Halaman

Terima kasih Jadi Kawan Blogger Saya

Isnin, 18 Mei 2009

Adik Tak Sihat

Umur adik julai ni genaplah 3 tahun. Adik tak berapa sihat. Semenjak Rabu lepas adik tak ke sekolah. Yang adik panggil sekolah tu maksudnya nurseri. Dari kecil kakak dan adik dijaga di sebuah nurseri yang terletak di seksyen 6 shah alam ni. Mama dia kata adik tak sihat. Jadi kakak saja ke sekolah. Kakak ke sekolah tadika. Tahun depan kakak masuk darjah satu.





Adik sedang main game. Lupalah tu yang awak tu demam dan selsema.



Adik kalau suruh posing bila-bila masa jer.

Tapi bila di rumah wah adik tak sakit pun. Dalam batuk-batuk pun sebok nak main game. Tak nak bagi dia menangis, nekmanya, akulah tu, ikut jerlah kehendak dia. Jaga dia taklah susah, dia tak menangis, cuma yerlah budak-budak, kejap nak tu, kejap nak ni. Memandangkan rumah aku ni dua tingkat, mahu longgar jugak lutut aku setiap kali nak menunaikan hajat dia. Bila di tingkat atas, dia nak benda yang ada di tingkat bawah, dah di bawah dia ajak balik naik ke atas.

Kalau kakak yang tinggal dengan nekma boleh tahan sikit. Kakak dah boleh berdikari. Kakak rajin, kalau dia tak ke sekolah, dia tak kacau nekma sangat. Kerja dia mewarna buku dan menulis. Begitulah dari pagi sehinggalah mama dia balik. Lepas tu tengok TV rancangan cerita karton. Kadang-kadang aku geli hati bila dengar dia menjawab soalan-soalan ditv.

Aku pernah beritahu anak ku yang aku tak nak menjaga cucu melainkan kalau budak-budak ni tak sihat ataupun ada hal-hal emergency. Aku tak sanggup nak berenyah dengan dia orang. Lutut aku ni bukan boleh percaya sangat. Lepas tu aku tak mahu aktiviti keugamaan yang aku ikut selepas pencen terganggu. Itu saja saham yang nak aku bawa ke sana bila aku pulang nanti. Alhamdulillah mereka faham

2 ulasan:

Shida berkata...

Comelnya cucu....

nenek berkata...

Hidup terasa lebih bahagia dengan kehadiran cucu-cucu...bertuahnya kak ani...

Nenek...lum nampak bayang lagi kak ani...