Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Isnin, 27 Julai 2009

Seminar Rasm Uthmani

Pagi Sabtu 25 Julai baru lepas, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah atau lebih dikenali sebagai Masjid Negeri telah mengadakan satu seminar untuk menjelaskan mengenai Rasm Uthmani.

Memandangkan aku salah seorang murid tua yang sedang mengikuti Kelas Talaqi Tinggi Al Quran di Masjid ni jadi aku diwajib hadir. Maka hadirlah aku ke seminar ni. Tiga orang Pembentang Kertas Kerja iaitu Mantan Imam Besar Masjid Negeri dan dua orang pensyarah dari Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS)telah membentangkan kertas masing-masing.

Selepas menghadiri seminar ini fahamlah aku serba sedikit tentang mashaf Al Quran dalam Rasm Uthmani. Menurut pembentang kertaskerja sekarang ini di Malaysia umat islam diminta membaca Al Quran dalam kaedah penulisan Rasm Uthmani kerana ia merupakan satu kaedah penulisan yang diwahyukan oleh Allah s.w.t kepada Rasulullah s.a.w..





Keluar dari bilik seminar ni aku rasa jelaslah sikit dengan apa yang dikatakan Rasm Uthmani, Rasm Qiyasi (Imlai atau Rasm Majid), dan Rasm Arudi.

Dan tahulah aku sekarang bahawa aku sekarang tak boleh duduk lama-lama macam masa aku kerja dulu. Dari pagi hingga petang semasa seminar berjalan tu, tak tau berapa kali aku terlelap. Huuuuuh tak tahan sungguh. Syetan dok bergantung kat mata agaknya, negantuk saja-saja.

Tiada ulasan: