Palma, aku cari tempat parking semua penuh. Jadi seperti biasa aku dengan selambanya parkinglah di tepi kawasan hospital. Aku terpaksa parking dekat sebab hasben aku tak boleh jalan jauh. Almaklumlah kaki dia tu.

Di kawasan ni terlalu sukar mendapat parking lot. Walaupun pagi-pagi buta macam tadi. Public Parking di kawasan tu aku rasa dipenuhi oleh guest Hotel The Palma. Hotel tu tak menyediakan kawasan parking yang cukup. Membesarkan hotel boleh. Sebab apa aku kata begitu, sebab kereta-kereta yang diparking tu telah berada dari malam hingga pagi. Nak tahu macam mana aku tahu kereta-kereta tu guest Hotel yang punya sebab dulu semasa aku tunggu hasben aku masuk hospital selama 10 hari, aku selalu perhatikan kereta-kereta yang sama parking disitu tak bergerak2. Mana ada orang Shah Alam parking kereta tak balik rumah.

Dan tanpa pilihan, selalunya aku akan parkinglah di mana-mana kawasan yang boleh diletakkan kereta. Aku parkinglah kereta aku hingga ke pagi. Kadang2 dari pagi hingga ke petang. Memang susah sungguh nak dapat parking di sini. Pelik sangat, bukannya ada pejabat2, yang ada cuma beberapa buah kedai runcit dan restoran. Takkan orang-orang tu makan tak balik-balik rumah.

Nak jadi cerita, pagi tadi keluarnya aku dan hasben dari SALAM tu, aku nampak seorang penguatkuasa MBSA sedang menyampaikan kad-kad jemputan ke MBSA untuk membayar saman parking kerana memparking kereta bukan ditempat letak kereta. Aku pun dijemput juga.

Jadi memandangkan orang tu masih ada disitu, aku pun cepat-cepat jumpa dia, mana tau dia boleh buat sesuatu dengan alasan yang aku beri. Aku beritahu dia aku terpaksa letak kereta di situ sebab tak ada parking. Suami aku ada appointment dengan doktor,dan dia tak boleh jalan jauh, nak tau apa dia jawab "saya tak boleh buat apa-apa, semua dah masuk komputer, nak minta kurang pegi MBSA". Dengan hati yang panas aku kata "kalau saya nak ke MBSA, saya tak kejar awak pagi ni" dan terus berlalu. Sombongnya. Dia tak tahu ker sekarang zaman susah duit. Kayalah MBSA. Aku tengok semua kereta yang parking di tempat bukan tempat letak kereta semua kena saman pagi ni. Selalunya tak pernah saman melainkan kalau tak letak resit parking.

Dengan marahnya umumkan pada diri aku sendiri bahawa aku tidak akan ke MBSA, sebagai warnanegara yang bertanggungjawab walaupun tanpa relaku, aku cuma akan beli Wang Pos RM50 dan pos kepada MBSA. Dia ingat senang nak ke Kaunter MBSA, naik tangga tinggi macam Piramid.

2 ulasan:

yginsaf4 berkata...

tak mesra rakyat teww.. sodeyyy kannns

Kunang-Kunang berkata...

Itulah en_me. Ini kawasan perumahan, tempat orang tinggal, bukannya kawasan perdangangan, ini kawasan perumahan, kedai 2 blok. Pejabat kerajaan langsung tak ada.

Disini pun kami kena bayar parking. Sepatutnya tak payah bayar parking, ni bukan area orang senang-senang, bukan tempat tinggal orang-orang gulungan orang-orang elite. Di kawasan ni lebih banyak apartment dari rumah-rumah teres. Banglo langsung tak ada.